Légihíd Katarba: elképesztő számok

iho/repülés   ·   2022.10.16. 12:00
max-787-4-972x450_tcm8-133719_w1032

Napi 45 „semi-charter” Dubaj és Doha között. Szervezési rémálom: ahogy kiesnek a csapatok, menet közben kell átszervezni a menetrendet.

Az izgalom fokozódik, ahogy közeledik a november végén a megnyitó: a nagy sportesemények szokásos logisztikai nehézségeihez képest a foci-vb egészen különleges megoldásokat követel. Korábban már írtunk arról, hogy sem Katar maga, sem a Qatar Airways külső segítség nélkül nem lenne képes kiszolgálni a várható elképesztő forgalmat, most közreadtak a szaksajtóban néhány lényeges számot is, miért van szükség arra, hogy a „légihíd” főszereplője nem is csak a katari főváros, Doha, hanem Dubaj egyik repülőtere, az Al Maktoum International legyen.

Tehát a számok: Katar összesen 29 ezer hotelszobát tud hadrendbe állítani, Dubai 115 ezer szállodai szobát, plusz 25 ezer bérelhető apartmant. A katari kapacitás számítások szerint arra elég, hogy a csapatokat, a csapatokhoz tartozó kísérőket, a sajtó képviselőit befogadja. A kisebb stadionok befogadó képessége egy-egy meccsre 40 ezer, a nagy Lusail Stadioné, ahol a nyitó és a döntő zajlik majd, 80 ezer fő.

Mindehhez képest Katar Dubaj felől csak hat–nyolc órás utazással érhető el közúton, tehát a dubaji szállásokról buszokkal helyszínre szállítani drukkereket nem megoldás, mint ahogy nincs számottevő vízi kapcsolat sem, csak a leggazdagabbak motoros jachtjai. Marad tehát a semi-charterek tömege, de főképp a régi dohai reptér és az Al Maktoum között. A járatok száma napi 45 lesz, a szokásos hat–nyolc helyett. Az egyik fő hordozó a FlyDubai lesz.

Ami a résztvevő országok és Katar közti kapcsolatot illeti, ez azért lesz nagyon nehezen tervezhető, mert az első napok után a vb „összetétele” változik. A Qatar a maga nagy hatótávolságú flottáját és menetrendjét például újra és újra át kell szervezni ahhoz képest, hogy mely válogatottak esnek ki illetve lépkednek tovább a döntő felé, vagyis a kieső országokba innentől kezdve nem repül majd gép, vagy sokkal kevesebb repül. És ezt előre megtervezni vajmi nehéz, hiszen a pályán dőlnek el a dolgok.

Ennek ellenére az OAG szerint létezik egy esélyes lista, ami majd meghatározza a többletforgalmat, eszerint a Qatar a legtöbb plusz kapacitást Spanyolország felé tartalékolja, de érdekes mód a második helyen a hatalmas létszámú fanatikus irániak következnének, de előkelő helyen szerepel Szaúd-Arábia, Brazília és Németország is. A kapacitás csökkenését feltételezik például Pakisztán, Tanzánia, India és Nigéria esetében. London, illetve Anglia irányába a British nyújt plusz székeket, a Qatart kisegítve.

A napokban jelentette be a British Airways, hogy beveti a vb-forgalomba a hatalmas kétszintes A380-asait is, méghozzá a menetrend szerintiekhez képest plusz járatokra, amelyeket tehát a Qatar helyett repülnek. Ami a kapacitást illető, a BA a 350 körüli befogadó képességú 777-esek helyett a 380-asokra járatonként 469 ülést kínál, tizennégyet az első osztályon, 97-et business, 55-öt prémium economy besorolásban és 303-at economy osztályon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Heathrow evolúciója

iho/repülés   ·   2023.10.18. 19:00

A londoni Heathrow az Egyesült Királyság (és Európa) legforgalmasabb légikikötője. Fejlődése, fejlesztése idestova a nyolc évtizedet ölel fel. Mérföldkövek.