Légtérzárlatok, légtérsértések: Aeroflot-trükk, legalizált cargo Pozsonyba
"Humanitárius repülés" Miamiból, próbálkozás Törökország felől. Nukleáris tüzelőanyag érkezett Moszkvából Pozsonyba. Abramovics Álomgépét is kitilthatják innen-onnan... Merre repülnek az orosz oligarchák?
Az ukrajnai orosz invázió kapcsán elrendelt kölcsönös légtértiltások közepette egy-két érdekes repülés azért megtörtént az elmúlt napokban. A sort egy Aeroflot-gép kezdte, az A350-es a 111-es járat szokásos útvonalát követve átrepült Kanada légterén, de már azután, hogy az észak-amerikai ország az Unióval együtt meghirdette a zárlatot az orosz gépek előtt.
A kanadai hatóság egyrészt az Aeroflot eljárását, másrészt a kanadai irányító szolgálat, a NAV CANADA szerepét vizsgálja az ügyben. A NAV CANADA a regulátor kérésének megfelelően február 27-én kiadta az erre vonatkozó NOTAM-ot (Notice for Airmen), világossá téve, hogy az intézkedés vonatkozik minden gépre, amelyet Oroszországban regisztráltak, illetve amelynek orosz az operátora vagy bérlője.
A közlemény szerint a Miami felől érkező gép személyzetét az irányítás tájékoztatta arról, hogy nem repülhet át kanadai légtéren. A pilóta jelezte, hogy tisztában van a NOTAM-ban foglaltakkal, de a járatot „humanitárius repülésnek” minősítette, és mégis be szeretne lépni Kanadába.
Normál körülmények között a NAV CANADA nem tagadhatja meg a belépést egy már a levegőben közelítő gép számára, ha az humanitárius repülést, egészségügyi vészhelyzetet illetve kényszerhelyzetet jelent. Az irányítók tehát a létező eljárások szerint érvényesnek fogadták el a személyzet jelzését a humanitárius repülésről, és engedélyezték az átrepülést.
És most jön a csavar: az AFL111-es járat áthaladása után további két orosz repülőgép jelentkezett be és minősítette a járatát humanitáriusnak. De ezeket az irányítók már más légiforgalmi szolgáltatók légterébe irányították át, magyarán nem engedték az átrepülést.
A másik érdekes repülést kedd reggel az orosz Volga-Dnepr légitársaság Il-76-os teherszállítója hajtotta végre Moszkvából – hatalmas kerülővel – Fehéroroszország és Lengyelország légterén keresztül Pozsonyig, végig messze az ukrajnai határtól. Ebben az esetben tehát egy orosz repülőgép az Európai Unió légterén keresztül érte el az úticélját, de mint ezt maguk a szlovák hatóságok jelezték, engedéllyel.
Szlovákia az utolsó EU-országok egyikeként szintén lezárta légterét az orosz gépek előtt. A repülést a szlovák Gazdasági Minisztérium szervezte, és a gép nukleáris üzemanyagot hozott az Orosz Föderációból. A tárca közleménye szerint a gáz és az olaj után a szlovák gazdaságnak egy másik energiahordozója is biztosított, és a miniszter megköszönte a Külügyminisztériumnak és a Közlekedési Minisztériumnak is „az engedélyek ügyében nyújtott kiváló koordinációt”.
A közlemény szerint a humanitárius segélyek mellett a nukleáris üzemanyag esetében is kiadható külön engedély, és az is kiderül, hogy a repülést a lengyel féllel, és nyilván a térségben működő NATO-flotta vezetésével is koordinálták. A kérdés az, hogy várható-e hasonló szállítás Magyarországra is, mivel Paks-1 ugyancsak orosz technológiával dolgozik.
Egy harmadik eset: egy nappal a légtértilalom bevezetése után egy másik Aeroflot-járatot tanácsoltak el, amely Moszkvából Veronába tartott és a Fekete-tengert keletről kerülve Törökország felől akart volna berepülni Görögországba.
Érdekes összeállítást közölt az amerikai Flying arról, hogy az orosz szupergazdagok milyen gépekkel repülnek a világban, amelyek ezek szerint bizonyos zónákban nem repülhetnek. A business jeteket és helikoptereket az Orosz Föderáción kívül Németországban, Ausztriában, a Kajmán-szigeteken, Man szigetén, Hongkongban, Arubán és az Egyesült Államokban regisztrálták, és a szélestörzsű utasszállítóktól a kisebb sugárhajtású gépekig számos típus sorolható az oligarchák flottájába. Például Vlagyimir Potanyin volt miniszterelnök-helyettes, a Bloomberg szerint Oroszország második legvagyonosabb embere, két Gulsftreammel, egy 650-essel és egy 550-essel repül, amelyek egyébként az osztrák Global Jet Austria tulajdonát képezik, de mivel orosz illető használja, bérli, ezekre is vonatkozik elméletben a tiltás.
Az egyik legismertebb orosz csúcsgazdag, Roman Abramovics rendelkezésére áll Gulfstream és Bombardier gépeken kívül egy Airbus A319-es és egy szélestörzsű, nagy hatótávolságú, P4-BDL arubai lajstromjelű Boeing B787 Dreamliner is, a milliárdos korábban egy 767-essel repült.
Egy floridai fiatalember, aki korábban azzal szerzett hírnevet, hogy megoldotta a SpaceX vezér Elon Musk magángépének követését – annak ellenére, hogy a gép jeleit blokkolták – most új Twitter-oldalt indított, amelyen térképen és táblázatban is lehet figyelni, merre repülnek a nagyvilágban Oroszország oligarchái.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!