Kihagyhatatlanok

Jermann Kálmán   ·   2016.04.11. 16:15
acmeic0

Hosszú várakozás előzte meg az egy-egy 1. és 2. osztályú kocsiból álló H0-s készlet (stílusosan) begördülését. Sokáig az eredeti kocsikról készült fotó volt az egyetlen támpont; arra lehetett a vasútmodell-szaküzletekben feliratkozni. A korábban megjelent cseh 1:87-es változat – már nem is csodálkozunk rajta, jobb piac, őket kedvezményezik – adott lehetőséget a bizakodásra: azok a kocsik bizony itt, Dunakeszin épültek át. És mivel majdhogynem csak festési variánsról van szó, csak némi türelmet kellett magunkra erőltetni. Aztán egy fotó az egyik fórumon, az idei nürnbergi kiállításon elhangzott visszavonhatatlan ígéretek, és tényleg: az első példányok megérkeztek, és néhány napja már a leggyorsabb modellezők kollekcióját gazdagítják. A két kocsi körülbelül 35 ezer forintba kerül.

Két kocsi – egyelőre nincs is más, pedig még egy 2. osztályú kellene. A képre kattintva galéria nyílik a szerző fotóiból

Ha az 1:1-es variáns képéről az 1:87-es változatot elképzelve voltak is fenntartásaink, a modellt látva kijelenthetjük: kicsinyhitűek voltunk. Az olasz gyártótól megszokott formahűség és gazdag kidolgozás jellemzi. A futása is kitűnő, azzal együtt, hogy áramszedő fékezi a tengelyeket. A feliratozás pazar – igaz, nem mai, hanem a még a dohányzó szakaszos korszakot másolták. A kétrészes szett mindkét tagja a végig bukóablakos, ilyen megjelenésben négy-négy kocsit számláló 10-67 Ap és 20-67 Bp változatokat adja vissza. A pályaszám-tartományból is megfelelően választottak.

Egészítsük ki tetszés szerint Sachsen/Tillig WRm-mel és/vagy Bygmodell Bp-vel

Esztétikai kifogást a festetlen, egyszínű szürke belső miatt támaszthatunk. Illetve nem igaz, az 1. osztályúnak piros a padlója, csak az üléseknek nincs közük a szép valódikhoz. Műszakilag is találtunk némi leszólnivalót: a közelkapcsoló-kinematikába a szoros zárást biztosító kuplungokat (pl. Roco fecskefarkast) illesztve a két kocsi túlságosan feszesen kapaszkodik össze. Annyira, hogy már-már együtt lélegeznek – de ez esetünkben siklásveszélyt jelent. Ha közéjük kerül mondjuk egy Sachsenmodelle/Tillig WRm étkező, úgy a Roco univerzális kapcsolója már pont jó, vagy az állítható magasságú, kicsit hosszabb fecskefarkast egy sima ugyanilyennel kombinálva is szépen fog kígyózni a szerelvényünk a váltókörzetben. Az egyébként remek találmány Märklin kuplungot (ami a hagyományos kengyellel és a Roco univerzálissal is kompatibilis) ezek sem szeretik: beleakad az ütközőkbe.

A modellekről százszámra fognak megjelenni képek, és biztosan lesznek olyanok, akik gyorsan orvosolják az említett minimális problémákat. Addig is, egy rövid videó az ACME 2G IC kocsijaiból, egy Sachsen WRm-ből és egy Bygmodell Bp-ből kiállított, remot M41-es által vontatott szerelvényről.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek