Jó évet zárt a lengyel buszpiac

Ács Attila   ·   2014.01.20. 07:45
solaris_fooldal

A 2012-es visszaesés után újból növekedés volt tapasztalható a buszeladásokban – számolt be róla az Infobus.pl. 2013-ban 1389 új gyártású buszt helyeztek forgalomba, ez 8,6 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.

Az eladásokat továbbra is a Mercedes vezeti 542 járművel, ami 19,6 százalékkal több mint 2012-ben. Igaz, ezeknek a nagy része (358 jármű) úgynevezett minibusz (az összgördülő tömeg kisebb mint 8 tonna), emellett az intercity és a turista kategóriában voltak még erősek a németek.

A Solaris 318 busszal a második, de ezek majdnem mindegyike városi busz, így ebben a szegmensben (illetve az összes, 8 tonna fölötti kategóriában) a lengyel családi vállalkozás a piacvezető.

A Solarisnak messze a városi típusai a legkeresettebbek, de ezek mellett ilyen különleges példányokból is elkelt néhány<br>(fotó: Solaris)

A dobogó harmadik fokán egy másik német cég, az MAN áll 63 eladott busszal, de a Mercedessel ellentétben a müncheni központú multinak Lengyelországban is van gyára: városi és elővárosi buszokkal innen látják el egész Európát.

A „futottak még” kategóriában szintén két lengyel cég következik; a csődeljárás alá vont, majd egy tulajdonosváltáson is átesett, és így megmenekült Autosan a negyedik (62 busz), a Solbus pedig az ötödik (52 busz). Az Ivecová átkeresztelt Irisbus a hatodik helyet tudta megszerezni 48 busszal, a Mercedes érdekeltségű Setra a hetedik lett 42 busszal, őket a SAM követi 41 busszal, a Scania a kilencedik lett 35 busszal. Az összes többi gyártó összesen 186 új buszt értékesített 2013-ban Lengyelországban.

(Az 1389 új busz első blikkre talán soknak tűnhet, de ne feledjük, Lengyelország lakosságszámát tekintve körülbelül négyszer, területileg pedig több mint háromszor akkora, mint hazánk, azaz arányaiban itthon sem volt rosszabb a helyzet, sőt. Igaz, ott nem voltak olyan évek, amikor központilag volt megtiltva a buszbeszerzés az állami tulajdonú cégeknek...)

Nőtt a használtbusz-piac is: 2013-ban 3423 kintről behozott járművet helyeztek forgalomba, ami 12,3 százalékkal több a 2012-es értéknél. A listavezető itt is a Mercedes 972 busszal, amelyből 477 volt mini (Sprinter, illetve Vario), a többi városi, intercity és turistajármű, típus szerint többnyire O 405 N, Citaro, Conecto és Integro.

A második helyezett a Renault; Franciaországban ugyanis az utóbbi időben állami támogatással sok buszt tudtak lecserélni újakra, a feleslegessé vált példányok nagy része pedig Lengyelországban kötött ki. Ezek jellemzően intercity (277) és különjárati buszok (170), a többi mini.

A harmadik helyezés a német Setráé; ebből a gyártmányból 422 került be az országba, zömében ezeket a buszokat is intercity- és turistaforgalomban használják.

Negyedik az MAN (320), ötödik az Irisbus-Iveco (248), hatodik a VDL (227) volt, az összes többi márkától 2013-ban összesen 670 használt buszt importáltak.

A Mercedesnek inkább a mini, az intercity és a turistabuszait viszik<br>(illusztráció: Evobus)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közút Zöldút Logisztika Szállítmányozás Haszonjármű Alternatív hajtás

Duplájára növelt, bioüzemanyaggal hajtott kamionflottával érkezett a DHL a Hungaroringre, a Forma–1-es hétvégére

iho   ·   2024.07.18. 19:05

Az idei szezonban a bioüzemanyaggal üzemelő kamionok száma több mint kétszeresére, összesen harminchét kamionra nőtt az európai szakaszon. Minden egyes kamion átlagosan nyolcvanhárom százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a dízelüzemű társaikhoz képest.