Mikulás vakrepülése

iho/repülés   ·   2020.12.26. 09:00
Clipboard04cr

Az FAA engedély elnyerését túlélték a rénszarvasok. Rudolf maszkja és az IFR. A légvédelmi parancsnokság és a Sentry figyelte a nagy repülést.

Évről évre ismétlődik a karácsonyi játék, amit úgy érdemes játszani, ha mindenki komolyan veszi… Az amerikai légügyi hatóság, az FAA hivatalos közleményben adta hírül, hogy megadta a speciális légiüzemeltetési engedélyt Mikulás, vagy ahogy arrafelé hívják, Santa Claus, röviden Santa rénszarvas-meghajtású szánjának. Sőt, idén először, külön engedélyt kapott a StarSleigh-1 (CsillagSzán) nevű űrkabin földkörüli pályán repülni a Nemzetközi Űrállomásra (bár egyesek azt kérdezik, hogy erre az útra miért volt szüksége Santának, hiszen a cél ugyebár a gyerekeknek szánt ajándékok eljuttatása volt a desztinációkra, márpedig az ISS lakói között nincsenek 14 éven aluliak).

(fotók: NORAD, Norad Canada)

A lényeg: még maga az FAA igazgatója, Steve Dickson is üdvözölte, hogy Santa ismét repül, és egy nehéz év végén viszi szerte a jókívánságokat. Ugyanakkor a hatóság kikötötte, hogy Santa légijárművével szemben is legyen elsőbbsége a vakcinát szállító repülőgépeknek. A maszkok viselése kötelező Santa és a kilenc rénszarvas számára is, és az FAA arra kéri a nagyközönséget, hogy a szán és a többi légijármű repülése érdekében tartózkodjanak drónok és lézerek használatától.

A vezető repülésbiztonsági portál, a The Aviation Herald az FAA-engedélyt megelőző kötelező ellenőrző repülésről írt meg érdekes részleteket. Például arról, hogy a rénszarvasok vezetője és navigátora, Rudolf volt az egyetlen, akinek gondot okozott a maszk viselése, ugyanis az arcvédő eltakarta az orrán lévő piros lámpást, ami bevilágította volna előtte a terepet. Emiatt nehézzé vált a vizuális navigáció, vagyis Santa és szánja a repülést szinte végig műszer szerint (IFR) hajtotta idén végre. Ugyancsak megtudtuk, miként lehetett jobb belátásra bírni az FAA felügyelőjét, aki az ellenőrzőre egy puskával érkezett, de most is meg lehetett győzni, hogy a hajtóműkiesés próbájának más módszere is lehet, mint hogy az egyik rénszarvast lepuffantsa.

A repülést ezután végig karácsony alatt az Észak-Amerikai Légvédelmi Parancsnokság, a NORAD követte, ahogy már sok éve, a honlapján bárki láthatta Santát és szánját, amint például az olyan nehéz körülmények között repül, mint Alaska kemény téli időjárása, vagy amikor át kellett szelni a Csendes-óceánt Hawaii felé. Ezen a hosszú szakaszon Santa repülését egy E3 Sentry, nagy hatótávolságú radarral dolgozó légtérellenőrző tartotta szemmel.

A NORAD kanadai szekciója külön bemutatta azokat, akik Santa repülését a radarrendszeren követték, illetve akiket a szervezet a légijármű kíséretére kijelöltek, köztük F-18-as pilótákat és műszakiakat.

Mint erről korábban beszámoltunk, az FAA engedélye szerint az útvonalon Santa kilenchajtóművese 50 ezer láb és a háztető-magasság közötti tartományban repülhetett, utóbbi alsó határ révén tudott Santa a kéményekhez eljutni. A hatóság most is lehetővé tette a műholdas navigáció révén repülhető egyszerűsített útvonalak használatát, annak érdekében, hogy a távolsághoz képest szűkre szabott idő ellenére sikerüljön az ajándékokat széthordani a gyerekeknek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.