Ismét repülhetnek, de csak a már legyártott A400-asok

iho   ·   2015.06.15. 08:45
cim3a

Részlegesen oldotta fel a spanyol légi hatóság a Sevillában készülő A400-asok repülését.

Mint erről többször beszámoltunk, májusban egy vadonatúj, a török légierőnek készült példány első felszállása katasztrófával végződött. A repülési adatrögzítő és a pilótafülke hangrögzítője elemzése nyomán az első jelentés azt állapította meg, hogy a gép hajtómű-szoftverének telepítése volt hibás, nem maguk a hajtóművek vagy a gép más rendszerei, és emiatt állt le, illetve adott le minimális teljesítményt a négy hajtómű közül három. Az Airbus láthatóan meg akarja nyugtatni a gép programjában résztvevő országokat, de különösen a spanyol hatóságot, hogy egyedi hibáról van szó, tehát magát a fejlesztést és a gyártási folyamat egészét nem érinti a probléma.

A gépek összeszerelése tovább folytatódik

A spanyol repülési tilalom mindeddig teljesen leblokkolta az A400-asok átadását, ami azért volt az Airbus számára több mint kellemetlen, mert a korábbi többéves csúszás, illetve a csúszás részbeni okaként a sokféle technikai probléma, többek közt a hajtóművekkel kapcsolatos nehézségek eddig is alaposan hátráltatták a négyhajtóműves, légcsavaros-gázturbinás szállítógépek átadását. Ugyanakkor a hatóság és az Airbus megállapodása szerint egyelőre csak azoknak a gépeknek lehet ismét megkezdeni az átadás előtti repülési próbáit, amelyek már lekerültek a sevillai gyártósorról, a most elkészülő gépek addig a földön maradnak, amíg az Airbus „nem szolgáltat új adatokat” – mondta a spanyol védelmi miniszter, de hogy milyen adatokról van szó, azt nem részletezte.

Az Airbus számára persze az is nagyon jó hír, hogy a kész, de eddig a földre kényszerített példányok ismét repülhetnek, és a gyártó reméli, az idénre tervezett átadási szám – 13 és 17 között – elérhető, igaz, csak abban az esetben, ha a repülési tilalmat teljesen feloldják. Fernando Alonso, az Airbus Military vezetője elmondta, a gépek gyártása folyik tovább, az elkészült A400-asok a berepülések beindítására várnak.

Le Bourget: a földi kiállításon a francia légierő egyik gépe szerepel

Valószínűleg ez is hozzájárult ahhoz az optimista nyilatkozathoz, amit Thomas Enders Airbus vezérigazgató adott, és amelynek során kijelentette: arra számít, hogy a szállítógép legnagyobb vásárlója az Egyesült Államok légiereje lesz, legkésőbb a következő évtizedben. Enders arra alapozza ezt a meglepő prognózisát, hogy az A400-as olyan gépkategóriát képvisel, amelyet jelenleg egyetlen más típus sem: nagyobb, mint a Lockheed C-130-asa és kisebb, mint a Boeing C-17-ese. „Sok ország egyik szélsőséget sem akarja, hanem valamit a kettő között, és a következő években erre csak az A400-as jelent alternatívát, amely sokkal gazdaságosabb és sokoldalúbban használható” – jelentette ki az Airbus egyik főnöke.

Egyébként érdemes megjegyezni, hogy hasonlóképp a két kategória közötti nagyság az ukránok An-70-ese is, amelyből azonban eddig mindössze egy gépet sikerült a több mint húszéves fejlesztési folyamat lezárásaképp szolgálatba állítani. Erre a tempóra és Ukrajna más gondjaira tekintettel Enders ezt az ugyancsak légcsavaros-gázturbinás konstrukciót nyilván nem tekinti igazi konkurenciának. Pedig valaha, amikor az A400-as programja már-már bedőlni látszott, az An-70-es is szóba került lehetséges európai katonai szállítógép-alaptípusként!

A gépből 174 példányt rendeltek és Malajzia az egyetlen olyan vevő, amely amúgy nem vesz részt a nemzetközi gyártásban.

Várható a légibemutatók során is a szokásos műrepülésszerű látványos program

Mindenesetre, amint ezt korábbi írásunkban feltételeztük, az Airbus már a reptilalom részleges feloldása előtt bejelentette, hogy lesz A400-as a most kezdődő párizsi repülőszalonon, az egyik, amelyik légibemutatót is tart, a gyártó saját kísérleti példánya lesz, a másik, amelyik a statikus kiállításon szerepel, a francia légierőé. A légibemutatót a spanyolok tilalma érvényben maradása esetén is megtarthatták volna, hiszen az intézkedés nem vonatkozott, csak a sevillai gyártósorról lekerült és lekerülő példányokra.

Hogy egyébként mennyire látványos az A400-as bemutatója, 90 fokon túldöntött fordulókkal megtetézve, azt a tavaly Farnborough-ban készült videó is érzékelteti.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek