Követ rakodnak Bodajkon

Vörös Attila   ·   2014.06.29. 18:45
---400_IMG_6081__140626_Bodajk-Szekesfehervar__609012_TH_Train_Hungary

Újra zúzott követ rakodnak a Székesfehérvár–Komárom vonal mentén fekvő Bodajkon. A tehervonatokat a Train Hungary továbbítja Bodajk és Fehérvár közt Sulzerrel, Fehérvártól pedig Szeged felé Asea villamos mozdonyokkal.

Bodajkon a balinkai vonal megszűnése óta gyakorlatilag megszűnt a vasúti teherforgalom, csupán az autópályaépítések idején lehet számítani kővonatok rakodására. Utoljára 2008–2009-ben volt erre példa, akkor az M6-os autópályához vitték innen a zúzott követ Szekszárdra. Az a fuvar még a Cargóé volt, a szerelvények élén Szergejek dübörögtek.

Az 5-ös vonalon a teherforgalom sajnos leginkább a helyi feladásra szorítkozik, pedig fekvése alapján jó tranzitútvonal is lehetne. Az utóbbi időben főleg az AWT dunaújvárosi szénvonatai voltak említésre méltók, néha még a Floyd vetődik erre, illetve az MTMG a 10-es Nohabbal és pár tartálykocsival havi néhányszor.

Új fuvar Bodajkon<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Vörös Attila)

A Rail Cargo Hungaria kiszolgáló tehervonatai Komárom felől Kisbérig, Székesfehérvár felől pedig Mórig járnak. Kisbéren már alig van feladás, pár kocsi fa jön össze havonta. Az alsó szakaszon sokkal nagyonn a forgalom, a tolatós csak vasárnap nem közlekedik. Moha-rakodón rakján az orosházi üveggyár homokját vagonokba, ez adja a teherforgalom zömét. A teherkocsik vesztőhelyeként ismert állomás komplett ócskavasas irányvonatokat is kiállít heti szinten, ezek az olaszországi Osoppoba közlekednek. Móron is szokott néha még munka lenni, és Moha állomáson is megraknak heti öt vagont. A tolatóst remot Szergejjel, de mostanában inkább Csörgővel továbbítják.

A napi két pár bézés személyvonat és a nyári időszakban közlekedő fürdős közé jól befér még a bodajki kővonat is, inkább Székesfehérvár kapacitása akasztja meg a tehervonatokat. Nem ritkán kell órákat várni Mohán, amíg Fehérvár végre fogadni tudja a tehervonatokat.

A Train Hungary már tavasszal is megrakott néhány vonatot Bodajkon, most új erővel tért vissza az állomásra. A magán-vasútvállalat elhozta Székesfehérvárra a legmodernebb Sulzerét, a 609 012-est (jelenleg ezen kívül még egy ilyen mozdonya van a Train Hungarynek, a 840-es pályaszámú). Ez a gép tolat Bodajkon és továbbítja a dízeles szakaszon a szerelvényeket. Az alábbiakban néhány szó a gépről a Train Hungarytől kapott anyag alapján.

A mozdony hajtóerejét a Sulzer licenc alatt gyártott 12 LDA 28 típusú négyütemű dízelmotor adja, amit egy TS4 típusú turbófeltöltő egészít ki. A motor egy elektromos generátorhoz van kapcsolva, amelynek az a feladata, hogy erőátvitelt végezzen a hajtott tengelyekhez és, hogy beindítsa a dízelmotort, továbbá egy segédgenerátorhoz is hozzá van kapcsolva, hogy a kiegészítő szerepeket betöltő egységeket is ellássa.

Naplementében halad Székesfehérvárra egy huszonöt kocsis rakott kővonattal a 012-es Sulzer

A dízelmotorról:

  • típus: Sulzer 12 LDA 28
  • befecskendezés: közvetlen
  • cilinderek száma: 12
  • cilinderek elhelyezése: 2 ütemű
  • hengerfurat: 280 mm
  • dugattyú ütem: 360 mm
  • tényleges átlagnyomás: 0.93 MPa
  • dugattyú átlagsebessége: 9 m/s
  • folyamatos teljesítmény (736 mm Hg, 20°C, páratartalom 70%): 1693 kW la750 rpm
  • garantált fogyasztás: 1.693 kW/750 fordulatszám esetében
  • alacsony fűtőértékű üzemanyag esetében: Pci 10.000 kcal/kg 235 g/kWh
  • kenőolaj: >M 25 W40 S3

De a generátorokról is álljanak itt fontos részletek:

Fő generátor:

  • folyamatos üzem
  • magas feszültség: 890 V, 1520A
  • alacsony feszültség: 550 V, 2460A
  • óránkénti értékelésű üzemeltetés mellett: 500 V, 2700A
  • maximális áramerősség: 3700A
  • maximális feszültség: 890V
  • maximális fordulat: 1080rpm
  • névleges teljesítmény: 1350kW

Segéd generátor

  • folyamatos teljesítmény: 75kW
  • feszültség: 170V
  • áramerősség: 440A
  • fordulat: 530–1080rpm

A 2100 lóerős dízel-villamos mozdonyon számos újítást végeztek el a teljesítőképességének
jelentős megnövelése érdekében. Ezek a következők:

  • generátorra épülő rendszer, ami a dízelmotor üresmenetének időtartamát csökkenti
  • aszinkron elektromotor által hajtott csavar kompresszor, amelyet a statikus inverter, feszültség és frekvencia átalakító rendszer hajt meg
  • légsűrítő indító és leállító automata rendszer
  • olaj és üzemanyag pompa, amelyet egy mindkét oldalában tengelyre kapcsolt aszinkron (indukciós) motor működtet és amelyet a statikus inverter. feszültség és frekvencia átalakító rendszer hajt meg
  • vízszvattyú, amelyet aszinkron (indukciós) motor működtet és statikus inverter feszültség és frekvencia átalakító rendszer hajt meg
  • dízelmotort indító chopper
  • víz előmelegítése és hűtésére alkalmas MD típusú Thermo 300 WEBASTO berendezés
  • modernizált, vezélőpult a vezetőállásba
  • Coleman Mach klímaberendezés melyet egy feszültségstabilizátorral ellátott, egyfázisú, statikus inverter .feszültség és frekvencia átalakító rendszer üzemeltet
  • H-H (half hourglas) típusú másodlagos felfüggesztés
  • SREC 170/30 R-PP típusú elktromágneses teret szabályozó elektronikus szervovezénylő (megvédi vonómotorokat a túlfeszültségtől)
  • RAT18M automata feszültségszabályozó
  • CEISA 3KVA típúsú segédüzem berndezés elektromos inverter
  • PVC tolóablakok
  • INDUSI-val és DSV-vel beépített sebességmérő és sebességrögzítő berendezés
  • Motorola radiótelefon
  • környezetkímélőbb Delimon nyomkarimakenő berendezés
  • üzemanyagfogyasztást mérő és vezetőálláson kijelző berendezés
  • visszapillantók termosztatikus elektromos melegítőkkel
  • hűtőszekrény

Tolatás Bodajkon

A változtatások révén csökken a környezetszennyezés, megnő a javítási ciklusidő, gazdaságosabban üzemeltethető a mozdony. A dízelmotor a segédgenerátornak köszönhetően az üresjárási időben kikapcsol, ezt úgy kell elképzelni, ahogy az autókban a start-stop rendszer működik. A segédgenerátor blokkot egy Mitshubishi dízelmotor alkotja és egy Leroy Somer szinkrongenerátor. A segédgenerátornak az a célja, hogy minimumra csökkentse a mozdony dízeles hajtómotorjának üres menetét. Ez azt jelenti, hogy annak érdekében, hogy gazdaságos működést érjen el, csak abban az esetben működik a nagy dízelmotor, ha valóban meg kell hajtani a tengelyeket. Olyan esetben amikor a mozdony helyben áll, csak a segédmotor működik. Egy teljes fuvar során a mozdony dízel hajtómotora dolgozik, amikor a vonat halad, de amikor várakozik, akkor a Mitshubishi motor kapcsol be és a fő dízel hajtómotor leáll.

Ismert, hogy átalányban egy dízel hajtómotor működéséből csupán negyven százalék szolgál valódi vasúti vontatást, a többi hatvan százalék viszont üres menetek során emésztődik fel. Az üres meneteket a szolgálati helyeken való várakozás, a vonat elegyének összeállítására való várakozás, a dízelmotor melegen tartása érdekében, a levegőáramlás életben tartása érdekében történik. A dízel hajtómotor leállása automatikusan történik rendszer szerint, körülbelül tizenöt percen belül, ha a fény- és hang-figyelmeztetések ellenére harminc másodpercen belül semmilyen vezérlési beavatkozás nem történik.

A generátor a következő segédegységek működését biztosítja:

  • sűrített levegő kompresszora
  • a mozdony parancsait
  • segéd szolgáltatásokat a vezérállásról: klíma, melegítő lap, hűtőszekrény, melegítés stb.
  • a mozdony akkumulátorainak feltöltése
  • világítás

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek