Kecskeméti repülőnap – nyitott szemmel
A Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnika Bemutatón látott repülőeseményeket nehéz összevetni régebbi repülőnapokkal, akár a repüléseket, akár a statikus sort.
Ennek a nehézségnek fő oka a koronavírus-járvány, amely gyakorlatilag másfél évet elvett a repülőrajongóktól is. 2020-ban szinte minden nagyobb repülő és nyílt nap elmaradt, vagy virtuálisan, illetve közönség nélkül tartották meg, csökkentett szereplőkkel. 2021-ben a tendencia folytatódott, augusztus végétől szeptember közepéig zsúfolták össze az európai nemzetek a repülőnapokat, már ahol engedték a repülőeseményeket.
Az biztos, hogy a Magyar Honvédség Légi Haderőnem kitett magáért. Az augusztus 20-i budapesti és szolnoki repülőparádék után, Kecskeméten is minden típus képviseltette magát. A nyitókép nagyon feszesen szépen repült. Volt némi hiányérzetem, mert az M145H helikopterekből csak az általános LUH változatra szereltek repültek, nagyon hiányoztak a SAR és még inkább a purpose, a felfegyverzett helikopterek. Jobb lett volna egy hármas vegyeskötelék, illetve ahogy a Duna felett, 3×3 forgószárnyas. A szállító-repülőgépek közül az A319-en és az egyik Zlin gyakorló repülőgépen is pilótahölgyek repültek.
Nem ellőve a poént, de a képességdemóban is jó lett volna, ha a MiHU-k mellett a felfegyverzett okostojások is szerepet kapnak egy-két rácsapásban. A képességdemóban ujjongva lehetett felfedezni, hogy végre gyakorlóbombákkal és Maverick levegő–föld, illetve AMRAAM BVR légiharc rakétákkal szálltak fel a Gripenek. A szárnyak végén is elfért volna még két gyakorló Sidewinder, mégha a jövő az IRIS-T is. Az alkalmazott pirotechnika ellenére a rácsapások sajnos kevésbé voltak látványosak, mivel nagyon hiányzott a flare, vagyis az infracsapdák vetése közben. A hollandok például a „reptértámadások” során minden Opren Dagenen a repülőgépek felhúzása után infráztak, akár F-16, akár legutóbb már F-35A-val hajtották végre. A helikopterek sajnos szintén nem kápráztattak el minket csapdaszórással, sem a MiHU-k, sem az H145M-ek. A szárazföldiek a képességdemóban szépen szerepeltek, azonban a különleges alakulatok bemutatóját, támogathatták volna Leopardokkal. Persze, tudom, hogy nem tesz jót a fűnek és a laza talajnak a harckocsi lánctalpa, de például Meringenben, a svájciak simán ráengedték a Leo2-eseket a futópályára, ahol több mint két kilométeren, lehetett repeszteni akár 60+ kilométer/órás sebességgel. A Leopard gumibetétes lánctalpai nem rongálják a kifutópályát, a németek gyakran közlekednek még autópályákon is Leókkal.
Ami viszont mindent überelt, a honvédség parancsnoki állományának közös bekötött helikopteres ugrása a képességbemutató előtt. Eddig minden tábornok páholyból nézte a repülőnapot, nem pedig résztvevő volt. Le a kalappal a honvédség vezetői előtt. Ne felejtsük el, hogy Ugrik Csaba dandártábornok kecskeméti bázisparancsnok is repült a díszelgő kötelék egyik Gripen Deltájában és Kilián Nándor a légierő főszemlélője pedig az Aero L-39NG dinamikus bemutatóján foglalta el a bemutató repülőgép-vezetővel a pilótafülkét.
Ha már idősebb generációs katonák. A reggeli órákban a legendás Sky Hussars (Égi huszárok) MiG-21 kötelék tagjai repültek koruknak megfelelően motoros vitorlázó repülőgépeken. Egyetlen világűrt járt katonánk, Farkas Bertalan tábornok is ott volt Kecskeméten és találkozhatott vele, aki akart a legendás Szojuz űrkapszula előtt.
A dinamikus programok szuperlátványos demóját harci repülőgépből a Kecskeméti Pumák, Majerik Máté és Szentendrei Dávid repülte. Dávid rengeteget fejlődött és kiváló demót mutatott be, Máté pedig, a tapasztalt bemutatópilóta, egyik leglátványosabb programját hozta. Mindkettőjük élesen keményen repült, és be tudták gyújtani a kiporlasztott kerozint is.
Az H145M demó szintén látványos volt, de jegyezzük meg, ezzel a helikopterrel nem lehet olyat repülni, mit a MiHU-val. A Mi-24-esről sajnos nem volt infracsapda a szóló repülésen sem, lehet, hogy már ebből sincs raktáron?
- A cseh Gripen -pilóta is változott az elmúlt évekhez képest, demója lendületes volt, de kevéssé látványos magyar társaikénál. Valószínűleg megbeszélt dolog volt, hogy ezúttal nem díszmatricázott, hanem sima álcafestéses Griffel repülték, infracsapda nélkül. Kíváncsi leszek a hétvégén Malackán díszfestett cseh gép lesz-e és lesz-e infrázás Majerik Máténál.
- Óriásit repült a Brit Királyi Légierő Typhoon repülőgépével a tapasztalt pilótája. A Szíria, Irak és Falkland feletti bevetéseken is részt vett hajózó kiválóan használata ki az Eurojet hajtóművek bődületes tolóerejét és az Eurofighter orsózó képességét. Az olasz kollégája a pénteki gyakorláson más stílusban repült, nem használta ki a típus lehetőségeit, szombaton pedig egyik utánégetője „elszállt”, így rövid időn belül leszállt. A hibát nem tudták kijavítani, így csak az M346 repülését élvezhettük.
- A Román Légierő MiG-21MF modernizált változata a LanceR már látványával is szuper, azzal meg még inkább, hogy az utánégetője szinte állandóan működik – egy égő nyílvesszőt láttunk végig a demó alatt.
- Ugyanez igaz a svéd történelmi kötelék két nagyvasára, a Draken és Viggen párosra. Az alakjuk, a turbináik hangja és látványuk megdobogtatja a repülőemberek szívét, bár látszik, hogy most már nem tépik a pilótáik a gépeket és az utánégetőiket is csak a legszükségesebb mértékben használják. A svédek által még használt SK60 gyakorló repülőgép is szépet repült, füstölője emelte programjának színvonalát.
- Ami feltűnő volt, hogy bár a Lockheed-Martin megbízott Magyarországon is egy reklámirodáját, de egyetlen F-16-ost üzemeltető ország sem küldött Falcont a repülőnapra, még statikus sorra sem. Hasonlóképpen nem láttunk F/A-18-as vagy francia harci repülőgépet sem.
- A C-27J Spartan mindig elképeszti a nézőket orsóival és bukfenceivel: mégiscsak egy taktikai szállítógép.
- A pénteki gyakorláskor és szombaton is repült a KC-390 Milleneum a honvédség leendő szállító és légi utántöltő repülőgépe. A demó nagyon szép volt mindkét alkalommal.
- A L-39NG demórepülései két idősebb testvér a cseh Légierő L-159 ALCA-val közös kötelékrepülésével indult, majd a bemutató után, az ALCA-k páros repülését lehetett megtekinteni. Mindkét napon az volt az eszemben, miért nem a sokkal erőteljesebb, jobban felfegyverezhető, lokátorral és ellentevékenység rendszerrel is felszerelt, gyakorló és csapásmérő repülőgépből akar a honvédség beszerezni két legyet ütve egy csapásra, mint a nagyon olcsón üzemeltethető árában is olcsóbb, de sokkal szerényebb képességű NG-ből.
- A csehek páros Mi-171 és Mi-35 bemutatója érdekes és látványos volt, akárcsak a W3 Sokol kutató-mentő demója.
- A két légcsavaros osztag, a szlovén Vihar Szárnyai és a lengyel Orlik közül nekem most a déli szomszédaink bemutatója tetszett jobban, a repülőgépeik közül viszont az PZL130 TC2 sokkal szebb vonalú, mint a Pilatus. Mindkét repülőgép alapkiképzésre alkalmas, de utóbbi felfegyverzett változata a szlovénoknál áll szolgálatban szabadesésű bombákkal, nem irányított rakétákkal, gépágyú konténerrel, és bár nem szerezték be, de integrálták rájuk az AIM-9 Sidewinder légiharcrakétákat is.
- A brit Red Arrows vagy egy évtizede mentorálta a szaúdiak által megrendelt Hawk gyakorló repülőgépekkel felálló bemutatócsapatot, a Szaúdi Sólymokat. Nos, a zöld Sólymok megérkeztek Magyarországra és a próféta színében pompázó repülőgépekkel a pilótáik úgy repültek, hogy a Vörös Nyilak legelvakultabb hívei is megtapsolták őket.
- A Török Légierő Csillagai évről évre visszajárnak Magyarországra és már a harmadik díszfestést láthattuk örökifjú szuperszonikus F-5E és NF-5 repülőgépeiken. A festés fiatalítja is a gépeket, a török pilóták pedig látványos repüléssel hódították meg ismét a nézők szívét.
Repülőnap Kecskeméten nincs Li-2 nélkül. A Gold Timer Alapitvány repülőgépe néhány szép áthúzást mutatott be, akárcsak az L-29-es, amely fekete árnyként repült a levegőben.
Repülőnap nincs Besenyei Péter nélkül sem. 64 évesen így bírni a túlterheléseket és repülni, még mindig nem semmi dolog.
A statikus bemutatón álló PC-9M Pilatus mellett az Olasz Légierő Tornadóját és AMX támadógépét nézhették meg az érdeklődők. A nagyvasak közül pedig a KC-390 Milleneum mellett az amerikai Ohiói Légi Nemzeti Gárda KC-130 tankere és C-130 Herculese volt látható. Egy másik régebbi Herculest is megtekinthettünk a sógorok légierejétől. A Pápán állomásozó HAW (Nehéz Szállító Repülőezred) C-17 Globemaster III repülőgépét is láthatta a nagyérdemű, akárcsak a Románok C-27J Spartanját. Olasz testvérétől annyiban különbözik első látásra, hogy nincs légi tankolócsöve.
Lehetne még sorolni, hogy kiket hiányoltunk és miket láthattunk, de felesleges. Az biztos, hogy nyolc szűk esztendő után ismét olyan repülőnapot láthattunk amely színvonalas, látványos volt, a szervezők, katonák, műszakiak, pilóták, és mindenki kedves volt, sokat dolgozott – 4500 katona előkészítő és utómunkája volt a repülőnap rendezése a polgári szereplők nélkül számítva.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!