Magánvasúti gabonavonat járt Tamásiban

Vörös Attila   ·   2016.11.15. 18:45
50__PB141111

A MÁV 48-as számú, Keszőhidegkút-Gyönk–Tamási vasútvonalán bár 1990. április elsején elment az utolsó utasszállító vonat, a teherforgalom máig megmaradt. A személyvonatok megszüntetése után a 90-es években még modernizálták is a 12 kilométeres pályát: az építés korabeli (1893) 23,6 km/fm rendszerű vágányzatot hevederes illesztésű 48 kg/fm rendszerűre cserélték. A vonal személyszállításának megszűnése egy érdekes műfajt is teremtett, tizenhét évig a MÁV fenntartotta Tamási elérését, de Pincehelyről – autóbusszal. Végül 2007-ben ezt a viszonylatot is megszüntették. Hasonlóan járt különben a Tamásin átmenő Dombóvár–Lepsény vasútvonal is, bár azt nem egyben, hanem három szakaszban hagyták fel a kilencvenes években. A 49-es nem járt túl jól, a kétezres évek elejére a síneket nagyrészt fölszedték, csak Enying és Lepsény között maradt meg a teherforgalom. De a pálya itt is végtelenül leromlott, az utóbbi öt évben nem járt Enyingen már semmi.

Az elmúlt években néhány különvonat meglátogatta Tamásit. 2013-ban angolok járták be az országot, a kirándulás során lőtte Joó Ferenc ezt a képet. 2015-ben pedig egy dupla Bézé fordult párat Keszőhidegkút-Gyönk és Tamási között

Tamásinak viszont megmaradt a teherforgalma. Fát és gabonát rakodnak, a Rail Cargo Hungariának hetente háromszor van kiszolgálómenete Keszőhidegkút-Gyönk és Tamási között. Igaz, sokszor lemondják, de a kiszolgálás folyamatosnak mondható. A Cargo vonatai sajnos éjszaka közlekednek, csak a 40-es vonali vágányzárak idején van esély nappal tehervonatot látni a tamási vonalon.

Üres kocsikkal halad Tamási felé a 231-es Szergej a ritka nappali kiszolgálások egyikén. Garamvölgyi Ádám felvétele 2013 tavaszán készült

A városban kampányszerűen gabona-irányvonatokat is megraknak, ezek továbbításában a magán-vasúttársaságok is részt vesznek. Ezúttal a Continental Railway Sollution Kft. (CRS) vitt a nemrég beszerzett, még festékszagú Kocúrjával egy gabonás szerelvényt Tamásiba. A CRS jelenleg két Kocúrral dolgozik, nemrég pedig az Angliából importált Class 47-es Falconnal is sikeres próbafutást végeztek az 1-es vonalon. Ezt a gépet különvonatok élén láthatjuk majd a jövőben, míg a Kocúroknak a kisebb-nagyobb tehervonatok továbbítása jut.

A CRS Kocúrja ereszkedik Keszőhidegkút-Gyönk állomása felé az üres gabonavonattal (Vörös Attila felvétele)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek