Malév: még legalább plusz tíz gép kellene

iho/repülés   ·   2011.12.11. 14:30
cim

Semmilyen csődről nincs szó, a Malév majdhogynem fénykorát éli, rekordbevételeink vannak, az utolsó négy hónapban hétmilliárd pluszbevételt értünk el – nyilatkozta Limburger Lóránt, a légitársaság vezérigazgatója az ATV-ben, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez bevételnövekedés, nem nyereség.

Arra a kérdésre, hogyan sikerült a pluszbevételt elérni, a vezérigazgató azt válaszolta, hogy mióta ő került erre a posztra és a menedzsment is átalakult, teljes erővel az eladásokra koncentráltak. Átnézték az értékesítési csatornákat, módszereket, például ároptimalizáló programot vezettek be, sokkal több lett a középső árkategóriájú jegy – mondta az ATV-ben a vezérigazgató. Megerősítették az online eladást, és sok új agenttel kötöttek szerződést külföldön és belföldön is. Mindennek eredményeként az októberi bevételek harminc százalékkal voltak a tavaly októberi bevételek fölött.

Arra a kérdésre, mekkora a Malév adóssága, le lehet-e dolgozni, milyen állapotban van a légitársaság, Limburger Lóránt azt mondta: a Malév nagyon komoly hozott terhekkel küzd, a tulajdonosnak vagy leendő tulajdonosnak ezzel foglalkoznia kell, az adósság rövid távon nem ledolgozható. „Mi most arra koncentrálunk, hogy bemutassuk: ez a cég életképes, arra kaptunk mandátumot, hogy a Malévot életben tartsuk” – folytatta. Utalt a nyáron történt „sajnálatos eseményekre”, amelyek visszavethették az eladásokat, de ha a mostani trendet meg tudják tartani 2012-re is, akkor a légitársaságnak nagyon jó bevételei lesznek. A cél, hogy 2012-ben is százmilliárd fölött produkáljon a Malév, amire korábban csak akkor volt példa, amikor működtek a hosszú távú járatok.

Az adósságállomány hatvanmilliárd fölött van, a tulajdonosnak kell kitalálnia, hogy mit fog kezdeni, de maga a modell működőképes – hangsúlyozta ismét Limburger Lóránt. Ugyanakkor az új tulajdonosnak pénzt kell tennie a légitársaságba, mert ez egy „hub-and-spoke” társaság, vagyis erősen épít az átszálló utasokra; hosszú távon ezt a jelenlegi 22 gépes flottával nem lehet gazdaságosan üzemeltetni. Nőni kell – mondta a vezérigazgató –, beruházni kell. Az elmúlt években tettek pénzt a társaságba, de nem beruházásra. Limburger szerint a flottát még legalább tíz géppel kell bővíteni, 30 gép fölé kell emelni.

Annak a tőkeerős befektetőnek a megtalálása, aki az adóssággal is tud mit kezdeni, és beruházni is képes, nem a légitáraság kompetenciája – szögezte le ismét Limburger, és azt is elmondta: most tárgyalnak azzal az amerikai céggel, amely a 22 gépből 17-et ad bérbe a Malévnak, a tárgyalás arról szól, hogy a Malév meghosszabbítja a szerződéseket.

Természetesen hír az, ha a Malév pénzt kap, de sokkal nagyobb hír lenne, ha nem lenne Malév, mondta további kérdésekre válaszolva a vezérigazgató, aki szerint tízmilliárd lenne az az adókiesés, amit a Malév nem fizetne be, a Budapest Airport felé felé szintén tízmilliárd a kötelezettsége. Ha megszűnne a légitársaság, annak költségvetésre gyakorolt hatása abban az évben harmincmilliárd lenne.

Ha valaki más, kisebb modellel áll elő, kevesebb gépet üzemeltetne kevesebb desztinációba, és nem a gyűjtő-elosztó funkcióban gondolkodik, akkor a Budapest Airport bevételei is csökkennének, és rengeteg olyan hely lesz, ahová nem lehet majd eljutni közvetlenül. Budapest régiós szerepe rendülne meg jelentős mértékben – mondta Limburger.

Decemberben még mindenképp lesznek olyan tulajdonosi döntések, amelyek megalapozzák a jövő év eleji működést. „Aztán közeleg a nyár, amikor mindig jobbak vagyunk, bár most októberben is jobbak voltunk, a telítettségi mutatónk 75 százalékos volt, a nagykörnyéken nincs olyan légitársaság, amelyik ezt elérte volna, de a Malévnak mindenképp befektetőre, új tulajdonosra van szüksége” – zárta a tévéinterjút Limburger Lóránt vezérigazgató.

Kapcsolódó hírek