Hókotrók, hómarók: Ferihegy készül a télre

iho/repülés   ·   2012.09.26. 16:00
cim

Nem kevesebb mint 667 millió forintot, azaz 2 385 000 eurót költött a Budapest Airport a téli hóeltakarító flottájának a korszerűsítésére – olvasható a Ferihegyi repülőteret kezelő cég közleményében. A nemzetközi normák szerint télen, az erős havazás kezdetétől számított egy órán belül legalább egy futópályának használhatónak kell lennie, emiatt a Budapest Airport sem takarékoskodhat a „havas flotta” felújításán, akármennyire is nehéz pénzügyi helyzetben van a repülőtér.

Több mint negyven különféle hóeltakarító jármű, hókotró és hómaró áll a futópályák közelében lévő téli bázison készenlétben arra az esetre, ha hirtelen elkezd hullani a hó – télen. A Budapest Airportnál a téli szezon november 15-én kezdődik és egészen márciusig eltart. Ekkortól adnak készültséget a nehéz gépjárművek vezetői és a havas flotta járművei a nap 24 órájában. Ennek a flottának a legújabb darabjai érkeztek meg nemrég Ferihegyre, és ezekkel az eszközökkel lehet gyorsabban és gazdaságosabban eltakarítani a havat a pályákról.

Az öt, egyenként 351 000 euróba kerülő hókotró a legmodernebb Mercedes Actros 2041-es típusú nyerges vonatóból és egy speciális, dízelmotorral hajtott hóseprő vontatmányból áll. Jellemző adat, hogy míg a nyerges motorteljesítménye 300 kW (408 lóerő), addig a vontatmányra szerelt hatméteres acélseprőt és a hozzá kapcsolódó levegőfúvó berendezést egy 315 kW-os (428 lóerős) motor hajtja. A hóeke teljes szélessége 8 méter, a szélei behajthatóak, mert egyszerűen nincs olyan széles repülőtéri állóhely a garázsban, ahová beférne kinyitott állapotban. Mind a hóekét, mind a seprőt a menetirány merőlegeséhez képest 32 fokban megdöntve használják és általában négy-öt jármű elég a 45 méter széles futópálya egyik felének a megtisztításához, majd fordulva kezdik a másik oldal tisztítását. A német Boschung cég által összeépített hóekékből most öt darabot vásárolt a Budapest Airport.

A kombinált hóeke-hóseprő kocsik mögött halad általában egy hómaró, amely 20-30 méterre szórja a havat a futópálya szélétől. Ebből a speciális járműből most egy új típust állított „hadrendbe” a Budapest Airport. Az amerikai Oshkosh gyártmányú hómarónak valóban brutális a megjelenése és a teljesítménye is. Nem véletlenül, hiszen alapvetően Alaszkára és a Sziklás-hegység északi útjainak megtisztítására is alkalmas, nemcsak a repülőtereken vetik be. Az Oshkosh hómaró nem olcsó kategóriás jármű: egyetlen darab ára 630 000 euró, azaz 176 millió forint. Az 515 kW (700 lóerő) motorteljesítményű hómaró akár 40-45 kilométeres óránkénti sebességgel is haladhat ideális hóviszonyok esetén és óránként 6000 tonna(!) havat tud eltávolítani az útról vagy a futópályáról. A hómaró 2,6 méter széles sávban tudja megtisztítani a betont a hókupacoktól.

„Hosszú és alapos kiválasztási folyamat előzte meg az új hóeltakarító járművek beszerzését” – hangsúlyozta Huszka Péter, a Budapest Airport Szolgáltató Központjának igazgatója. A szakember hozzáfűzte: „A következő hetekben a járművezetőket, a szerelőket is felkészítjük az új gépek használatára, elhelyezzük a speciális repülőtéri matricákat, a radarjeladókat a kocsikon. Biztos vagyok benne, hogy bennünket nem lephet meg a havazás, mint az angliai repülőtereket, ahol sokszor még mindig napokra bénultságot okoz a havazás – télen. Ezek a járművek, ha körültekintő gondossággal használjuk őket, hosszú évekig szolgálhatják a repülőteret télen és ezen keresztül a repülőgépek, valamint az utasok biztonságos téli utazását” – olvasható a Budapest Airport közleményében a Szolgáltató Központ igazgatójának nyilatkozata.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.