Kivásárolja a magyar állam a Strabagot a GYSEV tulajdonosi köréből

iho/vasút   ·   2024.09.12. 21:10
GYSEV, első generációs Flirt

A cég továbbra is közös marad, ahogy eddig, a jövőben is kisebbségi tulajdonosként lesz jelen az osztrák állam.

Tavaly, az évé végén eszkalálódott a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. körüli helyzet, amikor a részvénytársaság tulajdonosi jogkörgyakorlója, a Építésügyi és Közlekedési Minisztérium vezetője, Lázár János indoklás nélkül felmentette tisztségéből Hana Dellemant, a vasúttársaság osztrák vezérigazgató-helyettesét, a vasúttársaság ausztriai kirendeltségének a vezetőjét. A miniszter akkor abban az értelemben nyilatkozott, a magyar állam lát fantáziát abban, hogy megvegye az osztrák állam több mint húsz százalékos (egészen pontosan 28,3 százalékos)  részesedését a cégben, ahogy az osztrák, 6,3 százalékban tulajdonos Strabag építőipari vállalatnak is tett már ajánlatot.

Erre válaszul Leonore Gewessler, Ausztria környezetvédelmi, közlekedési, innovációs és technológiai minisztere kijelentette, „Hana Delleman elbocsátása fenyegetést jelent a cég jövőjének fenntarthatóságára nézve Ausztriában és Magyarországon. Azért kellett lépnünk, hogy megakadályozzuk a további károkat.” Osztrák részről azt is hangsúlyozták, őket nem a pénz érdekli, hanem a jól működő vasúti szolgáltatás, és kijelentették, bíróságra viszik az ügyet. Február végén azonban az osztrák lapok már arról írtak, a felek peren kívül megegyeztek, ezért a klímavédelmi minisztérium „Dellemann alaptalan elbocsátása” ellen indított keresete  okafogyottá vált, és azt az osztrák fél visszavonta.

Több mint fél év elteltével Lázár János a következőket posztolta a Strabag kivásárlásáról a Facebokon: „A magyar tulajdonos jogainak helyreállítása elől az utolsó akadály is elhárult azzal, hogy az osztrák versenyhatóság is engedélyt adott az ügylethez. A cég továbbra is közös marad, kisebbségi tulajdonosként ezentúl is partnerünk lesz az osztrák állam, amit én személyesen is üdvözlök, mert hiszek a közép-európai együttműködés minden formájában.” Lázár arról is ír, hogy „…a tranzakció jó hír a magyar vasút minden utasának és dolgozójának is. A GYSEV – magyar adófizetői pénzből is elért – fejlettsége mostantól érezhető mértékben fog hozzájárulni a MÁV felzárkóztatásához is.”

A tranzakció lebonyolítása után a magyar állam tulajdonosi hányada 71,8 százalékra nő. Meg van tehát a kétharmad – a GYSEV-ben is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Kisvasút Nagyvasút Vasútmodell Városi vasút Vasút Kiemelt ajánlatok

Zárójelentés a Kálmán Imre EN vonaton kitört pánikról

T. H. F.   ·   2024.10.03. 12:00

Megjelent a legújabb Indóház, hasábjain többek között a címben is jelzett témával, a GYSEV Púposának különvonatával, az államvasúti motoros vontatás indulásával, a MÁV Igazgatóság a múlt század negyvenes évek elején jellemző napi négy-, illetve hatórás munkarendjével, vagy a ČKD Tatra KT4 rövid-csuklós villamos motorkocsi fél évszázadával.