ILA 2014: erős nyugati felhozatal, a díszvendég Törökország
Az új, de még mindig nem használt Berlin Brandenburg repülőtér, illetve az új pálya mellett kialakított Expo Berlin kiállítási központ lesz a helyszíne mától a harmadik legnagyobb európai repülőszalonnak. Az ILA 2014 természetesen fő helyszíne a nagy repülőgépgyártók piaci viadalának, egyben úgy tartják számon, mint a keleti repüléstechnika nyugati megjelenésének fő helyszínét, és ez ügyben elsősorban az oroszok megjelenése számít fontosnak. A mostani díszvendég azonban Törökország lesz, amely persze a civil gépek kategóriájában elsősorban mint az európai átlagnál jóval dinamikusabban fejlődő felvevőpiac érdekelt, de katonai szempontból is fontos: NATO-tag, a mai történések közepette kitüntetetten jelentős az Európa és Ázsia közötti stratégiai pozíciója. De egyre jelentősebb a részben licenc-gyártmányokkal operáló, de sok saját terméket is felvonultató török repülőgépipar is, amely egyben a legnagyobb európai repülőgépgyártó, az Airbus fontos partnere.
Az ILA (Internationale Luft- und Raumfahrtausstellung) egyébként a legrégibb az európai szalonok közül, még a párizsit is megelőzte, igaz, csak néhány héttel: az elsőt 1909-ben Frankfurtban tartották, később Hannover volt a helyszín, most a páros években rendezik Berlinben. A formája megfelel a párizsi és a London közelében Farnborough-ban tartott szokásos szalonoknak, az első napok a szakmának és a sajtónak szólnak, péntektől vasárnapig várják a fizető érdeklődők tízezreit a kiállító csarnokokba és a Bravo gurulóúton berendezett statikus bemutatóra. Természetesen bőven lesz légi bemutató is az öt nap alatt, miközben a cégek által bérelt chalet-soron folynak a tárgyalások, a sajtóközpont pedig a fontos bejelentések, üzletkötések helyszíne lesz.
Az óriások közül az Airbus egy igazi szenzációval szolgál, amennyiben tavaly a Le Bourget szalon nézői előtti áthúzás után először látható majd az európai nagyközönség számára közelről és a földön is az új európai típus, az A350 XWB. A gyár közleménye szerint a jelentős részben kompozitokból épült, kéthajtóműves szélestörzsű gép az MSN4-es gyári jelzésű prototípus lesz, ami annyiból kicsit csalódás, hogy nem a már végleges kabinbelsővel készült tesztgépek egyikét hozza a gyár. Ez volt az a gép, amely a kibocsátó Qatar Airways színeiben repült először az MSN2-vel együtt február 26-án, majd útban a szingapúri szalonra, leszállt Dohában az akkor még meg nem nyitott új Hamad International repülőtéren is.
Repülőszalon nem lehet manapság A380-as nélkül, természetesen látható lesz földön és égen is a világ legnagyobb utasszállítója, ez alkalommal az Emirates, a legnagyobb üzemeltető színeiben, és ugyancsak repül majd, márpedig igen látványosan szokott repülni, az új légcsavaros-gázturbinás katonai szállítógép, az A400M Atlas is, amelynek első széria-példányai tavaly álltak szolgálatba, a berlini show-n a francia légierő gépeinek egyike mutatkozik be. Az óriások mellett pedig megjelenik a néhány hete első repülését teljesített apró Airbus-gépecske, az elektromos E-Fan is.
Az európai helikoptergyártást nem egyszerűen csak az Airbus Helicopters felhozatala képviseli, bár azok között is van kettő, amelyre a gyártó külön hangsúlyt helyez: az új EC145-ös változat, a T2, valamint az NH90-es tengerészeti változata, az NFH Sea Lion. De ezen túl épp mert Németország a helyszín, megemlékeznek a kategória egyik legsikeresebb típusáról, a Bo105-ösről is, amely a maga merev bekötésű rotorrendszerével úttörőnek számít a modern helikopterépítés számára, és amelynek bemutatói (ezt többször itthon is láthattuk) valóban elképesztőek, merthogy a gép olyan figurákra, olyan valóságos műrepülésre képes, amit a forgószárnyasok többsége nemigen tud leutánozni.
Amit az óceán túlfeléről lehet tudni, az az, hogy a korábbi évekkel ellentétben, amikor az amerikai katonai repülés igen visszafogottan vagy egyáltalán nem volt jelen az európai szalonokon, most itt lesz a Lockheed elnyűhetetlen, idén hatvan éves C-130 Herculesének egy friss J-változata, az A400-as fellépését a C-17-es ellensúlyozza amerikai oldalról. Az európai helikopterek dömpingjéhez képest persze nem lehet ellensúlynak tekinteni, és egyáltalán nem is új típus, de mégis ott lesz az amerikai hadsereg egy UH-60 Blackhawkja.
Látható lesz az F-16-os, nyilván valamelyik új változatban, és ami külön színfoltja lesz az idei ILA rendezvényeinek, a NASA adminisztrátora, Charles Bolden és az európai valamint a német űrügynökség vezetői részvételével lesz izgalmasnak ígérkező panelbeszélgetés az atlanti űregyüttműködés új fejleményeiről; nyilván az orosz–amerikai és az orosz európai űregyüttműködés lefékeződésének perspektívájában. Ugyanakkor a polgári gépek közül két török üzemeltetésű 737-800-as mellett a legnagyobb, a nem túl nagy példányszámban eladott új Jumbo-változat, a 8i is szerepel majd a statikus soron, a Lufthansa színeiben.
Orosz részről az előzetes lista sem sok gépet, sem igazi szenzációt nem tartalmaz, a kapcsolatok elhidegülése nyilván meglátszik a részvételben, itt lesz viszont a Volga-Dnepr két nagy szállítógépe, egy Il-76-os és egy An-124-es.
Az eddig kiadott listák szerint repül majd a nyitónapon legalábbis egy német Eurofighter- és Tornado-kötelék, a németek MRTT tankere, az A350 és az A400. Napi bemutatót tart a törökök egy (hazai gyártású) F-16-osa és a csehek Gripenje, felbukkan a szereplők között a Török csillagok formációja és a hasonló F-5-ösökkel repülő Patrouille Swiss, a lengyelek MiG-29-essel bemutatóznak, az oldtimerek között felbukkan egy Me-262-es is, vagyis a világ első csapatszolgálatba állított sugárhajtású gépének replikája.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!