Május 1., légi látványosságok: ászok a víz fölött, a híd alatt

Márványi Péter   ·   2013.04.30. 11:30
cim

Veres Zoltán Európa-bajnok, a Légiügyi Hivatal főosztályvezetője Besenyei Péter világbajnokunkkal résztvevője egy egészen elképesztő látványosságnak, amit május 1-jére várhat a budapesti közönség. Ami egy sosem látott momentummal indul: a gépek egyike a rakpartról fog felszállni.

Péter fog a rakpartról fölszállni, én a levegőben fogom várni, és Péter pár perces bemutatója után megkezdjük a közös produkciónkat.

Veres Zoltán...

Úgy emlékszem, hogy a rakpart szép ívben kanyarodik a Parlament előtt: azért van annyi egyenes szakasza, hogy föl lehessen szállni róla?

Péter kiváló pilóta, ha ezt Péter megnézte, bejárta és úgy látja, hogy föl tud onnan szállni, én ebben 100 százalékig biztos vagyok.

Esetleg kell egy kis oldalkormány felszállás közben?

Én másként emlékszem, kellő hosszúságú egyenes szakasz áll rendelkezésre ahhoz, hogy fölszálljon a repülő, hiszen ne felejtsük el, hogy ez egy 550 kilós és 330 lóerős repülőgép, ami majdnem hogy a saját légcsavarszelére felül abban a pillanatban, hogy a Péter elstartol.

Tehát nem kell neki 400-500 méter...

Ennek a töredéke kell ahhoz, hogy felemelkedjen a repülőgép. Én majd a tököli reptérről fogok fölszállni, és úgy csatlakozom ehhez a megtisztelő show-hoz.

...egy régebbi augusztus huszadikán a Duna fölött, Szuhojjal

Péter repül egy szokásos kűrt, de együtt is bemutatóztok. Volt valaha ilyenre példa?

Nem. Ilyen, hogy egyszerre legyünk levegőben és ilyenfajta bemutatót csináljunk, még soha. Egy icipicit hajaz talán egy breakdance versenyre, várakozunk, az egyik pilóta kap egy pár másodpercet, hogy bemutassa a figuráját, majd erre próbál a másik rátromfolni. De ez, hangsúlyozom, egy találkozó a közönség szórakoztatására, és nem komoly verseny. És a legszebb helyen valósul meg, ahol egyáltalán megvalósulhat.

Tehát a két ász nem rivalizál, hanem inkább kiegészíti egymás repülését, ha jól értem.

Teljesen jól, ezt nyomatékosítanám, mondjuk egy közös zenekart alakítunk, ahol Peti egy fantasztikus gitárszólót nyom, és a basszusgitár néha bele-beleszól az én értelmezésem szerint.

Te milyen géppel repülsz?

Egy MX típusú géppel, a Red Bullnak is egyik kedvenc márkája volt.

Besenyei Péter...

Az egyik táncol és a másik táncol, de lesz-e kötelék?

A terv az, hogyha a bátorságunk, a Duna vízállása és minden egyéb megengedi, amikor a légi táncok lezajlanak, akkor ami még szintén nem volt a történelemben, szinkronban repülünk át a Lánchíd alatt.

Utánatok jön a Red Bull műsora. Mit emelnél ki, milyen érdekes gépek lesznek? Ők végül is nem először repülnek itt a Duna fölött.

Nem, de azért lesz újdonság ebben is. Azt hiszem, hogy a Lightning, a P38-as még soha nem volt Magyarországon, legalábbis a világháború óta... Illetve, nekem mindig szívdobogtató, hogy a másik énem, a közforgalmi pilóta kedvence, a DC–6-os egykori utasszállító szintén fog szerepelni. Repül a korszerű Alpha Jet, a Corsair, a Cobra helikopter – azt hiszem, aki a repülést szereti, mindenki megtalálja a saját kedvenc típusát abban a fantasztikus flottában, amit a Red Bull föl tud most sorakoztatni.

...egy Air Race futamon

Sokan kérdezik, honnan az ötlet tulajdonképpen? Augusztus 20-án megszoktuk, hogy van légi bemutató, május elsején talán ez lesz az első.

2004-ben, az uniós csatlakozás ünnepén volt egy légi bemutató, amin én is részt vettem. De ez az első igazi, ami május elsején van. Úgy hallottam, de ez nem megerősített hír, hogy egészen magas politikai körökben született ez az ötlet, hogy ünnepeljük így a május elsejét.

Ez annyit jelent, hogy ebből hagyomány is lehet?

Nem tudom, erre nem tért ki a hír, csak arra, hogy ez most egy elvárás, egy kívánság, aminek természetesen nagyon szívesen megfelelünk.

Neked akár kettős funkciód is lehet ezen a rendezvényen, hiszen közben hatósági ember is vagy.

Skizofrén állapot ez valójában, de most mint hatósági ember teljesen távol tartom magam a cselekményektől, és arra koncentrálok, hogy mint résztvevő a lehető legprecízebben hajtsam végre ezt a feladatot.

Flying Bulls: Alpha Jet, Lightning, Corsair

Akkor azért óvatosan kérdezem, a hatóság hogyan fogadta ezt az ötletet, hogy a rakpartról szálljon fel Péter?

Rengeteg munkája van ezzel a kollégáimnak, hiszen nagyon sok kockázatelemzést, számítást kell elvégezni, hogy érdemben adja végül a hatóság az engedélyt, illetve rengeteg társszervnek a hozzájárulása is kell ahhoz, hogy végső döntés születhessen.

Az időjárás mennyire befolyásolja a bemutatót? Az elmúlt napokban meglehetősen erős volt a szél, és a következő napokra olykor zivatarokat jósol a meteorológia.

A szél a repülőember barátja, különösen a műrepülő embernek, hiszen ha jól használja ki a szelet, még érdekesebb figurákat lehet repülni, statikus elemeket is be lehet mutatni a levegőben a szél segítségével. A felszállásnál is erősen rövidíti a felszállóutat, ha szélirányban száll föl az ember. A zivatarral egy kicsit más a helyzet, azt tisztelni kell. Azt komolyan kell venni, az azért keresztül tudja húzni itt a számításokat. De úgy tudom, hogy ebben az irányban is történtek lépések, meg lett igényelve a jó időjárás, a zivatar pedig nem kapott slotot Budapestre, a Duna fölé.

Kapcsolódó hírek