Kátyúzás a ferihegyi pályákon
Megfeszített ütemben folytatódnak a futópálya betonjavítási munkái a Budapest Airport területén, hangzik a reptérkezelő közleménye. A szakemberek a fel- és leszállásokhoz használt futópályák betonjának felületi hibáit még a tél beállta előtt ki kell, hogy javítsák, mert a fagyok csak további károkat okozhatnának. Ezt nem szabad megvárni, már csak repülésbiztonsági okokból sem. A Budapest Airport csak az elmúlt hat évben nem kevesebb, mint 7,5 milliárd forintot (25 millió eurót) költött a repülőtéri beton és a kapcsolódó műszaki berendezések korszerűsítésére és karbantartására.
A Budapest Airport szakemberei a kevésbé forgalmas nappali és éjszakai órákat is kihasználják ahhoz, hogy még az erős téli fagyok előtt kijavítsák a futópályák betonjának apró repedéseit, a betonlapok közötti ún. fugákat kicseréljék. Erre elsősorban a repülés biztonságának fenntartása miatt van szükség, hiszen az apró betontörmeléket beszippanthatná egy-egy repülőgép hajtóműve, ami akár súlyos károkat is okozhatna. Éppen emiatt kell a téli fagyok beállta előtt ismét ping-pong asztal simaságúvá változtatni a repülőtéri betont.
Ezekben a napokban a régi, 3 kilométeres hosszúságú 1. futópályán dolgoznak az OAT Kft. szakemberei, akik a Budapest Airport megbízásából javítják ki a beton hibáit. A repülőtéri „kátyúzást” ahol csak lehet, kétkomponensű, szuperkemény felületet adó műgyantával végzik, amely megfelelő időjárás esetén akár 3 óra alatt megköt, és a betont ismét használhatják a repülőgépek. Míg a hagyományos beton teljes kötéséhez nem kevesebb, mint 28 napra van szükség, addig a műgyanta használatával rövid idő alatt visszaadható a forgalomnak a betonpálya.
A budapesti repülőtérnek két, egymással párhuzamos, egymástól 1,6 kilométeres távolságban fekvő futópályája van. A régi 3 kilométer, az újabb 3,7 kilométer hosszú. Szerencsére mind a két beton futópálya szerkezete rendkívül szilárd, jó minőségű, így minden jel szerint még legalább tíz évig nem kell rajta nagyobb javítást végezni, alkalmas minden létező polgári és katonai repülőgép fogadására. A repülőtéri szakemberek most elsősorban az ún. „touchdown zone-t”, azaz a pálya két végétől számított kb. 800 méter hosszú leszállósávot javítják ki.
„Ez az a rész, ahol az akár többszáz tonnás repülőgépek kb. 250 kilométeres óránkénti sebességgel érnek földet, ez a rész van télen is a legerősebb igénybevételnek kitéve” – hangsúlyozta Stephan Schattney, a Budapest Airport Műszaki Központjának igazgatója. „A repülőtér élete egyetlen percre sem állhat le, így nagyon fontos volt a számunkra, hogy még az idei őszön elindítsuk az összesen 750 millió forintos betonjavítási programot és a fagyok beállta előtt elvégezzük a kritikus javításokat. Bevált, a világon sok helyen alkalmazott, igaz, nem túl olcsó technológiát alkalmazunk, amely garantálja, hogy a téli fagyokban sem keletkezhetnek a repülést veszélyeztető repedések a betonban.”
Az 1-es futópálya zárása esetén a 2-es pályán zajló repülőforgalom a megszokottól eltérő módon érinti a közeli Rákoshegy lakosságát. Éppen ezért a javítási munkálatok miatt szükséges pályazárásokról a Budapest Airport a XVII. kerületi média segítségével folyamatosan tájékoztatta az érintett lakosságot, valamint előzetesen személyesen egyeztetett az önkormányzat és a helyi lakosság képviselőivel. A Budapest Airport mindent megtett azért, hogy a munkálatok ütemezésével a lakosság zajterhelése a lehető legkisebb mértékű legyen. Így az 1-es futópályán a hétvégéken és ünnepnapokon nem folyik munkavégzés, valamint munkanapokon is hetente legfeljebb négy, de többnyire csak három alkalommal zárják le a futópályát, általában 8.30 és 19.30 óra között.