Később készül el és drágább lesz: Stuttgart 21

iho/vasút   ·   2017.10.29. 18:45
stuttgart_palyaudvar_epites_kislid

Bizony, még az innen nézve átlátható és jól működő Németországban is van pár ilyen. Ezek egy része természetesen valamilyen okból mindig a legdrágább közlekedési eszközzel, a vasúttal fonódnak össze. Ha mást nem is, a Stuttgart21-projektet mindnyájan ismerjük. Tiltakozások közepette fogant az ötlet is, és nem kevésbé heves indulatok gyűrűjében indult meg a stuttgarti fejpályaudvar helyére tervezett átmenőpályaudvarnak az építése.

Természetesen azoknak lett igaza, akik azt hangoztatták, hogy az építmény sokkal drágább lesz a tervezettnél és még határidőre sem fog elkészülni. A szuperprojektek már csak ilyenek. Ezt a Deutsche Bahn is belátta, ezért létrehozott egy szakértői csoportot, amelynek feladata, hogy átvizsgálja a projekt ütemezését és költségeit. Decemberre mindez meglesz, ígérte meg Ronald Pofalla közlekedési miniszter az irányítói testület ülése után.

A Bonatz-féle stuttgarti pályaudvari épület maradványai és előtte az építési terület (forrás: dpa)

A DB szerint a projekt két éves késésben van, 2019 helyett csak 2021 decemberében várható az üzembe helyezés, de realistábbak még egy évvel távolabbra becsülik a beruházás tényleges befejezését. A szakértők eddig annyit tudtak megállapítani, hogy a többoldalú erőfeszítések ellenére az időbeli elcsúszás eddig nem csökkent.

Az új, felszín alatti átmenőpályaudvar és a hozzátartozó városi és városon kívüli alagútszakaszok jelenleg elismert költsége hat és fél milliárd euró. Itt emlékeztetni kell arra, hogy 1995-ben, mikor a projekt ismertté vált, két és fél milliárd euróra (tehát a négyes metró tényleges áránál valamivel többre) becsülték a várható költségeket. Pofalla azzal védekezik, hogy az építési költségek egész Németországban erősen nőttek az elmúlt időszakban. 2018-ra 1,4 milliárd euró értékben kötöttek meg szerződéseket a nagyprojekttel kapcsolatban.

Ilyen lesz... Majd egyszer (forrás: bahnprojekt-stuttgart-ulm.de)

A hivatalos álláspont a múltban folyamatosan az volt, hogy a Deutsche Bahn tartja magát a határidőkhöz, amely szerint a pályaudvart és a Wendlingen és Ulm közötti új pályaszakaszt 2021 decemberében üzembe állítják. Pofalla most már nem akar határidőt megnevezni, inkább a készülő szakvéleményben reménykedik, amelynek elkészítésére a DB a PricewaterhouseCoopers (PwC) tanácsadócéget és az Ingenieurgruppe Emch+Berger mérnöki szolgáltatócéget kérte fel.

A Stuttgart21 projekt lényege, hogy a meglévő, de bontandó fejpályaudvar alatt, körülbelül arra 90 fokban elfordítva egy új, nyolcvágányos mélyállomás épül, a csatlakozó alagútszakaszokkal együtt. Ez a remények szerint racionalizálja a városkörnyék vasúti infrastruktúráját, megoldja a tervezett nagysebességű vonalak Stuttgarton belüli vezetését, feleslegessé teszi a fejpályaudvari irányváltást, beköti a repülőteret a távolsági forgalomba és nagy területeket szabadít fel ingatlanfejlesztési beruházások számára.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek