Hidegpróba után forró siker?
Sok-sok csúszás, sok-sok költségtúllépés után célegyenesbe fordult végre az európai katonai szállítógép programja: az Airbus A400M első sorozatgyártott példánya a gyártó szándékai szerint még a nyári párizsi repülőszalon előtt az első felhasználóhoz, a francia légierőhöz kerül. (És nyilván az Armee de l' Air színeiben jelenik meg a világ egyik legfontosabb repülőgépkiállításán.)
A program főnöke, Cedric Gautier az Aviation Week számára úgy nyilatkozott, hogy az európai légialkalmassági engedély kiadása akár már csak napok kérdése.
A lap megjegyzi: a franjcia légierő hároméves késéssel veheti át a gépet, de mostantól újabb öt év kell, hogy elteljen a típusó teljes hadrafoghatóságáig. Most például csak egyszerű teherszállítóként lesz használható, az olyan funkciókra, mint a desszantolás, még tovább kell dolgozni a gépen.
Ugyancsak kemény menet lesz megállapodni a szállítókkal a gép üzemeltetéséhez létfontosságú karbantartási háttérről, tartalékalkatrészekről. Az A400 vásárlói ezeket a költségeket túl magasnak tartják, de az ipari oldal nemigen hajlandó túl sok engedményre, írja a lap. Ennek pedig az az oka, hogy a jelenleg fixen megrendelt 174 gép eladási ára nem fedezi a (kilencvenes évek eleje óta tartó) fejlesztés költségeit, tehát a plusz alkatrészeken, berendezéseken is profitot kell hoznia a gyártóknak.
A francia légierő gépe napokon belül teljesíti első felszállását, az átadási folyamat hat hétig tart és feltehetően valamikor április közepén kezdődik. Ha sikerül ez az ütemterv, akkor a párizsi szalon hatalmas sikere lesz az európai gyártónak, addigra ugyanis reményei szerint ugyancsak teljesíti első repülését és ott lesz a kiállítás sztárjaként az új szélestörzsű utasszállító, az A350 XWB első példánya is.
A katonai teherszállítóból az első évben a francia mellett a török légierő kap gépeket, jövőre adják át a RAF és a Luftwaffe, 2015-ben Malajzia és 2016-ban Spanyolország első A400-asát.
Mint erről az iho/repülés is beszámolt, a legutóbbi hónapokban a hajtómű problémái okoztak további csúszást, az olajban talált fémtörmelékek miatt a megbízhatósági próbák 300 órás tesztsorozatát 160 óránál kellett megszakítani. A hatalmas átmérőjű légcsavar minimális kiegyensúlyozatlansága pedig a reduktort tette tönkre. Emiatt lett szükség új szoftver fejlesztésére a hajtómű vibrációjának figyelésére. Mindezzel együtt 2015-ben a már átadott gépeken is hajtómműcserét terveznek a reduktor miatt.
A megbízhatósági tesztet végül decemberben sikerült lezárni, majd a gépek egyikével „hidegpróbát” tartottak Észak-Kanadában, ahol mínusz 32 fok mellett kellett tökéletesen működnie a gépnek.