Kilábalt a veszteségből az Air France–KLM

iho   ·   2016.02.21. 08:45
cim3

Szinte valamennyi fontos szám növekedést mutat, a légitársasági csoport a pozitív mezőben, az átalakulási folyamatok javulást hoztak, a sztrájkok csökkentették elsősorban az eredményeket, a cargoágazat továbbra is gödörben: így lehet összefoglalni az Air France–KLM csoport 2015. évi jelentését. A szerkesztőségünknek megküldött dokumentum szerint az összbevétel 26,1 milliárd euró volt, a 2014-hez képest 4,6 százalékkal több, az üzemi kiadások növekedését sikerült egy százalék alatt tartani, az üzemi eredmény 816 millió az előző évi mínusz 129 millióval szemben, és ugyancsak fontos a hitelállomány csökkenése 5,4-ről 4,3 milliárdra. A nettó eredmény a korábbi 225 milliós veszteségből 118 milliós nyereséggé billent át.

Mindezt úgy sikerült elérni, hogy közben a negyedik negyedévben 120 millió euróra volt tehető a párizsi terrortámadások miatti kiesés. A társaságcsoport kilátásait továbbra is meghatározza a geopolitikai bizonytalanság, és ugyancsak kérdés az olajárak, az üzemanyagra fordított kiadások alakulása. Folytatódik a költségcsökkentés, a 2016-os év célja ezügyben 0,8 és 1,2 százalék közötti érték, és szintén tovább kell csökkenteni a hitelállományt, ezügyben a jelentés nem tartalmaz konkrét számot.

A szállított utasok száma 89,8 millióra nőtt, vagyis 2,8 százalékkal emelkedett 2014-hez képest, jellemző, hogy a negyedik negyedévi növekedés csak 1,3 százalék volt. Az alkalmazottakra fordított összeg 2,8 százalékkal emelkedett, de ebben benne van a KLM-nél zajlott nyugdíjazások költsége is. Emelkedett az átlagos gépkihasználtság is, 84,7 százalékról 85,1-re, ugyanakkor láthatóan erősen eltávolodott egymástól a hosszú távú és a közepes hálózat bevételeinek aránya, a mutatók egyértelműen az interkontinentális vonalaknak kedveznek. Ugyanakkor a nagy hatótávolságú hálózaton belül is komolyak az ingadozások, például mert az alacsony energiaárak következtében kisebb volt az utazási igény az olaj- és gázipari vevőkörben, különösen Afrika relációjában, mindennek ellenére ennek a hálózatnak az üzemi eredménye 400 millió euróval emelkedett.

A közepes hatótávolságú hálózatban a nagy csomópontokon kívüli járatok kapacitása az átalakulási terveknek megfelelően erősen csökkent, magyarán az Európán belüli, de nem Amszterdamhoz és Párizshoz kötődő járatok túlnyomó többségét diszkontmodellben működő leányvállalatokba szervezték ki (Transavia, HOP!), ennek hatására ennek a vonalrendszernek is javult az eredménye.

Tovább tart azonban a cargoágazat visszaesése, az elszállított áruk tömege 2014-ről 2015-re hét és fél százalékkal csökkent, igaz, a kapacitás is. A Perform 2020 program keretében a a csoport öt teherszállítót sorolt ki a flottából, és 2016-ban már csak ugyanannyi cargogép marad, ami 2017-re számolja fel a teherágazat veszteségét.

A további prognózisok egyik érdekes pontja, hogy a Perform 2020 célja maradt továbbra is az Air France point-to-point üzemeltetésének „további optimalizálása”, vagyis elsősorban a személyzetek sztrájkjai, a szakszervezetek ellenállása miatt a franciák még mindig nem tudták végrehajtani a veszteséges rövid- és közepes hosszúságú vonalak kiszervezését. Erre utal az is, hogy a diszkont leányvállalatok közül idén elsősorban a Transavia France erősítése szerepel fő feladatként a csoport jelentésében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek