Lelőtt 777-es: az előzetes jelentés, legendák cáfolata

iho   ·   2014.09.10. 10:30
cim

A roncsmező hajtómű-darabokkal(1), a szárny töredékével(2) és az egyik főfutó maradványaival(3)<br>(fotók, térképvázlatok, illusztrációk: Dutch Safety Board)

Az Ukrajna keleti részén júliusban lezuhant Boeing 777-es pusztulását „nagyszámú, nagy energiájú tárgy becsapódása” okozta, amelyek kívülről jutottak a gépbe, és olyan szerkezeti károsodást okoztak, amelyek miatt a szélestörzsű utasszállítónak megszűnt a „strukturális integritása”,  és még a levegőben darabokra tört – állapítja meg a holland balesetvizsgáló hatóság első, előzetes jelentése.

A 34 oldalas dokumentum, a nemzetközi előírásoknak megfelelően, egyelőre nem a katasztrófa végső okát, hanem a valószínű történéseket rekonstruálja, szigorúan azokra a tényekre alapozva, amelyek a vizsgálók számára a felderítés eme szakaszában rendelkezésre állnak, egyelőre szó sincs felelősségről, sőt, magának a vizsgálatnak sem tárgya felelősök, bűnösök megnevezése.

A roncsok elhelyezkedése

Tehát az anyag egyelőre nem nevezi meg, hogy milyen eredetűek voltak a „nagy számban becsapódó” idegen tárgyak: a Reuters által megkérdezett szakértő is csak annyit tett hozzá, hogy ez egy közelségi gyújtóval rendelkező robbanófej pusztítására utal, ami nemigen lehet más, mint egy rakéta. A malajziai miniszterelnök ugyanakkor a jelentés nyilvánosságra hozatala után azt a gyanút látta megerősítettnek, hogy a gépet föld–levegő rakéta pusztította el, de ő is hozzátette, hogy „további vizsgálatok szükségesek ahhoz, hogy ebben biztosak lehessünk”. A holland vizsgálók képvioselője úgy fogalmazott, hogy a pilóták holttestében talált fémdarabok alaposabb vizsgálata adhat választ a „nagyenergiájú tárgyak” eredetére.

Az a megállapítás viszont mindenféle más elméleteknek a cáfolataként is felfogható, hogy a gép a katasztrófa bekövetkeztéig tökéletesen repülőképes, illetve repülésre alkalmas állapotban volt, tehát szó sem volt semmiféle műszaki problémáról, technikai hibáról, ami a katasztrófát előidézhette volna. Ugyancsak fontos bizonyos összeesküvés-elméletek kizárására az eddigi megállapítások egyetlen szava: vagyis hogy az illető idegen tárgyak a gép testén kívülről csapódtak a 777-esbe, ez tehát azt jelenti, hogy kizárható a belső robbanás, a pokolgépes verzió, amely szintén felmerült a zuhanás kapcsán.

A pilótafülke burkolatának részlete, rajta a kívülről befelé behatoló tárgyak nyoma

Ugyancsak más verziók kizárását teszi lehetővé a vizsgálatnak az a radarképekre és műholdas adatokra támaszkodó megállapítása, miszerint a lezuhant gép körzetében csak három másik kereskedelmi járat utasszállító gépe mozgott, két hasonló 777-es és egy A330-as. Vagyis a jelentés nem tud arról, hogy az elpusztult 777-es közelében bármiféle katonai repülőgép lett volna.

A Malaysia járata a legutolsó NOTAM szerinti biztonságos magasságban és légtérben repült, az adatok szerint az ukrán és az orosz légiforgalmi irányítás radarjai egyaránt 330-as repülési szinten mozgó Boeing 777-200-asként jelezték.

Három másik gép a körzetben: mindegyik utasszállító volt

A jelentés szerint a rögzítőkön nincs nyoma külső beavatkozásnak, manipulációnak. A hangrögzítőn a fedélzeti rendszerektől nem volt hallható semmiféle hibára vagy különleges helyzetre utaló figyelmeztetés hangja, az adatrögzítő is a hajtóművek normális működését mutatta. A gép személyzete ugyancsak semmi előzetes jelét nem adta bármiféle anomáliának, a fedélzeti adatrögzítő szerint is a repülés minden részletében teljesen normális volt egészen a katasztrófa bekövetkeztéig, a föld és a pilóták illetve a pilóták egymás közti kommunikációjában nincs jele problémának, hibának, rendkívüli eseménynek, különleges helyzetnek, a gépről nem hangzott el vészjelzés.

A jelentés kitér arra is, hogy a vizsgálók egyelőre a fedélzeti hang- és adatrögzítő, a föld–levegő kommunikáció, a meteorológiai körülmények és az áldozatok halottkémi vizsgálata, valamint műholdas és radaradatok alapján tehettek megállapításokat, a baleseti helyszínt a háborús körülmények miatt „nem közelíthették meg szabadon”. A holland hatóság emberei ottlétük három hete alatt csak rövid időre látogathatták meg a helyszínt és készíthettek fotókat a roncsokról, ugyancsak felhasználták a malajziai balesetvizsgálók és az ausztrál rendőrök ott készült fotóit. A roncsok változatlanul a helyszínen vannak, és változatlanul nem megközelíthetők a harcok miatt.

A vizsgálók végleges jelentésüket egy éven belül remélik nyilvánosságra hozni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Repülésbiztonság Légiközlekedés

Tragédia Dél-Koreában: százhetvenkilenc áldozata lehet a Jeju Air bangkoki járatának – nem nyíltak ki a futóművek, betonfalba csapódott, kigyulladt a gép

MTI/iho   ·   2024.12.29. 08:20

Leszállás közben letért a kifutópályáról és falnak ütközött vasárnap egy száznyolcvanegy embert szállító repülőgép a Dél-Korea délnyugati részén fekvő Muan repülőterén. Két kivétellel valószínűleg mindenki életét vesztette a balesetben.