CALM-bója utazott a világtengereken Dubajtól Kolumbiáig

iho.hu   ·   2025.08.10. 08:30
_calm_boja_

A 322 tonnás szerkezet a latin-amerikai ország tengeri gáz- és olajipari infrastruktúrájának fontos eleme.

Az újonnan gyártott bóját a UTC Overseas Dubajból szállította a Kolumbia karibi partján fekvő Santa Marta kikötőjébe, ahol egypontos kikötési (Single Point Mooring, SPM) interfészként szolgál majd a tartályhajók kikötéséhez és a nyersolaj tenger alatti csővezetékeken történő szállításához. Üzembe helyezése után leegyszerűsödik a nyersolaj kezelése, hiszen lehetővé teszi a tartályhajók be- és kirakodását a kikötőbe való belépés nélkül: a tankert a bójához rögzítik a művelet elvégzéséhez.

A 15,61 méter hosszú, 16,90 méter széles és 14,24 méter magas CALM-bója a BBC Chartering Russia nevű, bérelt hajóján utazott. A bójával egyetemben egy húszlábas, a berendezés telepítéséhez és karbantartáshoz szükséges szerszámokat, alkatrészeket tartalmazó konténert is feladtak Kolumbiába. A bója méretei és a súlya miatt a berakodást egy 2000 tonnás teherbírású DD2000 Sheer Leg úszódaruval hajtották végre. Santa Martába érkezésekor a bóját az előre felszerelt kötélzet segítségével a hajóról közvetlenül a Karib-tengerbe úsztatták. A műveletben az F500 típusú, többcélú hajó két, egyenként 500 tonna emelésére képes Liebherr daruja is részt vett.

A UTC felelősségi körébe tartozott a teljes logisztikai lánc megszervezése a hajó kiválasztásától, a bérléstől és a műszaki tervezéstől kezdve a vámkezelésen, az a tengeri műveletek biztonságos, a vonatkozó szabványoknak és előírásoknak megfelelő végrehajtását szolgáló MWS (Marine Warranty Survey) koordináción át a kikötésig és a kirakodásig. A vállalat irányította az útvonalfelmérés folyamatát, értékelte a felmerülő kockázatokat, összeállította a szállítás módszertanát, miközben folyamatosan fenntartotta az érdekelt felek közötti kommunikációt.

Maga a CALM-bója (CALM: Catenary Anchor Leg Mooring) egy, a nyílt tengeren lehorgonyzott rakodóbója. Elsősorban olyan területeken használják, ahol nincs külön – vagy csak korlátozott kapacitású – a folyékony rakomány be- vagy kirakodására szolgáló infrastruktúra. A parttól akár több kilométerre lehorgonyzott, tenger alatti csővezetékekkel összekötött, egypontos kikötési létesítmények akár a legnagyobb kapacitású tankereket is képesek kiszolgálni.

A bóját horgonyláncokkal rögzítik a tengerfenéken kialakított horgonyzóponthoz. A rendszer lehetővé teszi a bója szabad mozgását a meghatározott határokon belül, figyelembe véve a szelet, a hullámokat, az áramlatokat és a tartályhajók pozícióit. A bójatest víz feletti részén található az a forgó elem, amelyen keresztül a CALM a tartályhajóhoz csatlakozik – ez teszi lehetővé, hogy az óhatatlanul sodródó tartályhajó a bója körül a kívánt helyzetbe álljon be,  stabilizálódjon. A tankert általában poliészter horgonykötéllel rögzítik a bójához. A bója „lelke”, az úgynevezett termékátadó (termékszállító) rendszer a tengerfenéken húzódó, a szárazföld felől kiépített csővezeték-elosztóból juttatja a nyersolajat a tartályhajóra. A tenger alatti csővezetéket rugalmas tömlők, csövek kötik össze a bója termékátadó rendszerével, ami már úszó tömlőkkel csatlakozik a tartályhajókhoz. Ezek a tömlők a kritikus töréspontokon speciális csatlakozókkal vannak ellátva: az előre meghatározott, például a hullámzás keltette szakítóerőt érzékelve elszakadnak, aktiválják a belső, a tömlőt meghatározott helyeken elzáró szelepeket, ezzel megelőzve az olaj szivárgását, súlyosabb esetben a tengerbe ömlését.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek