Nagyágyúk égen-földön: végre ismét Farnborough!

iho/repülés   ·   2022.07.18. 09:00
fia18-aerial-2

Nyolcvanezer kiállító, jobb években 180–190 milliárdnyi üzletkötés, és persze délutánonként príma légibemutatók.

A Londontól nyugatra fekvő reptér ismét benépesül a betonon kiállított majd délutánonként légibemutatót tartó gépekkel. A hófehér, ideiglenes, de annál is fontosabb építmények egy része tágas és légkondicionált kiállító csarnok, illetve úgynevezett „chalet”, vállalati központok, diszkrét tárgyalásokra alkalmas helyiségekkel, fogadásokra alkalmas előterekkel, kényelmes balkonokkal, amelyekről remekül figyelhetőek a külvilág eseményei, és el ne feledkezzünk a pályára szintén prímán rálátó sajtóközpontról, amelynek belső termei olykor roskadoznak egy-egy világcég régen várt tájékoztatója alkalmával.

Persze ahhoz, hogy mindehhez a légiparadicsomi helyszínhez eljussunk, hacsak nincs engedélyes kocsink, vonattal kell elmennünk egy közeli állomásig (mondjuk Aldershot), majd onnan buszokkal a bejáratig – létezik drágább, de kényelmesebb megoldás, London Shuttle. A bejáratnál számítani kell az idesereglők ellenőrzésére – akkreditáció, kézitáska, egyebek –, ami a „kereskedelmi napokon” is általában jár némi várakozással, hát még a hétvégén, amikor a nagyközönség is elözönli Farnborough-t.

A pandémia épp 2020-tól, az akkori Farnborough lefújásával kezdődően évekre megbénította a nagy szalonok világát, amikor az iparág igazán felvonulhat és bemutathatja újdonságait, megköthetők az üzletek, megtalálhatók a beszállítók, utóbbi ezekben az időkben különösen komoly feladat. Mindeközben ráadásul az egész iparág komoly bizonytalanságokat él át, jellemző tünete ennek, ahogy a Boeing kivételesen épp most fogta vissza szokásos hosszútávú, húsz évre szóló előrejelzését arról, hány új gépet igényelnek a társaságok (43 ezer 610-ről 41 ezer 170-re, levonva a lehetséges orosz igényeket).

A legnagyobb érdeklődés természetesen a nagy gyártók nagy gépeit övezi: látványos volt például a Boeing két olyan gépének érkezése, amelyeket Európában még nem láttak, a 737 MAX 10-es változata, amely még mindig nem kapta meg az FAA zöld jelzését és kérdés, idén összejön-e, illetve a világ jelenlegi legnagyobb kéthajtóművese, a 777X, végre a nagyközönség is láthatja a szárnyvégeket, amint leszállás után kecsesen felhajtják, hogy elférjen a Tripla Hetesre méretezett eredeti állóhelyekre.

A konkurens Airbus a maga kéthajtóműves csúcsgépét, az Airbus 350-900 Innovation Demonstratort hozta máris el, nomeg egy szépfestésű kék ITA-példányt, illetve, hogy még érdekesebb legyen, az európaiak ugyancsak széles gyártási palettájának legkisebb, de igen sikeres gépét, a 220-ast. Érdekes mód eddig legalábbis nem volt hír a nagy sikerű 321XLR bemutatásáról, amely már végrehajtotta első repülését, de ennek a szupernagy hatótávolságú keskenytörzsűnek is késik a típusalkalmasságija. Keményen próbálkozik az Embraer a modernizált regionális utasszállítóival, már Farnborough-ban várakozik a különösen látványos festésű E190-E2 és E195-E2, nyilván az ATR is elhozza majd a maga újdonságait, a rusztikus körülmények között is üzemeltethető légcsavarosát.

Ilyenkor köttetnek a nagy üzletek – a korábbi években általában az Airbus kezdte a sort valami óriási rendelés bejelentésével – és az új programokat is sokszor a szalonokon bocsájtják útjára. Érdekes, most már nem is nagyon várják, hogy a Boeing végre elkötelezze magát a 787-es és 737 MAX közötti kategóriában várt új típus mellett, viszont bőven tarkítják majd a képet a különféle elektromos-hibrid és egyéb, a technológiai fejlesztések jelenlegi fő csapásirányát képviselő, egyelőre rendszerint kisebb repülőgépek. És akkor még nem beszéltünk a katonai madarakról: a „szomszédos” Fairford főszereplői sokszor átlátogatnak Farnborough-ba is.

(fotók: Farnborough International, Airbus)

Csak hogy jelezzük, milyen érdekességek bukkantak itt elő: a kilencvenes években a MiG-29-es tolóerővektor-kormányzású változata, vagy az azóta már bőven rendszeresített Osprey, de láthattuk átsusogni a B-2-est is a reptér fölött, itt láttuk először famakett formájában (FLA), majd sok-sok évvel később a megvalósult európai A400-ast is, félháton végrehajtott fordulóival, itt is láthatta a nagyérdemű az első F-35-ösök egyikét, itt és akkor még bemutatóztak az orosz csodagépek is, a Szu-27-esek leszármazottai.

Apropó Szuhojok: a Farnborough-i szervezők külön közleményben jelezték, a kelet-európai események miatt felfüggesztették a szalonon az orosz részvételt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek