IATA-aggodalmak: Brexit, légitársaságok nyereségessége

iho   ·   2018.10.26. 08:45
cim44

Az Egyesült Királyság kilépése akkor is nagyon sok bizonytalanságot és kockázatot jelent, ha a legkedvezőbb forgatókönyv szerint történik („best case scenario”) – jelentette ki a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség vezérigazgatója. Alexandre de Juniac hozzátette: az Unió és Nagy-Britannia felelősséggel tartozik állampolgáraik millióinak, akik a megbízható légiközlekedésben bíznak, a cél tehát az, olyan megállapodás jöjjön létre, amely nem jelent visszalépést a most létező légi kapcsolatrendszerben.

Ha nem sikerül az Unió és az Egyesült Királyság között megfelelő megállapodásban rögzíteni a kilépés utáni helyzetet, a légi útvonalakon túl a biztonság és szabályozás, illetve a határátkelési politika a kritikus faktor, ha ezeken a területeken nem sikerül felkészülni a változásokra, az káosz a légiközlekedésben és káosz a kiszolgáló rendszerekben is, márpedig mindehhez már csak hat hónap van hátra, a a dolgok pedig Juniac szerint ott tartanak, ahol 2016 júniusában.

A Flightglobal a Ryanair-főnököt idézi, Michael O’Leary már korábban  az emberiség legnagyobb eddig ismert hülyeségének nevezte a Brexitet. Ez az első eset a történelemben, hogy emberek arra szavazzanak, hogy szegényebbek legyenek – mondta, Willie Walsh, a Britisht, Iberiát, Vueolinget is magába foglaló IAG-csoport vezetője viszont  bízik a megoldásban. Az IATA vezetője most arra szólította fel a feleket, az Unió és az Egyesült Királyság hatóságait, készítsenek tartalék-terveket a „kemény Brexit” esetére, annak érdekében, hogy a gépek tovább repülhessenek 2019 márciusa után is Britannia és a kontinens között.

Ugyancsak a 290 légitársaságot képviselő Szövetség hozta nyilvánosságra a legújabb forgalmi előrejelzését, amely szerint 2037-re 8,2 milliárd légiutassal kell számolni, ami jóval meghaladja a Föld jelenlegi, 7,7 milliárdos népességét. De – és ez ugyancsak egyfajta figyelmeztetés volt London felé is – a légiközlekedés nagyarányú fejlődésének előnyeit a kormányok protekcionizmusa teheti semmissé.

A légiközlekedés súlypontja végleg keletre kerül, a forgalmi adatok szerint a legnagyobb légi szállítási nagyhatalom Kína lesz, az Egyesült Államok a második helyre szorul, India jön fel harmadiknak, 2030-ra pedig Indonézia zárkózik fel a negyedik helyre.

A hatalmas forgalom-bővülés azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy a légitársaságok feltétlenül jobb pozícióba kerülnek: az IATA szerint ugyanis az idei második negyedévi adatok azt tükrözik, hogy miközben a légicégek teljesítménye nő, a nyereségük az előző év hasonló időszakához képest alaposan visszaesett.

A légitársasági vezetők körében végzett IATA-felmérés szerint a cégek fele számít az évi eredmények csökkenésére, tavaly a pesszimisták tábora csak harminchat százalék volt. Az egyik fő ok egyértelműen az olajár emelkedése, a légitársaságok általános költségei a többség szerint szintén növekedni fognak, és ezt a forgalom növekedéséből származó bevételnövekedés csak részben ellensúlyozza. A nehezedő körülmények ellenére az iparági foglalkoztatottság növekedni fog.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek