Kényszerpihenő az óceán másik partján

Földesi László   ·   2011.09.11. 15:50
lhc400

2001. szeptember 11-én az MA090-es járat személyzetét útban New York felé érték az események. A 121,5 vészfrekvencián, valamint a 123,45-ön különös adásokra lettek figyelmesek. Az első hírek még csak gépeltérítésről szóltak, majd elhangzott az is, hogy két gép összeütközött New York felett, és a felhőkarcolókra zuhant. A rádióforgalom egyre élénkebb lett, aztán jött az újabb hír, hogy a WTC két ikertornya leomlott, majd bejelentették a teljes amerikai légtérzárat.

 A HA-LHA a felhők felett (fotó: Boeing)

Új-Foundland partjainál a ganderi légiforgalmi irányítószolgálat azt a tájékoztatást adta számukra, hogy miután nem lehet belépni az amerikai légtérbe, csak Ganderben, Halifaxban vagy Stevenwille-ben tudnak leszállni, mert a montreali, az ottawai és a torontói légikikötők időközben megteltek az oda átirányított járatokkal. Miután Ganderben volt a legjobb az időjárás, ide kértek leszállási engedélyt, ahol ekkor már csaknem 40 repülőgép várakozott a forgalmi előtéren és a gurulóutakon.

B-767-es landolás (fotó: Boeing)

Csak leszállás után tudtak kapcsolatba lépni Budapesttel, ahonnan azt javasolták, tankolják meg a gépet, és repüljenek haza. Közben az egyik amerikai utas mobiltelefonján felhívta a családját, és így tudták meg, mi történt valójában. Ezután az utasokkal együtt még 12 órát kellett várakozniuk a gépben, mert ennyi idő kellett a mindössze tízezer lakosú kisvárosban az elszállásolások megszervezéséhez.

Az eredeti célállomás: New York JFK

A repülőgépek személyzete szállodába ment, míg az utasokat különböző sportcsarnokokban, templomokban, iskolák tornatermeiben helyezték el. A Malév utasainak átmenetileg egy helyi tűzoltólaktanya szertárait rendezték be, ahol naponta háromszor kaptak meleg ételt, tisztálkodni viszont magánházakhoz vitték őket. Az indulás előtti utolsó éjszakát már viszonylag jobb körülmények között, egy katonai bázison tölthették el. Végül is szeptember 15-én tudtak elindulni 48 utassal a fedélzeten, és 16-án délután érkeztek meg Ferihegyre (32-en  úgy döntöttek, hogy feladott poggyászukat hátrahagyva valamilyen földi közlekedési eszközzel utaznak tovább az Egyesült Államokba).

A Malév B-767-ese Torontóban (fotó: AeroNews)

Az MA094-es járat személyzete szeptember 11-én szintén a légtérben értesült az eseményekről. Röviddel azután, hogy megkapták az engedélyt az óceán átrepüléséhez, London közölte, hogy az észak-atlanti légteret lezárták, ezért például a Lufthansa és British Airways New Yorkba tartó gépei kieresztették a feleslegessé vált üzemanyagot, és Manchesterben, illetve Londonban szálltak le. Mivel közben az engedélyt nem vonták vissza tőlük, a budapesti OCC-vel (Operation Control Centre) egyezetve folytatták útjukat Torontóba, ahol megérkezésükig már 86 repülőgép várakozott a földön, mivel felszállni már senkit sem engedtek. Szeptember 14-ére kiderült, hogy a Malév újra megkapta az engedélyt a menetrend szerinti üzemelésre, így este visszaindulhattak Budapestre, ahová 15-én érkeztek meg.

Transzatlanti útvonalak (forrás: Malév)

Selmeczi Gábor, a Malév New York-i állomásvezetője a televízió élő adásából értesült a terrortámadásról. Azonnal felhívta a budapesti OCC-t, és azt javasolta, próbálják meg a vészfrekvencián elérni a légitársaság New York-i és torontói járatainak pilótáit, és fordítsák vissza őket Budapestre vagy egy másik európai repülőtérre. Ezt követően értesítette a magyar váltószemélyzetet, hogy egyelőre ne hagyják el a szállodát. A Malév Rockefeller Centerben lévő irodájának munkatársai ugyan megpróbálták értesíteni az utasokat, de ez csak részben sikerült, mert a hatóságok időközben megkezdték a nagy belvárosi irodaházak kiürítését is, ezért déltájban el kellett hagyniuk az épületet.

Leszállási eljárás JFK repülőtéren

Közben érkezett a hír, hogy a New York-i járat nem fordult vissza, hanem a kanadai Gander felé tart. Ekkor még mindenki azt hitte, hogy csak viszonylag rövid tranzitálásról lesz szó, és a B-767-est utasaival együtt át tudják irányítani New Yorkba. Másnapra azonban kiderült, hogy az FAA új, EA-129-es számú biztonsági előírása miatt az összes Ganderben rekedt járatot eredeti kiindulópontjára kell visszafordítani. A hatóság ugyanis a biztonsági előírásokon túl összeállította azoknak a külföldi repülőtereknek a listáját is, ahonnan engedélyezte a későbbiek folyamán az USA-ba történő berepülést, de ezen Gander nem szerepelt, így innen senki nem repülhetett közvetlenül az Egyesült Államokba.

New York-ban a Malév partnere sokáig a Delta Air Lines volt (fotó: AeroNews)

Az eseményt követő második napon ismét kinyithatott a városi iroda, amely ezután a hivatalos időn túl is az utasok és az érdeklődők rendelkezésére állt. A járat kényszerű törlése miatt kezdetben csak mintegy 20-25 New Yorkban rekedt Malév-utast kellett szállodában elhelyezni, de a második napon létszámuk annak ellenére tovább növekedett, hogy az átszálló utasok belföldi járatai elve el sem indulhattak a városba.

A Malév B-767-ese (a képen baloldalon) felszálláshoz gurul New York JFK repülőtéren

A Malév végül szeptember 16-án kapta meg az engedélyt az USA-ba történő repülés újraindítására,  az első járat 182, az utána következő pedig 160 utassal indult vissza Budapestre. A gépekre ezt követően megérkezésük pillanatától kezdve külön biztonsági őr vigyázott, aki detektorral felszerelve minden fedélzetre lépő személyt alaposan megvizsgált, és listát készített azokról, akik a gépkiszolgálásban az adott napon részt vettek. A gépre csak érvényes ID-kártyával rendelkező személyek léphettek, de ők is csak abban az esetben, ha szerepeltek az előzetesen leadott listán.

A HA-LHB Ferihegyen (fotó: AeroNews)

A Malév ezekben a napokban összesen négy New York-i, két torontói és négy közel-keleti járatát törölte, és a szigorú biztonsági ellenőrzés miatt felhívta a Budapestről indulók figyelmét, hogy a járatok indulása előtt legkevesebb 3 órával jelentkezzenek Ferihegyen. A repülőtér utasforgalmi épületeibe csak azokat engedték be, akiknek volt érvényes jegyük, kísérőiknek a terminálokon kívül kellett tartózkodniuk. Az első hetek szigorított biztonsági intézkedései később enyhültek, de a csomagokat és a kézipoggyászokat továbbra is alapos vizsgálatnak vetetik alá.

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.