Készülődés a nagy felvonulásra a Vörös tér felett
A Győzelem napi parádé légi része mindig is izgalmas része volt a moszkvai műsornak, különösen mostanság, hiszen a jelenlegi konfliktusos helyzetben az oroszok minden alkalmat igyekeznek felhasználni, figyelmeztetendő a másik oldalt, a Moszkva rendelkezésére álló erő nagyságára. Nos, az idei felhozatal igen gazdag lesz, noha a következő összeállítás ezt képekben nem fedi le teljesen.
A forgószárnyasok közül a legnagyobb természetesen a Mi-26-os lesz, de a show középpontjában nem annyira a szállító, mint inkább a földi erők tűztámogatására alkalmas harci helikopterek lesznek, ezek közül megjelenik mindkét fontos típus, a klasszikus Mi-24-es illetve a leszármazottai, a Mi-28/35-ös, illetve a különleges Kamov, a koaxiális rotorokkal működő, katapultos Ka-52-es.
A harci gépek kategóriájában a MiG-29-esek mellett a főszerepet a Szuhoj típusai viszik. A közeli támogatásra épített páncélozott, szubszonikus Szu-25-ös mellett a legfontosabbak a Szu-27-esek illetve az ebből fejlesztett különféle harci típusok, multifunkcionális légifölény- illetve csapásmérő változatok, a „kacsaorrú” 34-es, a 30-as és a 35-ös, illetve fellép a radarszint alatti támadások félelmetes, bár nem annyira új eszköze, a variaszárnyú 24-es is.
Még a MiG-ek között érdemes megemlíteni a 31-est: ez a 25-ösből továbbfejlesztett típus is egyre fontosabb szerepet kap az orosz elképzelésekben, különösen az északi légtér, vagy mondjuk így, a sarkvidéki övezet nagy részére kiterjesztett orosz érdekeltségű hatalmas zóna ellenőrzésében.
A klasszikus Il-76-os mellett szerepel az előzetes listán az Il-78-as tanker változata is, általában a szintén már megszokott pózban, vagyis kieresztett tankolócsővel, mögötte pedig egy az üzemanyagra éhes stratégiai bombázó, a Tu-95-es. A Medve-kötelék természetesen külön is átrepül a Vörös tér felett, elég alacsonyan ahhoz, hogy a nézők élvezhessék azt az utánozhatatlan akusztikus élményt, amit a gázturbinák és a furcsán cserregő hatalmas koax-légcsavarok együttese okoz.
Két másik fontos Tupoljev-típus is „felvonul”, a 22M3 változat, a (régi) hidegháború emblematikus gépe, a Backfire, és a hatalmas varia, a Tu-160-as, amely gyártásának újraindításáról a napokban beszélt az orosz védelmi miniszter.
A szállítógépek közül az An-124 számít az ismertebb típusnak, valójában azonban az An-22-es koax-légcsavaros Anteus az igazi csemege, a valaha a világ legnagyobb gépe címet viselő katonai teherszállítóból már csak néhány példány repül.
Végül a kötelékek: a nálunk is bemutatkozott Orosz Lovagok és a Fecskék közös Szu-27-MiG-29-es köteléke mellett a legnagyobb várakozás a Krími Szárnyak nevű új formációt várja: a Jak-130-as, valóban nagyon modern kiképző gépekkel repülő kötelék névadása is megintcsak a mai orosz védelmi, vagy nem is annyira védelmi doktrína szimbóluma lehet. A Vörös tér felett sok műrepülés nem szokott történni, de a szoros alakzatban való áthúzás is sejtet majd valamit az új formáció jellegéből, és arról, hol tartanak a friss kötelék pilótái a felkészülésben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!