Megújult a Rosenbauer AT

iho/közút   ·   2011.11.19. 10:30
kiskep

Hazánkban a rendszerváltást követően a Rába első 1994-es tűzoltóautó-építési próbálkozása nem volt egy sikertörténet, de a gyár még mindig a lánglovagokban látja egyik lehetséges nagy megrendelőjét. Ennek fényében már készül is a győri cég prototípus tűzoltója a tűzoltók által nem nagyon kedvelt Heros Kft. felépítményével.

Az MAN TGM alapú RLFA 3000<br>(fotók: Rosenbauer)

Hasonló módon készülnek a Rosenbauer járművei is, azzal az „apró” különbséggel, hogy a járóképes gyári teherautó-alvázat a fülkével együtt szétszerelik. (Nálunk a gépészeti egységet és az alvázat nem szedik darabokra.) Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy csak egy csupasz váz marad a teherautóból. Majd erre a vázra kezdik építeni a tűzoltóautót, miközben – tekintettel a nagyobb igénybevételre – megerősítik az egész szerkezetet. Innentől kezdve a jármű minden egyes hibájáért a Rosenbauer felel.

A teljes AT család

Az AT tűzoltóautó-család a legsikeresebb terméke a német cégnek. A legújabb generáció négyféle járművet tartalmaz, amelyek tíz és húsz tonna közötti össztömegtartományba esnek. Ezek a Rosenbauernél szokásos módon MAN vagy Mercedes műszaki alapokon nyugszanak. A kocsik maximum 7500 literes tartályt kaphatnak. A teljes felépítmény pedig rozsdamentes anyagokból készül.

A prototípusjármű

Számos érdekes újítást találhatunk ezeken a tűzoltóautókon. Az egyik ilyen a hatalmas üvegezett hátsó ajtó, amibe a könnyű ki- és beszállást elősegítő lépcsőt is beépítettek. Ezt úgy alakították ki, hogy félig nyitott ajtónál is gyorsan el lehessen hagyni a járművet akár légzőkészülékkel is. A LED-es megkülönböztető jelzések használata már nem kuriózum, de a LED-alapú munkalámpák alkalmazása mindenképpen figyelemreméltó. Formatervezők bevonásával alakították ki a tárolórekeszeket és szekrényeket, hogy minél jobban kihasználhassák a rendelkezésre álló teret. Az ugyanahhoz a feladathoz tartozó felszerelések színazonosítót is kaptak, hogy egyszerűbb legyen megtalálni őket. Legnagyobb újdonság egy a fülkében elhelyezett LCD kijelző, amellyel a járműfunkciót lehet szabályozni. Ezt a ma megszokottól eltérően nem érintőképernyősre tervezték, hanem a kijelző keretére helyezték el a nagyméretű „gombokat”, hogy kesztyűben is használhassák az eszközt a lánglovagok.

Arra sajnos nem számíthatunk, hogy hazánkban tömegesen elterjednének az új AT-k. Pláne az állami és önkormányzati tűzoltóságoknál kevés erre az esély, ők ugyanis örülhetnek, ha néhány felújított járműhöz hozzájutnak. Viszont néhány létesítményi tűzoltóság valószínűleg vásárol majd az új típusból.

Kapcsolódó hírek