i-Cristal: egy újabb önvezető minibusz a láthatáron

Kiss Bertalan   ·   2021.03.17. 12:00
i-Cristal-autonomous-shuttle-1-scaled-e1614756879465

Újabb összefogás jött létre a közeljövő önvezető technológián alapuló közösségi közlekedéséért, amelyhez egy új személyszállító jármű is társul. Igaz, már sok hasonló fejlesztés látott napvilágot. Ezúttal a Mobileye, a Transdev Autonomus Transport System és a Lohr-csoport fogtak össze.

Optimista törekvés

A közös összefogás nem kisebb célt kíván megvalósítani, hogy Franciaországban és Izraelben már 2023-tól a mindennapos közlekedési rendszer részét képezhessék az 5-ös szintű önvezető járművek. Sőt, 2022-től már szériagyártásra érett legyen nemcsak a jármű, de a hozzá szükséges műszaki háttér is.

Az egyik sarkalatos pont ezen minibuszok és más személyszállítók integrálása a már meglévő, működő közösségi közlekedési rendszerekbe, de számos más lehetőség is szóba jöhet:

  • két csomópont összekötése,
  • időszakos kapacitásnövelés vagy ráhordó szerep,
  • iránytaxi,
  • shuttle szolgáltatás,
  • ideiglenes céljárat rendezvényekre, sporteseményekre stb.

A költséghatékony és rugalmas alkalmazhatóság igénye ugyanúgy fennáll, mint a mostani járművek esetében.

A másik akadály változatlanul a jogszabályi környezet, mert nélküle továbbra is csak fizikailag elkülönített sávokban és területeken közlekedhetnek ezen 5-ös szintű járművek. Szükséges még a műszaki infrastruktúra, a biztonságos működéshez, forgalmi felügyelethez, akárcsak a társadalom és minden közlekedő felkészítése, felkészülése a vezető nélküli járművek, akár tömeges megjelenésére is.

Új dimenziók az önvezető minibuszoknál

Más cégek korábbi fejlesztéseinél szintén fellelhetők teljesen hasonló, de kisebb önvezető személyszállítók, azonban az i-Cristalnál nagy előrelépés a maximum 16 személyes utastér és a maximum 50 kilométer/órás sebesség. A motoros mozgatású rámpa sem hiányozhat, ami ajtón lévő gombbal és a külön leszállásjelzőhöz kapcsolva működik. A jármű tisztán elektromos üzemű, a hajtáslánc hátul van, csak az első kerekek kormányzottak. Az akkuegység a padlózatban vagy a tetővázban is elhelyezhető, a klíma és fűtés a diszpécserközpontból szabályozható. Az ilyen önvezető minibuszoknál kaphatnak kiemelt szerepet az indukciós töltők, ahová maguktól is beállhatnak, a töltés idején egy másik, már feltöltött jármű indulhat forgalomba a végállomásról.

A jármű utasainak és más közlekedőknek a biztonságára egy kamerákból, radarokból és lidar kombinációjából álló komplett rendszer vigyáz és nagyon fontos a rendszer önálló döntéshozatala a váratlan akadályok – útépítés, közműjavítás, műszaki hibás jármű – esetében, de az is, hogy akár a forgalmi torlódások kikerülésére is képes legyen a jármű. Ezért fontos szempont, hogy a rendelkezésre álló digitális térképek alapján a haladás ne legyen lekorlátozva, hanem hozzánk hasonlóan akár alternatív útvonalat találjon. Ez egy újabb mérföldkő az előre programozott útvonalakon való haladáshoz képest. Ehhez persze az is kell, hogy a digitális térképet folyamatosan frissítsék a járművön.

A Transdev, Lohr és Mobileye együttműködésével a közösségi közlekedés rugalmasságát, hatékonyságát kívánják növelni és a környezeti lábnyomot minimalizálni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés Mobilitás

Vitézy Dávid: A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődéséért szeretne tenni

MTI/iho   ·   2024.11.18. 08:20

A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődésért kíván munkálkodni, bárki csatlakozhat hozzá, aki tenni szeretne azért, hogy a fővárost „kirángassák abból a gödörből”, ahova az elmúlt évek pártpolitikai csatái juttatták – mondta Vitézy Dávid, a mozgalom vezetője Budapesten, a szervezet zászlóbontásán.

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.