Kisvasúttal gazdagodott a Start

iho/vasút   ·   2012.09.03. 14:00
ez_a_negyszazas_kep

Szeptember elsején a borongós égbolt és az olykor szemerkélő eső ellenére több mint kétszáz ember gyűlt össze a balatonfenyvesi gazdasági vasút állomásánál, hogy a XV. Kisvasúti nap keretén belül részt vegyenek a felújított vágányszakasz átadásán. Megannyi vasútbarát és kiránduló család látogatott el az immár 60 éves kisvasút ünnepélyére.

A feldíszített C-50-es mozdony<br>(fotók: Árpád István)

Balatonfenyves polgármestere, Lombár Gábor az átadón örömét fejezte ki a kisvasút életben maradásáért, bizakodva tekint a jövő felé, remélve, hogy a 2002-ben bezárt csisztapusztai mellékvonalon egyszer újra megindulhat a forgalom. Tar Sándorné, a MÁV Keskenynyomközű Személyszállítási Szervezet vezetője számokkal erősítette meg a kisvasút létjogosultságát: kb. 38-39 ezer utas használja évente, ebből húszezerre tehető a nyári turistaszezon forgalma. Idén nyáron hat, az év többi részében napi öt vonatpár közlekedik Balatonfenyves és Somogyszentpál között.

Hozzátette, a továbbiakban a MÁV-Start üzemelteti a MÁV Zrt. helyett. Ezután Balogh Imrével, a Balaton-Boronka Nonprofit Kisvasút Kft. ügyvezetőjével koszorút helyezett el a hatvanéves C–50-es dízelmozdonyon. Az utolsó síncsavarok rögzítése után és a pályaszakasz átadása után kigördült az első szerelvény Somogyszentpál felé. A végállomáson dr. Berényi Sándor, Somogyszentpál polgármestere látta vendégül a látogatókat.

Tarr Sándorné becsavarja az utolsó síncsavart

A balatonfenyvesi állomás várótermében a fertőszéplaki Haragovics József mutatott be pár vasúti lámpát gyűjteményéből.

A balatonfenyvesi gazdasági vasút története a két világháború között kezdődött, amikor négy kilométer hosszúságban 600 miliméteres nyomtávolságú vasutat építettek Balatonfenyves és Imremajor között. Ezeket a szerelvényeket még lóval vontatták, ám a II. világháborúban megsemmisült a vasút. A Balatonnagybereki Állami Gazdaság kezdeményezésére 1950-ben építették ki a ma is használt 760 milliméter nyomtávolságú pályaszakaszt a termények, a tőzeg és a mésziszap elszállítására.

A XIX. század végén lecsapolt Nagyberek több évtizeden keresztül járhatatlan, mocsaras volt, az egyetlen közlekedési eszközt a vasút jelentette. A személyszállítás 1955-ben indult, 1958-tól repülővágányokkal juttatták el a mésziszapot a termőföldek javításához. A gazdaság fénykorában 130 ezer tonna árut szállított a vasút évente. A később kiépülő úthálózat következtében a gazdasági vasút a létbizonytalanság szélére került, de a csisztapusztai gyógyfürdő turisztika súlya annyira megnőtt, hogy ekkoriban 250 ezer utas vette igénybe a kisvasút szolgáltatásait. Jelenleg csak a Balatonfenyves–Somogyszentpál szakasz járható, a csisztapusztai vonalat egy hajtányos csapat próbálja megőrizni és rendben tartani.

A fenyvesi kisvasút kiemelten számít a turistákra

A kisvasút érdekessége az egyedülálló nagybereki környezet, a Balaton közelsége, a csisztapusztai termálfürdő, valamint a közeli Táska (pár éve még ide is vezetett vonal) műemlék jellegű pincéi. A jövő mindenképpen a természeti értékek kiaknázása, ebben segítség lehet a jelenlegi – és remélhetőleg a közeljövőben felújítandó csisztapusztai – kisvasút.

Kapcsolódó hírek