Kecskeméti Gripenek védik majd Szlovéniát?

iho/repülés   ·   2012.02.15. 13:00
nyito

A honvedelem.hu weblapján megjelent cikkből utólag kikerült ez az információ: a Google keresését használva azonban még előjönnek a morzsák. Kár, hogy így történt, hiszen egy fontos lépést tehetne meg a kecskeméti Gripen-csapat: az ország határain kívül is rendszeresen hajtanának végre „éles” légvédelmi feladatokat. Az üzlet vélhetően azt is jelentené, hogy a saját vadászbombázó repülőgépekkel nem rendelkező, a balkáni háborúkból szerencsésen szinte teljesen kimaradó, apró ország anyagilag is hozzájárulna a magyar Gripen-program lebonyolításához. Márpedig a magyar honvédség jelenlegi pénzügyi helyzetében minden egyes bejövő forintnak meglenne a helye.

(fotó: Kelecsényi István)

A cikk utólagos megváltoztatása után, az ott publikált információk nélkül marad a találgatás, a gondolkodás. Eleve érthetetlen a titkolódzás: a két ország között már 2003 óta folytak tárgyalások éppen ennek az együttműködésnek a megoldására.

Ráadásul közismert, hogy egyedül Kecskeméten repülnek a Gripenek, itt adják a készültségi szolgálatot a magyar légtér őrzését-védelmét ellátó JAS-39EBS HU Gripen-géppár pilótái (vagy néha csupán egyetlen gép). Innentől fogva sok mindenről beszélhetünk, csak „hadititokról” nem. Nem nehéz azt sem belőni, hogy nagyjából mikori kezdésről van szó: az idei feladatok, események már ismertek. Az esetleges légtér-ellenőrzési feladatok átvételét komoly felkészülés előzi meg, így a legvalószínűbb dátum 2013. január elseje lehet.

Cél: Szlovénia? <br>(fotó: airfighters.net, Joerg Amann)

Szlovénia légterét eddig az Olasz Légierő védte, a Nápolyban működő (és a magyar légvédelmet is koordináló) NATO Combined Air Operations Centre 5 (CAOC 5) vezetésével. Az olasz Eurofighterek ugyanakkor kénytelenek nagy utat megtenni a nyugat-olaszországi tengerpart mellett fekvő Grossettóból, ha Szlovénia felett kell „igazoltatni” egy elkóborolt repülőgépet. Ehhez képest Kecskemét sokkal logikusabb és sokkal közelibb légibázis: az innen felszálló Gripenek sokkal hamarabb, és ami talán szintén nem elhanyagolható, jelentősen költséghatékonyabban képesek a szomszédos Szlovénia légterében feladatot végrehajtani.

Kíváncsian várjuk a fejleményeket.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.