Indul a kukáshajó!
Megérkezik az utas Budapestre valamelyik csillogó-villogó, hatalmas szállodahajóval, kiszáll, és mit lát? Nem messze a kikötőponton hídjától hatalmas szemetes konténer éktelenkedik. Visszaér a buszos városnézésből, esetleg a városon kívüli programról, de az autóbusz nem tud beállni a rakpartra, a közlekedést a szemetesautó tartja fel. A gordiuszi csomó átvágása igen kézenfekvő, bár Budapest úttörő jelleggel kezdte meg ezt az üzemet: a víz felől kell a szállodahajók hulladékát összegyűjteni!
A Tersus névre hallgató hajó Hollandiában korántsem ilyen békés feladatokat látott el: a hadsereg használta, épp ezért a gyors partra szállást segítő rámpa megléte miatt alkalmas új feladatára is. A módszer egyszerű: a kikötött szállodahajó mellé áll, ott az összegyűlt hulladékot a gyűjtőhajó rakterében levő kukákba helyezik. Hét-nyolc hajó megtisztítása (a maximális teher tizenhat tonna lehet) után a Garam utcai kikötőpontonhoz úszik a Tersus, ott a megtelt edényeket üresekre cserélik, és kezdődhet a következő kör. A hulladékot közúton a rákospalotai égetőbe szállítják. A későbbiekben a partmenti éttermek, szórakozóhelyek hulladékszállítását is vállalják ezen a módon.
A Mahart Passnave – az utóbbi időben tíz százalékkal növekedett a teljesítménye a cégnek – a CEF-támogatásoknak köszönhetően nagyívű tervekkel áll a 2017-es vizes világbajnokság elé is. Tizenkét, Moszkva típusú hajóját és több kikötőpontonját korszerűsíti, többek közt wifihozzáférés felszerelésével – hogy a versenyekre később érkező utasok is azonnal értesülhessenek az eredményekről. A kikötőkben a hajók érkezéséről a BKK Futárhoz hasonló utastájékoztató rendszer informálja az utazni szándékozókat. A későbbiekben a Dunakanyar öt hajóállomására, sőt, a Dömös–Dömösi átkelés kompjárat újraindítására (a MÁV-Starttal összehangolt menetrend alapján) is sor kerülhet.
A sajtóbemutatón Tasó László nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, Csontos István FKF-vezérigazgató, Spányik Gábor Mahart Passnave ügyvezető mellett felszólalt Dulka Gábor, a Viking Modi hajóskapitánya is, aki a rendszert tisztának, gyorsnak, biztonságosnak, egyszóval működőképesnek jellemezte az első benyomások alapján. Szabó József, a Főkert Nonprofit Zrt. vezérigazgatója tájékoztatott: a kikötők környéke és a pontonok külseje is megújul, a telepített évelő növényeknek, díszfüveknek köszönhetően a Duna fővárosi partja zöldebb, élhetőbb jelleget ölt.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!