A vasúti digitalizáció akadályai: a megoldás a gondolkodásmódon múlik

iho/vasút   ·   2025.11.15. 09:00
obb_nightjet_becs_fopu

A vasúti szektor vezetői az idei, a szlovéniai Bledben tartott Intelligens Vasúti Csúcson vizsgálták meg, hogy a mesterséges intelligencia, a robotika és a digitális eszközök hogyan nyújthatnak megoldást az ágazat legnagyobb kihívásaira. 

A vasúti ágazatot forradalmasítani fogja a digitalizáció. A folyamat már most is zajlik, komoly akadályokkal néz azonban szembe. A benne rejlő potenciál ellenére a digitalizáció felé vezető út továbbra is lassú és nehézkes: szabályozások gátolják, hiányoznak a források, ráadásul az érintettek, a vasúti munkatársak egy része is szkeptikus. A klímaváltozás, a munkaerőhiány és a napi üzemelés kihívásai ráadásul plusz terhet rónak a vasúthálózatokra, az olyan digitális technológiák viszont, mint a mesterséges intelligencia (MI, angol rövidítéssel: AI) és a robotika kulcsfontosságú megoldásokat kínálnak. A teljes átalakulás útjában továbbra is jelentős akadályok állnak – amint az a 2025-ös Intelligens Vasúti Csúcson is nyilvánvalóvá vált.

A „Digitális út a működési kiválósághoz” című panelbeszélgetésen, melyet a festői háttérként szolgáló Bledi-tónál rendeztek meg a napokban, Hannah Richta, a német vasúti infrastruktúra-kezelő DB InfraGo algoritmusokért felelős vezetője, Peter Boom, a Haskoning vasúti eszközgazdálkodási és digitalizációs igazgatója, valamint a Pantoinspect vezérigazgatója, Malte Breiting elemezte a vasút legnagyobb digitalizációs kihívásait – a szétaprózott szabályozástól a munkaerő ellenállásáig – és azok lehetséges megoldásait. Richta úgy véli, az idő létfontosságú, most kell befektetni az infrastruktúrába és a digitális technológiába. Boom szerint a cél nem maga a digitalizáció, a lényeg inkább az, hogy a vasút mint ágazat valóban versenyképesebbé váljon. De hogy tudja felgyorsítani az iparág az ilyen beruházásokat, és ami még fontosabb: hogy tud minden szereplőt ebbe bevonni? 

A munkaerő szerepe

A vasúthálózatok sikeres digitalizációjának egyik fő kihívása az MI-ba és a robotikába vetett bizalom kérdése, nemcsak a biztonság, hanem a dolgozók kiváltása szempontjából is. Richta szerint a valódi probléma gyakran nem is a munkavállalók a technológiával szembeni ellenállása, hanem a felhasznált módszerek, eljárások és eszközök szerepének félreértése. Ahogy sok más vasúttársaságnál, a Deutsche Bahnnál (DB) is komoly gondot jelent a személyzethiány. Az alkalmazottak azonban nem tiltakoznak az új technológiák vagy a robotok ellen, mivel tisztában vannak azzal, hogy fogy a dolgozói létszám, ami nem a munkahelyek számának visszavágása, hanem többek között a demográfiai változások miatt következik be.

Még ha enyhíti is a személyzethiányt a modern technológia, újabb akadály, miszerint bíznak-e abban, hogy el is tudja végezni a feladatot az algoritmus. A DB InfraGo szakembere ezzel kapcsolatban arról beszélt, az emberek kezdetben nagyon megbíznak az algoritmusokban, amíg az nem hibázik. Ezt követően a bizalom megrendül. Ez komoly akadályt jelent a digitalizációs erőfeszítéseknél, mivel apró hibák is alááshatják a technológiába vetett bizalom évekig tartó kiépítését. Richta úgy véli, képezni kell a dolgozókat arra, hogy megfelelően használják ezeket a programokat, és akkor is bízzanak benne, ha néha hibázik.

Digitális érettség és a szervezeti összehangolás problémája

A digitalizáció fizikai rétege, a robotika egyre inkább gyakorlati és stratégiai eszközként jelenik meg. Az automatizálással egyrészt a túlterhelt üzemeltetők ellensúlyozhatják a csökkenő létszámot, másrészt Peter Boom szerint növelheti az ágazat vonzerejét az újonnan belépők előtt.

A robotika és az MI bevezetése azonban gyakran valami még alapvetőbbtől, méghozzá a szervezeti felkészültségtől függ. Boom úgy gondolja, technológiák ritkán vallanak kudarcot azért, mert túl fejlettek, inkább a vállalatok alkalmazzák ezeket túl korán, még mielőtt a támogatásukhoz szükséges belső feltételeket létrehoznák. Voltaképpen a a digitális érettséget az határozza meg, hogy az emberek, a folyamatok és a vezetés mennyire igazodik a változásokhoz. A lényegi kérdés inkább strukturális mint technikai: képes-e a teljes ökoszisztéma kezelni a digitalizációt, és elég jártas-e benne?

Úgy véli, a felsővezetésen múlik: el kell fogadni, hogy ez be fog következni. Az ő egyértelmű elkötelezettségük nélkül azonban a digitalizáció gyorsan elakadhat: fáziseltolódás alakulhat ki a félúton és a felül lévők között. Ha a stratégiai szándék és az üzemelési valóság eltér, elvész az addig kijelölt irány, és még a jól megtervezett projektek is leállnak. A valódi digitális érettség eléréséhez egységes szervezetre van szükség, egy olyanra, melynek minden szintje megérti az átalakulás célját és fel is van készülve annak végrehajtására.

A pénzügyi akadályok újragondolása és a gondolkodásmód kérdése

Sok vasúttársaság esetében azonban továbbra is aggasztóan nagy a teljes digitális átalakulás költsége. Hiszen egy olyan közlekedési alágazatról van szó, amely az alacsony árrésekről és a hosszú beruházási ciklusokról ismert – utóbbira jó példa a DB MI-diszpécsereszközének a koncepció megfogalmazásától az alkalmazásig tizenöt évet felölelő létrehozása.

A moderátortól jobbra: Malte Breiting Pantoinspect, Hannah Richta DB InfraGo és Peter Boom Haskoning (fotó: ProMedia)Breiting szerint viszont a pénzügyi aggodalmak túlzók: a pénz valószínűleg a legkisebb probléma, mivel a számítások szerint nagyon gyors a megtérülés. Az igazi ellenállást a változás elleni intézményi vonakodás jelenti. Az átállás a digitális megoldásokra, és az arra adott reakció valójában egy gondolkodásmód, változásmenedzsment. Saját, az áramszedő-felügyeleti rendszerek értékesítése terén összegyűjtőtt tapasztalatait hozta példaként; a vasúttársaságok először nem igazán tudják, mire számítsanak, ezért gyakran inkább addig halasztják az új technológia megvásárlását, amíg nagyobb gond nem adódik, és csak akkor döntenek egy jobb megoldás mellett.

A minta a tágabb valóságot mutatja meg: a digitális eszközök korai bevezetésére való hajlandóság nélkül a vasúttársaságok azt kockáztatják, hogy nem teljesítik a megbízhatósággal és kiszámíthatósságal kapcsolatos elvárásokat. A Pantoinspect-vezér leszögezte: be kell vezetni ezeket a digitális szolgáltatásokat, különben a vasút továbbra is drága lesz, és nem fognak olyan tempóval fejlődni, mint amit a társadalom elvár.

A külső akadályok leküzdése: harmonizáció, bürokrácia és politikai ciklusok

Az egyik ok, amiért a digitalizáció továbbra is nagyon költséges, az, hogy a megoldásokat gyakran a nemzeti vasúttársaságokra szabják, és nem vehetők át könnyen – vagy legalább olcsón – más hálózatokra. A probléma egyik fő oka a szabályozási és műszaki harmonizáció hiánya. Richta szerint például a bevált megoldások határokon átnyúló újratanúsítása nem hatékony – ha valamit elfogadnak az egyik uniós tagországban, miért ne lehetne automatikusan jóváhagyni egy másik tagországban is? A harmonizáció a közös európai piacra vonatkozó elképzelését a digitális vasútra is értelmezné, egy olyan valódi piaccá tenné, ahol a megoldásokat más országokra is ki lehetne úgy terjeszteni anélkül, hogy újra kellene kezdeni az adott eljárást.

A DB automata diszpécserrendszerének elindítása előtt Richta csapata egy évet töltött el a német Szövetségi Hálózati Ügynökséggel folytatott tárgyalásokkal, ami konstruktív volt, de messze nem egyszerű. Szerinte azért van szükség Európának a szabályok összehangolására, mivel harmonizált szabályokkal könnyebben lehet együttműködni. Csakhogy még nem tartunk ennél a pontnál.

Breiting hozzáfűzte: a rosszul megtervezett harmonizáció a legkisebb közös nevezőn alapuló eredményekhez vezethet. Ha a szolgáltatókat a legegyszerűbb rendszer felé tereli, azzal az innováció és az új, okos módszerek útjába állhat. Szerinte a nyitottságnak és nem az egységességnek kell vezérelni: a harmonizáció helyett a nyílt adatokat vagy szabványokat kellene előnyben részesíteni, hogy később importálhatók és módosíthatók legyenek a beilleszkedéshez.

Részben probléma, részben megoldás

Boom úgy vélte, akár harmonizációnak, akár szabványosításnak nevezzük, azt kombinálni kell a modularitással. A robotikai szektornak már vannak olyan kiforrott keretrendszerei, mint az ROS2 protokoll, vagyis egy olyan nyílt, moduláris köztes szoftverszabvány, amely lehetővé teszi a robotok és a digitális eszközök kommunikációját megosztott interfészeken keresztül, amelyeket a szolgáltatóknak kellene megkövetelni a beszállítóktól. Szabványos interfészek esetében mindenképpen elő kell írni a beszállítónak, hogy azt a protokollt kell használnia. Megosztott interfészekkel viszont a robotika és a digitális eszközök határokon átnyúlóan, plug-and-play módon üzemelhetnek, nem pedig egyedi nemzeti projektekként.

Ennélfogva javasolta a robotikai rendszerek kereszt-elfogadását – ha Hollandiában működik, miért ne működne Németországban is?

A DB InfraGo-vezér is támogatta ezt a megállapítást, hozzátéve, hogy maguknak az infrastruktúra-kezelőknek is abba kell hagyniuk a széttöredezettség további erősítését. Az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer (ETCS) esetében például az üzemeltetők azzal mélyítik el a problémát, hogy újra és újra egyedi adaptációkat kérnek a beszállítóktól. Ennél a konkrét megoldásnál a rendszer megvásárlásakor ha nem működünk együtt a megvásárolni kívánt szabvány meghatározásában, akkor a vásárló is a probléma részét jelenti – és ez sajnos néha így is történik. Boom szerint azonban ennek az ellenkezője is igaz: része lehetünk a megoldásnak is.

(Nyitóképünkön: ÖBB nighjet Bécsben. Illusztráció)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek