Nekidőltek, megrongálódott a győri térvilágítási oszlop
A kezdőponti oldalon, a 04–05. számú vágányok között történt az eset, a helyszínen vasútfotósok tartózkodtak, a rendőrséget értesítették.
Győr kiemelt állomáson négy térvilágítási körzetet alakítottak ki; a személypályaudvar (peron és utasterek) megvilágítását is kapcsolóóra által vezérelt automata kapcsolók szabályozzák. A világítótesteket térvilágítási oszlopokon helyezik el – utóbbiak kialakítása, magassága, szerkezete attól függ, hogy előrendező-, rendező, vagy személypályaudvaron vannak-e felállítva. A vonatkozó műszaki előírások szellemében vasútvilágítási célokra hat méternél alacsonyabb fénypontmagasságú oszlop nem tervezhető. Nyitott peronoknál hat és fél méternél nagyobb fénypontmagasság csak akkor engedélyezhető, ha a világítótesteket biztonsággal lehet karbantartani. Fényvetőtornyok legfeljebb 25 méter fénypontmagasságig tervezhetők.
Előbbiekből fakadón egy-egy ilyen oszlop – feltéve, ha mászható – vasútfotózási szempontból remek kilövési hely. Győrben a 04. vágány (vasúti írásmód, a Fejrovatos előjegyzési napló vezetésekor a vágányokat arab számmal, a 01–09. számúak esetében vezető nullával kell előjegyezni) bal megkerülő, vonatfogadó és -indító fővágány, használható forgalmi hossza végpont felé 470 méter, a 05. számú pedig vonatfogadó és -indító fővágány, használható forgalmi hossza ugyancsak a végpont felé 377 méter. Az említett vágányok által közrefogott B peron 354 méter hosszú, szélessége 7,8 méter, az utascsarnoktól a peronig az eljutási idő hat perc, amit a mért idő (négy perc) plusz két perc számítási módszerrel állapítottak meg.
Innen, a 04–05. vágányról indulnak a bakonyi személyvonatok, a kaposvári interrégiók, a soproni zöld-sárga Flirtök, koptatják a síneket Talentek, de persze más sínpárokra is kedvező a térvilágítási szerkezetek felől a kilátás. A győri statikus vasúti jelenetek a nap állásától függő megörökítéséhez ideális helyet kell tehát elképzelni, ráadásul a helyi peronfotósok többsége az ottani állapotokat ismerő, a fotók elkészítésének módszertanát alapul vevő informátorunk szerint különleges, elszánt szerzetek. A mozgalmasabb etűdök pedig az állomástól Hegyeshalom felé eső, már nyíltvonalias szakaszon, az Újlak utcai kereszteződés magasságában örökíthetők meg, ahol már nem zavar bele a kompozícióba perontető, felsővezeték-tartó oszlop. Közismert a vasútfotósok sokfélesége. Akad, aki a peronról is csak óvatosan exponál, mások viszont túlzott magabiztossággal cserkelnek a terepen, egy-egy jónak ígérkező felvételért még az utasforgalomtól elzárt üzemi területen bóklászástól sem riadnak vissza.
A szombaton délután történtekről szólva, az (egyik?), a kezdőponti oldalon, a 04–05. vágányok közötti térvilágítási oszlop (ami szerintünk nem mászható, olyasmi, mint egy hagyományos ordibátortartó) megrongálódott – a helyszínen két fiatalember tartózkodott, akik elmondásuk szerint vonatokat fotóztak, és közben nekitámaszkodtak az oszlopnak, az pedig szépen kidőlt. A vasút a rendőrséget értesítette, a vonatközlekedésben nem történt fennakadás.
További részletek a kommentekben.
Képükön: térvilágító a győri 04. vágány peronján, Vörös Attila illusztrációja
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!