Mégis, miért válik meg a Lufthansa két Boeing 747-8-asától?

iho/repülés   ·   2025.12.16. 15:00
_luft_jumbo_

A német légitársaság négy 747-est von ki a flottájából, ezek közül két jumbo az újabb Boeing 747-8-as.

Németországban úgy tartják, a jumbo jet ugyanúgy elválaszthatatlan a Lufthansától, mint a Bogár a Volkswagentől, a nagyorrú Erwin kabalafigura a Schalke 04-től, vagy (a mára megrövidült) arany hajfürtök az RTL műsorvezető Thomas Gottschalktól. A német légitársasága a repülőgép első megrendelői közé tartozott, 1970 márciusában vette át első Boeing 747-100-asát, D-ABYA lajstromjellel.

A Lufthansánál azóta repülik az Ég királynőjét, és ha időközben nem változott a helyzet, akkor Carsten Spohr, a Lufthansa elnök-vezérigazgatójára hivatkozhatunk, aki az utolsó 747-800-as 2023 februári átvételekor azt nyilatkozta, hogy a harmincas évtized derekáig számítanak az óriásgépek szolgálataira. Nem is meglepő, hogy most két 747-400-ast kivezetnek a flottából, ám Spohr szavainak tükrében az, hogy a jumbo jet család utolsó, egyben legnagyobb verziója, a hatékony General Electric GEnx hajtóművekkel ellátott 747-8-asok is az átadólistán szerepelnek, már annál inkább.

Természetesen van magyarázat arra, hogy az egyaránt hozzávetőlegesen 13 éves, D-ABYD lajstromjelű Mecklenburg-Vorpommerntől (Mecklenburg-Elő-Pomeránia), valamint a D-ABYG lajstromjelű Baden-Württembergtől miért válik meg a Lufthansa. Egyrészt azért, mert rendkívül magasnak számító összeget kap értük, másrészt ezzel párhuzamosan megnyílik a lehetőség a legújabb és legkorszerűbb kéthajtóműves repülőgépekre történő, az eredetileg tervezetthez képest korábbi átállás előtt.

A korosabb, kifutó típusoknak általában nincs számottevő másodlagos piacuk, ezek a madarak az újra felhasználható alkatrészeik kiszerelését követően repülőgéptemetőben végzik. De nem így a Boeing 747-800-asok – mivel jól érzékelhető, konkrét kereslet van irántuk. Bár a Lufthansa annál többet, hogy a két gépre az Egyesült Államokban vetettek szemet, nem árult el, az tudható, hogy  Washington „betáraz” belőlük, hiszen két olyan eljárást is futtat, amelyek fókuszában az Airbus A340–600-asnál is hosszabb polgári utasszállító áll.

Egyrészt javában folyik, és folyamatosan csúszik az elnöki Air Force One géppár kialakítása – miközben D. Trumpot Katar levetett 747-8-asával is lekenyerezték –, továbbá az US Air Force tavaly ugyancsak ilyen repülőgépeket vásárolt Dél-Koreától, hogy a szükséges átépítéseket követően ezekkel váltsák le a kiöregedett Boeing E-4B Nightwatch, a legcudarabb világvége forgatókönyv szerint alakuló helyzetben is az elnöki stábnak menedéket nyújtani képes ítéletnapi repülőgépeket.

Visszatérve a Lufthansához, amíg az új interkontinentális gépek az eladott 747-8-asok pótlására megérkeznek, a meglévő Airbus A340-600-asok (képünkön) éllettartamát még egyszer és utoljára meghosszabbítják, továbbá esély van arra, hogy a Boeing 787-9-esek szállítása felgyorsul. A német légitársaság mindemellett tárgyalásokat folytat a Boeinggel és az Airbusszal is, mivel Boeing 777-9-esekkel, továbbá Airbus A350-1000-esekkel is szeretné bővíteni gépparkját.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek