LaGuardia-baleset: az orrfutó ért először betont – videó!

iho   ·   2013.07.26. 14:00

Lehet, hogy nem technikai hiba okozta a LaGuardia repülőtéren a Southwest 737-esének balesetét, az orrfutó becsuklását, hanem az, hogy az orrfutó ért először betont.

Egy utas videója a durva leszállásról:


Az AvHerald repülésbiztonsági portál az NTSB első nyilvánosságra került megállapításait idézi, melyek szerint az orrfutó hátra és felfelé csuklott vissza a törzsbe, és eközben károkat okozott az orr-részben lévő műszerrekeszben. A repülőgép a földet érés után 663 méter hosszan csúszott az orrán, amíg a pálya jobb oldalán meg nem állt. A gépen lévők a rendben kinyíló vészcsúszdákon hagyták el a 737-est, közben kilencen szenvedtek enyhe sérüléseket.

A 737-es több mint hatszáz métert csúszott a pályán<br>(fotók: NTSB)

A közlekedésbiztonsági testület a fedélzeti adatrögzítőről és a pilótakabin hangrögzítőjéről is kimentette a hasznos adatokat. Ezek szerint a fékszárnyakat 56 másodperccel földet érés előtt engedte ki 30 fokról negyven fokra a személyzet.

A kilebegtetés, tehát a gép orrának megemelése annak érdekében, hogy a főfutók érjenek először a pályához, 134 csomós sebesség mellett 32 láb (kb. tíz méter) magasságban, kétfokos állásszöggel történt. Négy másodperccel ezután viszont, 133 csomónál, a gép leadta az orrát három fokra, és ezzel az állásszöggel történt a beton első érintése. Vagyis a gép először orrfutóra szállt, és csak utána landolt a főfutókon: ezt bizonyítják az NTSB által megvizsgált fotók és videofelvételek is.

A károsodott műszerrekesz

Arra a kérdésre, hogy mindez vajon pilótahibát jelent-e, az NTSB munkatársa úgy válaszolt, hogy a vizsgálat még nem zárult le. A szóvivő ugyancsak nem kívánt arra a kérdésre válaszolni, hogy vajon az orrfutónak ki kell-e bírnia az ilyen földet érést. Az is még a vizsgálat tárgya, miért adta le a gép az orrát plusz két fokról a vízszintestől lefelé három fokra. A közlekedésbiztonsági testület még csak ezután fogja meghallgatni a gép pilótáit.

Kapcsolódó hírek