Mind a négy Szelencét eladja Jindřichův Hrádec kisvasútjáról az új vezetés
Két motorkocsi még üzemképes is. Vasútijármű-ínyencek, pénztárcát elő: a nem üzemképesek szinte fillérekbe fognak kerülni!
A 2022 októberében csődöt jelentő cseh keskeny nyomközű vasút új tulajdonosa október eleje óta Albert Fikáček cége, a Gepard Express. Fikáček most eladásra kínálta fel a JHMD ikonikus járműveit: négy M27-es sorozatú, Hasisszelence, Nautilus és Tengeralattjáró beceneveken is ismert motorkocsiját. Elmondta, a működőképes motorkocsikért külföldről is érdeklődnek, de a nem üzemképesek is jó szolgálatot tehetnek, például kerti házként. A vasúti járművekkel egy csomagban egy 2019-es évjáratú Toyota Land Cruiser Executive terepjárót is értékesíteni tervez, amit a kisvasút korábbi tulajdonosa és igazgatója, Boris Čajánek vezetett évekig.
Amikor a fizetésképtelenségi eljárás során, tavaly májusban a bíróságon tárgyalták a becsődölt JHMD értékét, a 805.9 sorozatú, motoros villamosként számon tartott Hasisszelencéket szinte teljesen értéktelennek nyilvánították. Ráadásul mivel két motorkocsit kannibalizáltak a másik kettő működése érdekében, ezek szinte hulladékáron lesznek értékesítve.
A 760 milliméteres keskeny nyomtávú vasútvonalakon való közlekedésre alkalmas járműveket a bukaresti Augusztus 23. Művek (Uzinele 23 August, a jelenlegi FAUR jogelődje) gyártotta 1986-ban, eredetileg a lengyel államvasút PKP számára, melynél MBxd2 sorozatként közlekedtek, hagyományos, szögletes ablakos kinézettel.
A JHMD 2005–2006 során négy motorkocsit vett meg, ezeket ekkor a 805.900-as pályaszámcsoportba sorolták be. Jelenlegi, jellegzetes kerekablakos formavilágukat a České Budějovice-i vasúti járműjavító műhely, a 4Rail alakította ki a libereci Mjölk építészeti vállalat tervei alapján.
Egyedi formájuk ellenére az M27-esek nem igazán nyerték el az utasok tetszését. A panaszok között szerepelnek a részben az ablakoknak háttal beépített ülések, valamint a nem nyitható ablakok.
Fikáček korábban arról beszélt, teljes vállszélességgel a keskeny nyomközű járművek megmentésének szenteli magát. Ezért a Gepard Express egyéb, a JHMD-hez nem tartozó ingóságait is eladja, többek között vasúti kocsikat (széles nyomtávúakat is), egy Balm sorozatú, a Vagónka Studénka által 1958-ban gyártott mellékkocsit, valamint a 121.068 pályaszámú, Malacka becenevű villamosmozdonyt, ami a Gepard Express legelső mozdonya volt. Sőt, egy, az ukrán Kárpátokban található faház is keresi új tulajdonosát – jelenti a cseh Zdopravy.cz vasúti hírportál.
A teljes kínálat ide kattintva érhető el, cseh nyelven.
(Nyitóképünkön a 805.904-es Szelence. Kép forrása: Wikipedia)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!