Húsz éves, hozzá sem kellett még nyúlni

iho/közút   ·   2015.08.13. 08:45
kukas_allison0

Olaszország egyik vezető Szolgáltató vállalata, a velencei VERITAS (Veneziana Energia Risorse Idriche Territorio Ambiente Servizi), a teljes hulladék-ciklust kezeli annak begyűjtésétől a feldolgozásig. A vállalat évente több mint 507 ezer tonna hulladékot gyűjt össze – több mint kilencvenöt százalékát újrahasznosítsa – hetvenöt Allison-váltós járműből álló flottájával.

Az Allison 3000 SeriesTM automata sebességváltóval felszerelt VERITAS-teherautókat több városban is használják. A cég főleg Iveco teherautókkal dolgozik, amelyek bruttó tömege 3,5 és 26 tonna között mozog. A nehézjárművek mindegyikében dízelmotor jár, míg néhány a kisebbek közül gázzal hajtott. Ezek között található néhány Iveco Daily kisteherautó, amelyekbe speciálisan a VERITAS részére Allison sebességváltót szereltek. A VERITAS flotta-managere, Mauro Zentilini szerint ezek a járművek gyakran hosszú üzemi ciklusban dolgoznak, ami nagy motorterhelést jelent, a hajtáslánc sokkal jobban igénybe van véve. A járműveket különböző sofőrök vezetik, akik eltérő tapasztalattal és képességekkel rendelkeznek.

Munkában az organikus hulladék gyűjtésére használt oldalt-töltős Iveco (fotók: Allison Transmission)

– Az Allison váltó alkalmazásánál a legfontosabb szempont, hogy hiányzik a hagyományos kuplung és a hozzá tartozó alkatrészek, amelyek a manuális és a félautomata (AMT) váltókban is megtalálhatók. Ilyen a kuplung munkahenger, a mechanikus kuplungszerkezet a nyomó tárcsával és kuplung-tárcsával, illetve lendkerékkel. Ezek az alkatrészek mindegyike kopik és időszakos karbantartást igényel, ami kivonja a járművet a szolgálatból. Az Allison automaták könnyű diagnosztikát jelentenek, a rutin-karbantartás pedig különösen egyszerű. A manuális, vagy félautomata váltókhoz viszonyítva az Allison sebességváltók megkönnyítik sofőrjeink dolgát, különösen azokon az utakon, ahol folyamatos indulás-megállás szükséges – mondta Zentilini.

Húsz évvel ezelőtt a VERITAS (akkori AMIU volt a vállalat neve) volt az első környezetvédelmi szolgáltatást nyújtó cég Olaszországban, amely oldalt-töltős tömörítőket használt és az új rendszert ideális volt Allison technológiával párosítani. Az első négy Allison–Iveco oldalt töltősök a VERITAS-tól részt vettek egy Barcelonában kivitelezett környezetvédelmi tanulmányban, amely után az új konfigurációt később az egész Katalán Régióban bevezették.

Évente mintegy 507 ezer tonna hulladékot gyűjtenek össze, amelynek alig öt százaléka kerül csak hulladéklerakóba, a többit újrahasznosítják vagy hulladékégetőben, fűtőanyagként elégetik

Abból az első négy Allisonnal felszerelt Iveco teherautóból egy Eurocargo 174E24 még mindig üzemel Velencében. Az eredeti, több mint húsz évvel ezelőtt beszerelt Allison MT647 váltóval működik. A váltó soha nem romlott el, és a rutin karbantartáson kívül nem volt szükség beavatkozásra. A VERITAS további öt Daily kisteherautót szereltetett fel Allison váltóval. – Ezeket a járműveket a háztól-házig típusú hulladékgyűjtésnél használjuk Mogliano Veneto és San Doná di Piave városokban és miután ismerjük az Allison váltók megbízhatóságát, az új Iveco Daily-ket is ezzel rendeltük – mondja Zentilini. – Több oka van annak, hogy megbízunk az Allisonban: a vezetési kényelme és a könnyű működtethetősége, de az üzemanyag-hatékonyság és a csökkenő karbantartás miatt is az Allison automata a nyerő a hulladékgyűjtésben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek