Meg lehetett volna állítani a túlrohanó gépet

iho   ·   2013.02.21. 11:30
cim4

Leszállási próbákat hajtott végre a Tu–204-eseket gyártó orosz United Aircraft, hogy a gyakorlatban tesztelje, vajon mi történhetett a tavalyi év utolsó napjaiban a Vnukovo pályáján túlfutó Tu–204-essel, elkerülhetetlen volt-e a katasztrófa. A próbák tanúsága szerint nem: a személyzet annak ellenére megállíthatta volna a gépet, hogy későn tette le a betonra.

Mint arról beszámoltunk, az orosz hatóságok a maguk vizsgálatával azt mindenképp tisztázták, hogy mi is történt tulajdonképpen. Ezek szerint a gép a küszöb után jóval, a kelleténél nagyobb sebességgel ért földet, pontosabban sosem volt a bal és a jobb főfutó egyszerre elegendő nyomás alatt ahhoz, hogy a berugózásjelzők leszállásként értelmezzék a momentumot és engedjék akár a reverz átállását, akár az áramlásrontó spoilerek kibocsátását. Ugyanakkor azért sem sikerült a hajtóművek sugárfékjeit aktiválni, mert a pilóták nem alkalmazták a közbülső reverzfokozatot, és a hajtóművek fékezés helyett gyorsítani kezdték a gépet.

A katasztrófa december 29-én: akkor is megállhatott volna a gép, ha későn érintette a betont?

A United Aircraft a két, a légialkalmassági engedély megszerzéséhez szükséges próbákat repülő prototípus egyikét használta fel a leszállási próbákra. A gépet videokamerákkal és más mérőberendezésekkel felszerelt gép három megközelítést hajtott végre, és mindhárom leszállásból meg is állították a repülőgépet.

Az első próbarepüléssel tisztázták: a gép annak ellenére normálisan viselkedett, hogy nagyon könnyű volt. A katasztrófát szenvedett Red Wings 204-es nem szállított utasokat, csak a személyzettel repült haza a csehországi Pardubicéből. Az üzemeltetési utasításban leírtak alkalmasak voltak arra, hogy a gépet ilyen kis súllyal is biztonságosan földre tegyék – hangzik a United Aircraft közleménye.

Próbaleszállás reverz nélkül <br>(fotók: United Aircraft)

Két további leszállást úgy hajtottak végre, hogy a gép, nagy sebességgel, csak a bal főfutóra érkezett, a pilóták pedig, amíg lehetett, megtartották ebben a pozícióban, hogy az áramlásrontók ne nyíljanak ki automatikusan. A pilóták a sugárfékek helytelen kapcsolását is szimulálták, amelynek következtében a Red Wings gépe fékezés helyett gyorsult a pályán. Amint a tesztgép elérte a 124 csomós sebességet, a személyzet kézi vezérléssel bocsátotta ki a spoilereket és aktiválta a kerékfékeket, és ezzel rendben megállította a gépet.
Milyen eredményeket hoz a hajtómű és a reverz vizsgálata?
Az így mért leszállási távolság azt igazolja, hogy a gépet azután is meg lehetett volna állítani, hogy kialakult a veszélyhelyzet, és a pilóták a földet érés első periódusában helytelenül cselekedtek – hangzik a United Aircraft közleménye.
A tesztrepüléseket mind reverz használatával, mind anélkül végrehajtották. A Tu–204SM, amivel a próbákat repülték, némiképp modernizált válozata annak a gépnek, amit a Red Wings használt, de a gyártó szerint a leszállást illetően a két típus gyakorlatilag megegyezik.
A United Aircraft tesztjeivel párhuzamosan az Államközi Repülési Bizottság egy másik Tu–204-essel végez repülési próbákat, hogy megvizsgálja a PS-90A hajtómű sugárfékrendszerének működését.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.