Lehet-e felelőssége egy robotnak?

iho   ·   2018.04.09. 18:45
onvkislid

Az önvezető autók várható elterjedése a jogalkotást is kihívás elé állítja, ennek elméleti megalapozása zajlik az Európai Unióban, és itthon is. Rövid időn belül abba a fázisba kerül a termék, az autonóm gépjármű, hogy az ipari szereplőknek lobbizniuk kell a megfelelő szabályozásért – mondta el a jogiforum.hu-nak Udvary Sándor, a Károli Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Karának tanszékvezető egyetemi docense, kutató. Kiemelte, a jogalkotóknak hamarosan stratégiát kell alkotni a szabályok milyenségére és konkretizálására.

A szakember úgy véli, jelenleg az egyik lényeges kérdés, miként működjön együtt az ipar és a jogalkotás. A folyamatban az ipar jár elöl, a jogi szabályozás pedig jelzi azt a közpolitikai, szabályozási igényt, amit megkövetel a termékektől fogyasztóvédelmi és közlekedésbiztonsági, közbiztonsági szempontból.

Az önvezető autók bevezetésének fogyasztóvédelmi, polgári jogi vonulata és emellett büntetőjogi vonzata is van

– Az igazi kérdés azonban a jogászoknak az, ki tehető felelőssé az autonóm közlekedéssel járó kockázatokért? – mondja a szakember. A kárfelelősségi kérdések esetében mindenképpen változás várható, hiszen az ember, mint a közlekedési helyzetben szükségszerűen résztvevő személy az önvezető autók esetében – részben, vagy egészében – szerepét veszti. A felelősséget majd az befolyásolja, milyen autonóm járműről van szó: amelyik teljes mértékben részt vesz a közlekedésben, vagy csak részlegesen képes erre.

Azoknál a gépjárműveknél, amelyek az emberi kontroll alól kikerülnek, és a legteljesebb autonómiával rendelkeznek, a közlekedési helyzettel együtt járó kárveszélyt, vagyis hogy kit terhel a jármű sérülésének, meghibásodásának minden kockázata, tisztázni kell. Mindez vagy jogalkotói kérdés lesz, vagy a hagyományos szabályoknak megfelelően a bíróságok döntenek majd az egyes esetekről. A magyar bíróságoknak rendelkezésére áll majd egy olyan jogi, fogalmi készlet, ami alapján dönteni tudnak.

Az Egyesült Államokban azt vizsgálják, mely szakmáknak kedvez az önvezető autókban felszabaduló munkaerő kapacitás

Fogalmi és gyakorlati értelemben egyaránt várhatóak változások a közlekedésben: az egyik legáltalánosabb szabálysértésről, a gyorshajtásról a kutató úgy véli, hogy a programozott vezetési mód radikálisan csökkenteni fogja számát, hiszen a gépek arra vannak/lesznek szabályozva, hogy betartsák a szabályokat. A sebességhatárok egyébként egy teljesen autonóm rendszerben másként alakulnak majd, sokkal gyorsabban haladhatnak a járművek, hiszen a robotoknak lényegesen jobb a reakcióidejük, mint az embernek. Az ittas vezetés, mint szabálysértés elvileg eltűnhet, bár előfordulhat, hogy az ittas vezető mégis beleszól az autonóm autó irányításába, ami pedig mégiscsak jogi kérdéseket vet fel. Tehát a problémák nem szűnnek meg, csak új dimenzióba kerülnek.

A jogalkotóknak az autonóm járművek üzemeltetőjét kötelezni kell a kockázatok minimalizálására. Ezalatt értendőek lehetnek olyan megoldások, mint például az önvezető autók központilag történő vészmegállítása és kizárása a forgalomból. Persze ez is jogi kérdéseket vet fel, hiszen ebben az esetben egy központi egység kapna ellenőrzési lehetőséget a közlekedés felett. Mindez azonban csak befolyásmentes működtetés esetén segíti a közlekedést. A jogász a dolgok fonákját is látja: a központ ugyanis kockázati tényezővé válhat, ha befolyás alá kerül (lásd terrortámadások).

A közlekedésben a kutató szerint hatalmas minőségi javulás várható. Bár mindez egyelőre vízió, ugyanis az autonóm és az ember által vezetett járművek paralel működnek még sokáig. Csak egy nagyon hosszú biztonsági folyamat után valósulhat meg az, hogy az ember nem vesz már részt a közlekedésben.

A szakember a kockázatok említésekor emlékeztetett egy közelmúltban történt balesetre: az önvezető autók arra vannak programozva, hogy megálljanak vészhelyzet esetén. Az említett balesetben egy kamion rátolatott egy gépkocsira. Az ember ebben az esetben tolatott volna, de a megállj parancsnak engedelmeskedő autó ezt nem tette, s az utas halálos balesetet szenvedett. A programozóknak tehát előre nem látható forgalmi helyzetekkel is számolniuk kell. Az információs technológiára koncentráló szakemberek adaptív tanulási módszerrel rendelkező mesterséges intelligenciákat vizionálnak a kérdés megoldására.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek