MO-Ilona várja a segítséget

Márványi Péter   ·   2011.12.01. 13:00
cim

MO-Ilona kiszabadult – adtuk hírül nemrég. Abdán a diszkóba 1990-ben beépített egykori Malév  Il-18-asról leszerelték a vezérsíkokat, levágták a futókat a földhöz rögzítő fémeket, és egy daru segítségével kimozdították az épületből. MO-Ilona nem egyszerűen kiszabadult, hanem megmenekült attól, hogy ez a szabadulás egyben a szétvágásos pusztulása legyen.

Az akció szaktanácsadója, a gép megmentésének „élharcosa”, Kovács Ferenc akkori nyilatkozatában jelezte: a most is gyönyörű, és elég jó állapotban lévő repülőgép sorsának elrendezéséhez még sok segítség kellene. A Zsaludek Endre vezette ferihegyi társaság, amely a skanzenban rendbe hozta az ott árválkodó Il-14-est, szívesen ad műszaki segítséget az Il-18-as életben tartásához és mozgatásához – e pillanatban a legvalószínűbb helyszín az M1-es Arabona-pihenője.

Rendbe lehet-e hozni MO-Ilona egyik hajtóművét, ahogy HA-Malvinka jobbmotorját sikerült a skanzenban? <br>(fotó: Márványi Péter)

A repülőfórumokon többen felvetették, milyen szép is lenne, ha MO-Ilona egyik hajtóművét ugyanúgy üzemképessé lehetne tennni, úgy, ahogy a skanzenben lévő Il-14-es jobbmotorját. Zsaludek Endre az iho/repülésnek elmondta: ez vagy tíz embernek jelentene egyévi munkát, ugyanis nemcsak a TG segédhajtóművet kellene ehhez rendbe hozni, hanem a hajtóművezérlést is, amelynek drótköteleit feltehetően átvágták az Il-18-as szárnyainak leszerelésekor. Az is gond, hogy MO-Ilona nem Budapesten van, nehéz a csapatot vidékre mozgósítani.

Az viszont jó hír, hogy a jelek szerint Malvinka baloldali motorja is helyrehozható, Zsaludek és csapata tavasszal meg is próbálkozik vele.

MO-Ilona esetében azonban bőven lenne szükség még pénzre ahhoz is, hogy mostani ideiglenes pihenőhelyéről eljusson a végleges állomásig, és hogy a mozgatáshoz szükséges eszközöket, a trailert és a darut, a közúti szállítás egyéb költségeit fedezni tudják.

Kovács Ferenc felvételei a kiszabadult gépről és a kiürült épületről – nézze meg galériánkat!

Az iho/repülés vállalta, hogy hírt ad minden fejleményről. Nos Kovács Ferenc arról értesített minket, hogy megvan már az a jogi keret, amelynek segítségével az Il-18-as további sorsának rendezéséhez a csapat fogadni tudja az adományokat.

„Sikerült megegyezni a Szolnoki Speciális mentőkkel az adományok ügyében, így minden jogi akadály elhárult azok fogadása elől (nemzetközi a számlájuk, külföldről is tudnak fogadni).

Az elkülönítést a megjegyzéssel tudjuk megoldani, ami „IL 18 szállításának támogatása” lesz.

Ez egy közhasznú alapítvány, így az esetleges céges adományokról Apeh igazolást tudunk kiállítani, így az adomány 100 százaléka leírható a cég adóalapjából.

Az alapítvány adatai:

Név: S.A.R. Hungary Alapítvány
Székhely: 5051 Zagyvarékas, Akácfa utca 15/2.
Adószám: 18840193-1-16
Számlaszám: OTP 11745004-20099507
Közhasznúsági fokozat: Közhasznú
Alapítás éve: 2006
Nyílvántartási szám:1053
Bejegyzési szám:  Pk.60022/2006/
Képviselő: Turi László, kuratóriumi elnök
Az alapítvány jogosult az Adó 1 százalék gyűjtésére.”

Korábbi cikkeinkben érdekes fotókat is láthattak a gép kiszabadításáról, most közreadjuk az átmeneti helyen pihenő Ilona portréit, illetve egy érdekes képet arról is, hogyan nézett ki az épület a beleimplikált repülőgép kivontatása után. A gép leszerelt vezérsíkjait az Il-18-as mellett egy cég telephelyén befóliázva őrzik.

Maga Ilona lelakatolva várja a tavaszt, és hogy végleg eldőljön a sorsa.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.