Megkapja az állami segítséget, átalakul a Norwegian

Maron Szilárd Ákos   ·   2020.05.06. 12:00
lnbka400px

A döntő pillanat, amelyen a cég léte múlott, a megállapodás jóváhagyása volt: a hitelezők, kötvénytulajdonosok, részvényesek forgassák be tőkébe a vagyonukat, azaz körülbelül tízmilliárd norvég koronát (31,5 milliárd forintot). Ez volt a norvég állami pénzügyi segítség egyik feltétele, a saját tőke megemelése, így férhetnek hozzá a 2,7 milliárd norvég koronás alaphoz. A norvég kormányzat eddig a túl magas hitelezési arány miatt nem akarta támogatni a céget. A múlt heti szavazáson még elvetették az ötletet, de aztán sikerült meggyőzni a hitelezőket, az értekezleten a résztvevők 95 százaléka elfogadta a javaslatot.

Ezzel a lépéssel közel 10,2 milliárd norvég korona értékben szereztek részesedést a cégben azok, akik eddig valamilyen formában hitelezték a vállalat működését. A Norwegian nagyjából 50 százaléka a lízingcégeké, 45 százaléka a hitelezőké lehet, a részvényesek pedig alig 5 százalékot birtokolhatnak majd. Jacob Schram, a Norwegian vezérigazatója mindenkinek megköszönte a kitartását, segítségét, egyben közölte azt is, hogy ez hatalmas megkönnyebbülés az egész vállalat számára. Korábbi cikkünkben írtuk, hogy a vállalat már évek óta anyagi problémákkal küszködött, hatalmas adósságai voltak, most idén lett volna először pozitív a pénzügyi eredmény, ha nem jött volna közbe a számos más légitársaságnak is gondot okozó koronavírus járvány, ami miatt mindenki hatalmas bevétel-kieséssel számol.

Boeing 737-800-as felszállás közben

A cég megmentése érdekében alakult egy Facebook-csoport is, amelyet Geir Sætre, egy a vállalatért rajongó férfi alapított, és fogta össze a Norwegian körül lévőket, a szimpatizánsokat, a dolgozókat, az utasokat, a repülés szerelmeseit, közel hatvanezer embert. Együtt írtak levelet minisztériumoknak, cégeknek, lízingelőknek, a Norwegian hitelezőinek, E-mailek sokaságát küldték, hihetetlen közösségi összefogás bontakozott ki a Norwegianért, amelyet eddig nem látott az iparág; hatalmas szeretet, remény, rengeteg munka.

Hogyan tovább a Norwegian fedélzetén?

Erről egyelőre nehéz bármit is mondani, hiszen az egész légiközlekedési szektor átalakul, egy biztos, nem lesz olyan, mint korábban. A vezérigazgató „új” Norwegian kialakításáról beszélt, amely a skandináv régióra jobban fog koncentrálni. Nem tudni, hogyan módosítják a hatalmas útvonalhálózatot, mi marad meg és mi nem, de a géppark mérete  várhatóan huszonöt százalékkal csökken, a jelenlegi flottából a legidősebb gépeket adják vissza a lízingcégnek. Továbbra sincs arról információ, hogy meddig maradnak a földön a jelenleg tárolt gépek, de a cég minél előbb repülni fog, amint azt a feltételek lehetővé teszik, bíznak benne, hogy lesz rá igény.

Ha a Norwegian hosszútávú járataira gondolunk, London-Gatwickről még az eddiginél is nagyobb kereslet várható, mert a British Airways közzétette, hogy ők nem kívánnak a járvány után visszatérni, a Virgin pedig már most eldöntötte, hogy kivonul. Így Gatwicken a Norwegian és a TUI marad a domináns légitársaság. Azt azonban mindenkinek be kell látnia, hogy a cégvezetésnek racionalizálnia kell a bázisai számát, hiszen vannak olyan központok, amelyek egyáltalán nem hoztak a konyhára, minél több bázisa van egy cégnek, annál magasabb az üzemeltetési költség, tehát alaposan át kell gondolni, hogy mi a fontos és mi nélkülözhető.

A Norwegian egyik Boeing 737 MAX 8 típusú repülőgépe, ilyenek lettek kényszerpihenőre küldve, a típus hibája miatt korábban (fotók: Kohutovics Bence)

A Norwegian másik nagyobbik gondja a Boeing 737 MAX-ok tárolása, és azok hiánya a flottából, ezek a gépek a tilalom óta nem repültek, emiatt a Boeing fizet is rendesen a Norwegiannek, nem beszélve a Rolls Royce TRENT 1000-es hajtóművekkel szerelt Dreamlinerekről, amelyeknek leállítása szintén elég komoly bevételkiesést eredményezett a cégnek, így a Rolls Royce is fizet nekik. Egyes spekulációk szerint visszaadja a vállalat 787-9-es Dreamlinereit, holott erről szó sincs, a 787-8-asokat fogják felváltani a nagyobb altípussal, így a flotta egységesebb, áttekinthetőbb lesz.

A Norwegian dolgozóinak nagy részét munkaközvetítő cégen keresztül alkalmazta, velük ideiglenesen szerződést is bontottak, így több mint 4000 munkavállaló sorsa lóg egyelőre a levegőben, de szándékoznak közülük a legtöbb embert visszavenni és a továbbiakban is alkalmazni. Ennél a cégnél is mindenki a levegőbe képzeli magát már vissza, hiszen az a hivatásuk, szerelmük, hogy fent a repülőgépen dolgozzanak. Átalakul a Norwegian, más lesz, de kétségtelenül olyan egyedi, amilyen eddig volt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.