Milánó, Róma, München: újabb magyar fejlesztések Európa kötöttpályás hálózatában

iho.hu   ·   2025.08.13. 18:00
_stadler_rs_zero_

Hitachi, Stadler, Siemens, Alstom – már a személyvonati központi vonó- és ütközőkészülék vonatkozásában is ott találjuk a legnagyobb gyártókat a Knorr-Bremse megrendelői között. 2019 óta folyik az az átfogó innovációs projekt, amely a személy- és tehervonati csatlakozók tekintetében is komoly mérföldkőhöz érkezett az elmúlt években.

A Knorr-Bremse több mint hat évvel ezelőtt döntött úgy, hogy új termékcsaláddal bővíti portfólióját, és elérhetővé teszi a személy- és tehervonati központi vonó- és ütközőkészülékeket is a kínálatában. A vállalatcsoport vasúti ágazatának legjelentősebb központja, a Knorr-Bremse Budapest szakemberei által tervezett és gyártott készülékek alkalmazásával a vasúti kocsik egymással, valamint a mozdonnyal való csatlakoztatáskor is képessé válnak mechanikus, pneumatikus és elektronikus kapcsolatot is létrehozni. Mindez – a korábbi, csavarkapcsos megoldáshoz képest – jelentősen csökkentheti a vonatrendezés idejét és költségét, illetve lehetővé teszi hosszabb szerelvények biztonságos összeállítását, nagymértékben javítva a vasúti személy- és teherszállítás hatékonyságát.

Hazai gyártósorról a nemzetközi sínpályákra

Noha a személyvonati vonó- és ütközőkészülék önmagában nem számít innovációnak a vasútiparban, a vállalatcsoport által kínált termékek között korábban nem szerepelt. A budapesti központ munkatársai azonban az elmúlt években nem csupán adaptálták, hanem tesztelték és validálták is a gyártási folyamatot, így a Knorr-Bremse a piac ezen szegmensében is képviseltetheti már magát. A Knorr-Bremse Budapest szakemberei által fejlesztett és gyártott első személyvonati automata vonó- és ütközőkészülékeket 2024 elején szállította le a cég a Hitachi Rail számára, az alkatrészek a milánói metróhálózat szerelvényeihez készültek. A várhatóan 2026 nyaráig tartó projekt keretében már 20 metrószerelvény felszerelésére elegendő termék hagyta el a telephelyet.

A Metro Milano projekt jelentette a Knorr-Bremse személyvonati vonó- és ütközőkészüléke számára az első szériagyártási megrendelést

Ráadásul időközben egy másik ikonikus olasz város, Róma metrói kapcsán is érkezett megrendelés. Ennek köszönhetően az örök város is Budapestről kap új központi vonó- és ütközőkészülékeket, melyek ugyan első ránézésre alig térnek el a milánói dizájntól, mégis nagy léptékű újítással bírnak: a szerelvények végein elhelyezkedő automata készülékek fejei különböznek. A 2024 novemberében sikeresen leszállított első minta óta folyamatos a gyártás, a tervek alapján a 2027 végén lezáruló projekt keretében összesen közel 500 terméket szállít majd Rómába a vállalat, szintén a Hitachi Rail megbízásából.

De nem csupán metrókon, hanem hamarosan már európai személyvonatokon is találkozhatunk a Knorr-Bremse Budapest vonó- és ütközőkészülékeivel! A budapesti központ a München környékén működő S-Bahn-hálózat vonatkozásában is kapott megrendelést az alkatrészek legyártására: Siemens kocsikat szerelnek fel a következő években a magyar termékekkel. Mindemellett egy egészen különleges vonaton is helyet kapott az új csatlakoztató: a Stadler járműújdonságára, a hidrogénnel és/vagy akkumulátorral működtethető, 2024-ben bemutatott, jelenleg is validációs köreit futó RS Zero vonatra is a budapesti szakemberek által tervezett és gyártott központi vonó- és ütközőkészülék került fel. A széria szerelvényei a tervek szerint olyan vonalakon közlekednek majd, amelyeken még nincs villamosítva a vágány – szén-dioxid-kibocsátás nélkül váltva ki a dízelhajtású RS1-es generációt, melynek flottája körülbelül 500 vonatot számlál.

Az RS Zero széria készítésénél használt anyagok rendkívül környezetbarátnak számítanak, a gyártás során 98%-ban megújuló nyersanyagokat használnak fel – oldalfalai például a többi között PET-palackokból készülnek. A vonat a közelmúltban a dizájn, az innováció és a fenntarthatóság területén kiemelkedő eredményeket díjazó Baden-Württemberg International Design Award versenyen elnyerte a rangos FOCUS Open Gold 2025 elismerést.

Befektetés a jövőbe: új technológiai beruházás

Ezek a projektek nem csupán azért számítanak presztízsértékűnek, mert a vállalat új termékkategóriát kínálhat vevői számára, hanem a készülékek előállítását segítő belső fejlesztések okán is nagy jelentőséggel bírnak a Knorr-Bremse Budapest történetében. A központi vonó- és ütközőkészülékek gyártását végző szerelde alapterülete másfélszeresére bővült az elmúlt fél évben, ráadásul az új területen egy jelenleg tesztüzem alatt álló, 300 tonna nyomó- és 150 tonna húzóerőre képes fekvőprést is telepítettek, amely fontos szerepet játszik például a tehervonati elektromos csatolóval ellátott központi vonó- és ütközőkészülékek energiaelnyelő rendszerének szerelésében és validálásában. A beruházásnak köszönhetően nem csupán a szakmai tudás mélyült még tovább: az új prés lehetőséget ad a szakembereknek arra, hogy fontos gyártási fázisok házon belül tartásával minden korábbinál komplexebb módon felügyelhessék a folyamatokat és még gyorsabban hitelesíthessék a műszaki tartalmakat.

A technológiai modernizáció mellett a területbővítés nem titkolt célja volt az is, hogy a vállalat már most készen álljon a gyártási kapacitás oly mértékű megnövelésére, amely képes majd lefedni a várhatóan évről évre emelkedő vevői igényeket.

Izgalmas fejlesztés a tehervonatok frontján

Nem csupán a személyvonati termék ért el komoly fejlődést az elmúlt időszakban. A Knorr-Bremse Budapest fejlesztői a 2022-es InnoTrans szakkiállításon mutatták be először a digitális jeltovábbítást lehetővé tevő elektromos csatolóval ellátott tehervonati központi vonó- és ütközőkészüléket (Digital Automatic Coupler – DAC), amely mára sikeresen megfelelt az Európai DAC Megvalósítási Program (EDDP) által támasztott összes követelménynek.

Jelenleg párhuzamosan több teszthelyszínen is zajlik már a termék intenzív vizsgálata. A budapesti központ mérnökei ráadásul számos újítást is eszközöltek a fejlesztés során – ilyen például az a megoldás is, melynek köszönhetően a központi vonó- és ütközőkészülékek hidraulikus oldószerkezete a vagon oldalán is helyet kap, ami nagyban megkönnyíti a pályaudvari vonatrendezők munkáját. Az új személy- és tehervonati know-how-nak köszönhetően a Knorr-Bremse Budapest újabb termékkategóriával járulhat hozzá a még tervezhetőbb és biztonságosabb közlekedéshez, támogatva a vasútipar automatizációs és digitalizációs törekvéseit. A projekt eredményei nem csupán a vevőket, de a legfontosabb szakmai szervezeteket is megerősíthették abban, hogy a közel 30 éves szakmai múltra visszatekintő budapesti központ egyaránt képes validált műszaki tartalmat megvalósítani: legyen szó akár egy, a piacon már jelen lévő termék versenyképes alternatívájáról, akár egy, az iparág jövője szempontjából kiemelkedően fontos fejlesztésről.

Nyitóképünkön: személyvonati vonó- és ütközőkészülék a Stadler 2024-ben bemutatott RS Zero vonatához

(Támogatott tartalom)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Ez vasútfeszt volt a javából!

iho/vasút   ·   2025.08.05. 17:00

Az elmúlt hétvégén zajlott a modern vasút kétszáz évét ünneplő, The Greatest Gathering elnevezésű rendezvény az Alstom derby-i üzemében, több mint száz kiállított járművel és több tízezer látogatóval.