Hullámvasút Japán felett

iho/repülés   ·   2011.09.29. 20:20
nyito

A Japan Transport Safety Board (JTSB) most nyilvánosságra hozott vizsgálati adatai szerint a Nahából Tokióba tartó Boeing 737-781 típusú repülőgépe extrém manővereket hajtott végre, nem egészen önszántából. A gép szeptember hatodikán, 117 utassal Shizuoka prefektúra felett 41 000 láb magasságban repült, amikor a másodpilóta a kabinba visszatérő kapitánynak ki akarta nyitni az ajtót. Eközben hiba történt: az ajtónyitó helyett a repülőgép függőleges vezérsíkjának trimlapját irányító vezérlőkapcsolót ragadta meg. A két kapcsoló az ANA gépein egymás mellett helyezkedik el a középső műszerfal alsó részén és hasonlítanak is egymásra. A másodpilóta – mivel a kapcsolót addig kell balra lenyomva tartani, míg a bejövő személy ki nem nyitja az ajtót – akaratán kívül elállította a trimlapot, így a repülőgép erősen elfordult és magasságot is veszített. A gép először enyhén jobbra, majd kétszer erősen balra dőlt. A fedélzeti adatrögzítő rendszer szerint a repülőgép az esemény során egyszer közel 132 fokos szögben dőlt balra, míg orra 35 fokos szögben lefelé mutatott, így gyorsan veszített a magasságából. Az eredetileg 52 fokos irányon haladó gépet a másodpilóta végül 34 700 láb magasságban „fogta meg”, a gép ekkor 257 fokos irányba haladt.

A repülőgép elérte a 0,828 Mach sebességet, a szerkezetét 2,68 G-s pozitív túlterhelés érte. A repülőgép törzse vagy más szerkezeti elemei nem sérültek meg a sikeres és eseménytelen leszállást követő alapos vizsgálat végeredménye szerint. Szerencse, hogy a repülőgép éjjel repült, így az utasok saját székükben, becsatolt övvel élték át a hullámvasutazást – a híradások szerint meglepő nyugalomban, az eseményeket alig észlelve. A repülőgépen csak két utaskísérő szenvedett el könnyebb sérüléseket.

Az eseményről a JTSB animációs filmet is készített, melyet itt lehet megtekinteni.

Kapcsolódó hírek