Mi lett a Delta több mint harminc Jumbójával?

iho/repülés   ·   2024.06.30. 15:00
Oscoda-Wurtsmith repülőtéren tárolt, egykoron deltás Kalitta 747-200-asok

Napjainkban már egyikük sem repül, de akad olyan 747-es, amit eredeti állapotában őriztek meg.

  • A Delta Air Lines annak idején több mint harminc, két különböző időszakban átvett Boeing 747-est üzemeltetett.
  • A 2008-as egyesülést követően a Northwest Airlines Boeing 747-200-es teherszállító repülőgépeit 2009-ben kivonták a forgalomból, ám tizenhat Boeing 747-400-as tovább repült a Delta kötelékében.
  • Az atlantai székhelyű légitársaság néhány kiérdemesült 747-esét megőriztek vagy kiállítottak, például az N9896 lajstroimjelű 747-100-ast a mcminnville-i városi repülőtéren, az N661US 747-400-ast pedig a Delta Repülőmúzeumban.

Sajnos mára a Boeing 747-es azok közé a típusok közé tartozik, amelyeknek múltja van, bizonyos fokig jelene is, de a jövőjük nem sok jóval kecsegtet. A világ első, szolgálatba állított szélestörzsű utasszállító repülőgéptípusát már nem gyártják, és a négyhajtóműves óriást egyre kevesebb légitársaság repüli utasforgalomban.

Egykoron a Delta Air Lines a 747-es különböző változatait üzemeltette a gépek a légitársasági flottából történő kivonásáig: szám szerint több mint harmincat. A 747-esek két jelentősebb hullámban érkeztek. A Delta a kezdetekben egy mindössze öt Boeing 747-100-asból álló flottát üzemeltetett. Ezeket az 1970-es évek olajválsága közepette visszavonultatták, és háromhajtóműves Lockheed L-1011 Tristarokra cserélték. A Boeing 747-esek második eresztése Northwest Airlines eredetű: a társaságok 2008. évi egyesülése után a Deltánál az átvett utas- és teherszállító változatok is repültek. A tizenöt Boeing 747-200F cargót 2009-ben azonban leállították. A tizenhat Boeing 747-400-as sem húzta sokáig: az Egek Királynőjére az Airbus A350-900-asok érkezésével csak 2017-ig számítottak.

Visszatérve a 747-100 típusváltozathoz, a Pan American és a TWA után 1970 szeptemberében a Delta is megkapta a maga első Jumbo Jetjét, az N9896 lajstromjelű repülőgépet. Kisvártatva még további négy 747-100-as érkezett Atlantába, az utolsó 1971 novemberében. Ezeket a madarakat egy kivételével már jó ideje selejtezték, ám a meglehetősen érdekes sorsú N9896 megmaradt az utókornak: az 54 éves 747-est az oregoni McMinnville repülőterén, közelebbről a Wings and Waves vízipark tetején állították ki közszemlére. Mivel utolsó üzemeltetője az Evergreen International Airlines volt (és a jelzett helyen működik az Evergreen Repülési és Űrhajózási Múzeum), az utoljára N481EV lajstromjelet viselő gép az Evergreen színeiben vonzza a tekintetet.

A teherszállító 747-200F-esek nem illettek a Delta profiljába, ezért a freightereknek gyorsan új otthont kerestek. És meg is lelték azt a Kalitta Airnél. A Kalittánál még volt a gépeknek nyolc jó évük, aztán a michigani központú árufuvarozó 2017. április 21-én leállította az utolsó Boeing 747-200F-et is. Az utoljára 2013 őszén repülő N644NW oldalszámú 200F-et (üzemeltetői sorrendben: Singapore Airlines, Southern Air Transport, South African Airways, Northwest Airlines, Kalitta Air) az ugyancsak michigani Oscoda-Wurtsmith repülőtéren (OSC) tárolják (képünkön).

A Delta 747-esei közül a messze a leglenyűgözőbb utóélet a 747-400-asoknak jutott osztályrészül. A típusváltozat 2017-ben repült utoljára a légitársaságnál. Az első 747-400-as 1988-ban épült, és az N661US lajstromjelű gépnek a Delta több évtizedes szolgálat után találta meg végső feltalálási helyét a társaság atlantai repülőmúzeumában. Az érdeklődők élménye egyedülálló, hiszen egy rendkívül jó állapotú 747-est vehetnek szemügyre, amelyben még mind az üzleti, mind az első osztályú utasterek teljesen megőrizték utolsó állapotukat. A gép utasterének hátsó traktusában a típus történetét és a Delta 747-es flottájának örökségét bemutató kiállítás látható – és, ha úgy tetszik, a látogatók akár a repülőgép szárnyainak bizonyos részeire is kisétálhatnak.

A legtöbb 747-400-asnak azonban a szomorú bányagép sors jutott, alkatrészeiket a még repülő testvéreikben hasznosítják. A legtöbb 400-as vagy a kaliforniai Victorville-ben található Dél-Kaliforniai Logisztikai Repülőtéren (VCV), vagy az arizonai Pinal repülőtéren (MZJ) enyészik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek