Minden baljós előjel dacára tovább nőtt a légiközlekedés jövedelmezősége

iho/repülés   ·   2025.06.08. 09:00
_pratt_and_whitney_

Willie Walsh, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezérigazgatója szerint a légitársaságok várhatóan több utast és több árut szállítanak majd 2025-ben, mint tették azt 2024-ben. Méghozzá annak ellenére, hogy a várakozásokat beárnyékolták a kereskedelmi feszültségek és a fogyasztói bizalom csökkenése.

A szövetség a minap, az IndiGo légitársaság szervezésében Delhiben megtartott 81. IATA éves közgyűlésen tette közzé a légiközlekedési alágazat idei pénzügyi kilátásainak frissítéseit. Walsh megállapításai szerint bár 2025 első fele „jelentős bizonytalanságokkal terhelte a globális piacokat”, ennek ellenére „számos mérőszám alapján még mindig jobb évük lesz a légitársaságoknak, mint 2024 volt”.

Az iparági bevételek várhatóan elérik a rekordot jelentő 979 milliárd dollárt – a teljes bevétel 1,3 százalékkal fog növekedni, ami megerősíti az iparág jövedelmezőségét. A frissített jelentés szerint a nettó nyereség minden bizonnyal eléri a 36 milliárd dollárt, szemben a 2024. évi 32,4 milliárd dollárral. Az üzemi nyereség 66 milliárd dollárra emelkedhet, ami ugyan növekedés az előzetesen becsült 61,9 milliárd dollárhoz képest, ám elmarad a korábban előre jelzett 67,5 milliárd dollártól. Az utasforgalom a tényleges mérőszám utaskilométerben (RPK, revenue passenger kilometers) mért gyarapodása várhatóan 5,8 százalék lesz.

Walsh az adatokkal összefüggésben a következőképpen érvelt: „A 36 milliárd dolláros profit jelentős. De ez mindössze 7,20 dollárt jelent utasonként. Ez még mindig egy vékony puffer, és minden új adó, a repülőtéri vagy navigációs díjak emelése, a keresleti változások, vagy az esetleges új szabályozásoknak történő költséges megfelelés kikezdheti a légiközlekedési iparág ellenálló képességét.”

A repülőgépipar jelentős tartozásokat halmozott fel a megrendelőkkel szemben. Örvendetes ugyanakkor, hogy a repülőgép-szállítások várhatóan fellendülnek 2025-ben, a 1692 átadott, vagy idén átadásra szánt repülőgép a 2018 óta a legtöbb. Ez azonban még mindig 26 százalékkal marad el a tavaly kiadott előrejelzésekben szereplő adatoktól.  Az IATA nyilvánosságra hozta azt is, hogy jelenleg több mint 1100, tíz évnél fiatalabb repülőgép kényszerül alkatrészhiány, vagy egyéb műszaki okok miatt földre. Ezek mintegy kétharmada (A320neo, A321neo) a problémás Pratt & Whitney PW1000G hajtóművekkel (képünkön) van felszerelve.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek