Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00
MSN038_CFF_Landung-044

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…

Magasrangú vezetők korábbi nyilatkozatai ellenére a Lufthansa meggondolta magát és ismét munkába állítja a 2020 óta „pihenő” óriásait. Mint arról beszámoltunk, a társaság leállított gépei közül egy A340-es már elhagyta a spanyolországi Teruel sivatagos tárolórepterét, mostani hírek szerint már megszületett a döntés a világ legnagyobb utasszállítójának, az A380-asnak a reaktiválásáról is.

A hírek szerint azt még nem határozta meg a német légitársaság, hogy az eredeti tizennégy példányos flottából hányat állít ismét forgalomba, pontosabban az eladások után megmaradt nyolcból, de az már eldőlt, hogy az elsők jövőre állnak ismét munkába. Ez nyilván összefügg azzal, hogy a hatalmas gépeket a hosszú leállás után újra alaposan át kell vizsgálni, fel kell készíteni a rendszeres repülésre. A Lufthansa egyébként 509 személyes kabinnal rendelte a maga 380-asait, és elsősorban az észak-atlanti járatokra szánja őket.

Hasonló elhatározásra jutott hírek szerint az Etihad,  a Korean pedig már néhány héten belül ismét ezekkel a gépekkel repül Szöulból New Yorkba, majd szeptemberből Tokióba.  A koreaiaknak és az Etihadnak is tíz-tíz ilyen gépe van, arról egyik társaság sem számolt be, hogy mindegyiket ismét beállítják-e. A mostani adatok szerint tehát a típus jelenlegi üzemeltetői: a British Airways, a China Southern, a Korean Air, a Qantas, az eredeti kibocsájtó Singapore Airlines és természetesen a típus legnagyobb felhasználója, az Emirates. Mindez azt jelenti, hogy a járvány lefutása óta több, mint száz A380-ast hoztak vissza aktív állományba a légitársaságok.

Más adatok szerint 2019-ben tizennégy légitársaság hetente 2300 járatot repült ezekkel a gépekkel, mostanság ezer körüli a járatszám, ami azt jelenti, hogy a pandémia idején közkeletű jóslatokkal szemben mind a nemzetközi légiforgalom, mind ezen belül az óriások részesedése jelentősen emelkedik.

Tegyük hozzá, a 380-as járatok hetven százalékát az Emirates repüli, amelynek vezérigazgatója a típus gyártásának leállása ellenére a legőszintébb és leghangosabb híve a kétszinteseknek. Sőt, legutóbbi nyilatkozatában Sir Tim Clark kijelentette: a jövőben olyan gépekre lenne szükség, amelyek kétszer nagyobbak az A380-asoknál!

A hírügynökségek felkapták a nyilatkozatot, igaz, a meglepőnek hangzó kijelentéshez nemigen teszik hozzá, hogy a légiközlekedés e meghatározó személyisége az új hatalmas konstrukciót úgy képzeli, hogy az közben legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban üzemeltethető, szintetikus üzemanyaggal dolgozó hajtóművekkel.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.