Megmenekül a kétszintes óriás? Készül az első A380PF

iho   ·   2020.05.08. 12:00
A380F_cim

Megtört a jég, a Lufthansa Technik megkezdte az első A380-as átalakítását – egyelőre ideiglenes – teherszállítóvá. A cég nem jelölte meg a megrendelőt, azt sem tudni, hogy a munkába fogott példány a Lufthansa egyik félreállított kétszintes óriásgépe-e, vagy más légitársaságé. Mindenesetre a közlemény arra is kitér, hogy a Lufthansa Technik ajánlani fogja a lehetséges megrendelőknek a végleges átalakítást is.

A mostani technológia alapja feltehetően az, ahogy az Airbus a maga rendszerét meghirdette a széksorok sínjeihez rögzített palettákkal az A350-esekre és A330-asokra. A cég egyik vezetője jelezte, többről van szó, mint egyszerűen az üléssorok kiszereléséről, és megtörténik majd a kiegészítő típusengedély megszerzése is, a konvertált verzió típus jele A380PF lenne.

Utasszállítók végleges átalakítása egyáltalán nem ritka, ehhez azonban rendszerint három alapvető változtatás szükséges, a padló (az A380 esetében két padló) megerősítése, nagyméretű teherajtó vágása a törzsön – érdekes, hogy kétszintes óriás esetében ez a felső vagy az alsó szintet jelentené-e – valamint füstérzékelő és tűzvédelmi rendszer kiépítése a teljes raktérben.

Rakodás az alsó raktérbe<br>(fotók: Airbus)

Az, hogy az A380-asok kapjanak valamiféle más funkciót, régi elképzelés, gyakorlatilag onnan kezdve, hogy a koncepció megszületett, a program kibocsájtásakor az Airbus kiajánlotta az A380F változatot is, amelyre azonban csak 27 megrendelés futott be, végül nem tartott igényt erre a cargo-változatra sem az Emirates, sem A UPS, sem az ILFC, sem a FedEx. Utóbbi végül 777F-eket kötött le, A UPS a 747F-esek mellett döntött, és ezzel kis számban, de mindmáig életben tartotta az everetti gyártósor. Az Airbus pedig törölte az F-programot.

A gép szerkezeti adottságai eleve nehézzé teszik a cargo-üzemeltetés gazdaságossá tételét. Az alapvető ellentmondás az, hogy az A380 térfogatra igen komoly befogadóképességű lenne, de még mielőtt a gépet telepakolnák teheráruval, a rakomány súlyával már elérné a maximális felszálló súlyt, és így a teherszállító már nem lenne annyira gazdaságos, pláne a változatlanul szomjas hajtóművekkel. Ráadásul a 747F-fel ellentétben a rakodást nem könnyíti meg a felhajtható orr-rész, a két szintet elválasztó padló miatt túlméretes rakomány amúgy sem fér a gépbe.

Ahhoz, hogy a két szintet elválasztó padlózatot megfelelően megerősítsék, ami hatósági előírás, igen komoly újratervezés, nagyon alapos átépítés szükséges, ami ráadásul erősen megnövelné a gép amúgy is hatalmas üres súlyát.

Az egykori A380F-terv: végül visszaléptek a megrendelők

A Lufthansa Technik logikája nyilván részben épp az, hogy a koronavírus-járvány adta plusz cargo-feladatok elsősorban védekező eszközöket, vagyis könnyebb rakományokat jelentenek. De az igazi motívum az, hogy a társaságok futnak a pénzük után, merthogy a hatalmas gépeket utasokkal a következő években még nehezebb lenne megtölteni, márpedig eddig sem volt könnyű.

Friss adatok szerint a világon ma a létező 240-ből csak három A380-as repül, mindegyik a China Southern utasszállítója. A 115 gépes csúcsfelhasználó Emirates lassan leköszönő elnöke, Tim Clark néhány napja kimondta a mára eléggé evidens ítéletet: „Tudjuk, hogy az A380-asnak vége”. Hozzátette, a 747-esnek is vége, viszont az A350-esnek és a B787-esnek mindig lesz helye.

Impozáns törzsátmérő, de a két szint korlátozza a rakomány méretét

Az LT lépése gyaníthatóan fontos kísérlet arra, hogy az ikonikus hatalmas gép, amely mindössze tizenöt évnyi szolgálat után egyre inkább tolódik a jövő idők légiközlekedésének a perifériájára, mégis új életet nyerjen. Ami ígéretes, a németek szerint negyven légitársaság érdeklődött a lehetőség iránt. Ezek között feltehetően ott vannak maguk az eddigi A380-as felhasználók, 15 légitársaság, amelyek reménykednek, hogy 440 millió dolláros madaraik tovább repülhetnek.

A kifejezetten teherszállításra szakosodott vállalatok azonban sokkal szkeptikusabbak, és a technikai, súly/térfogat arányhoz kapcsolódó és egyéb ellenvetéseik mellett van egy végső megjegyzésük: ezt a gépet, legyen utas- vagy cargo-változat, eleve nehéz gazdaságosan üzemeltetni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.