Mi lesz veled, román vasút?

Biszak Ábel   ·   2014.05.30. 12:15
bezaraskicsi

Románia újabb IMF-hitelt igényelne, amelynek egyik feltétele a vasút megnyirbálása. A húszezer kilométeres hálózatnak több mint felét, tizenegyezer kilométernyi pályát zárnának be. A kormány álláspontja szerint egy kisebb hálózatot könnyebb és olcsóbb üzemeltetni, mint egy veszteséges, de nagy infrastruktúrát.

A benyújtott statisztika alapján lényegében az összes mellékvonalon megszűnik a forgalom, mindössze 188 kilométer marad meg, ami a jelenlegi hálózat 1,5 százaléka. A vasúti területeket az önkormányzatoknak adnák át, kerékpárutak létrehozására.

Lassújelek, döcögő vonatok: Románia vasútja  </br> (fotók: a szerző)

A memorandum alapján a fennmaradó hálózat az összes utasforgalom 96 százalékát, illetve a teherforgalom 97 százalékát tenné ki. (Szerkesztői megjegyzés: ez, valljuk be, eléggé elfogult kijelentés, irreális adatokkal alátámasztva.) A bezárást azzal indokolnák, hogy 1990 óta 93 százalékkal csökkent az évi utaskilométer, ezt a tendenciát előrevetítve, 2030-ra Románia napi vasúti utasforgalma húszezer fő lesz.

A drasztikus utasszámcsökkenés egyik magyarázata az infrastruktúra állapota: az országos vasúti hálózat vágányhálózatának 65, a felsővezeték 85, illetve az üzemi berendezések nyolcvan százalékának haladéktalan cseréje szükséges, ám a jelenlegi mutatók szerint (évi 14,5 kilométer pályarekonstrukció), közel négyszáz év múlva rendelkezne Románia megfelelő állapotú vasúti infrastruktúrával.

1990-ben a személyvonatok átlagsebessége hatvan kilométer per óra volt, ez az adat ma 43 kilométer per órára csökkent, a teherszállító szektorban 24 (!) kilométer per óra.

Végük a mellékvonalaknak?

1939-ben a százhúsz kilométeres Bukarest–Buzău út megtétele egy óra húsz perc volt. Ma ugyanezen az útvonalon a menetidő két óra.

A statisztika azt is kimutatta, hogy a CFR annyira kritikus helyzetben van, hogy a hálózat felezése után sem volna elég a költségvetés a kiadásokra. A kormány tárgyalja az ügyet, a közeljövőben döntés születik, reméljük, a vasút javára.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.