Nem lesz óriási égi lézer?

iho/repülés   ·   2012.03.06. 10:00
cim

Az Egyesült Államokban több sikeres és kudarcos kisérlet után leállították a ballisztikus rakéták ellen kifejlesztett repülő lézer programját, legalábbis a hadügyminiszter szerint egyelőre nem készül el a tervezett második példány.

A 15 éve zajló projekt keretében egy átalakított Boeing 747-es rakterébe építettek egy hatalmas lézert, amely az orr-részben kialakított hét tonnás befogó és célzóberendezés révén, 2010-ben sikeresen eltalált és megsemmisített egy rakétát a Kalifornia közelében egy tengeri bázison.

Több, ezután végrehajtott kisérlet azonban nem sikerült, a nem túl bőbeszédű híradások szerint elsősorban szoftverhibák miatt: a célzásra és az atmoszférikus hatások korrigálására használt kisebb lézeres berendezésről nem sikerült átvinni a szükséges adatokat a nagylézerig, úgyhogy az nem is lőtt rá a próbarakétára.

A koncepció szerint a platform a ballisztikus rakétával fenyegető ország határain kívül őrjáratozott volna, majd ha onnan másokat fenyegető Scud-féleségeket indítanának, akkor a „lézerágyú” lövésével néhány másodperc alatt annyira felhevíthető lenne a rakéta burkolata, hogy berobbanna a benne lévő üzemanyag. A tervek egyik legfőbb pozitívuma az volt, hogy míg a rakétaelhárító védőrakéták már a sokszoros hangsebességgel a cél felé zuhanó támadó robbanófejet kell, hogy eltalálják, addig a lézerfegyver a ballisztikus rakétát annak emelkedő fázisában tudta volna semlegesíteni, amikor a rakéta még lassabban mozog.

(fotó: Boeing)

Robert Gates hadügyminiszter szerint azonban a lézerfegyver sikeres működéséhez a jelenleginél 20-30-szor erősebb lézert kellene használni. Annak ellenére, vagy tán épp azért, mert már ötmilliárd dollárt költöttek rá, a lézerprogram egyben azz amerikai haderőt és a fegyvereket illetve fegyverfejlesztéseket érintő megszorítások áldozatává vált. A Boeing alakította át a 747-es tehergépet, a Lockheed Martin alkotta meg a befogó és célzóberendezést és a Northrop Grumman  magát a lézert. A program ezer embert foglalkoztatott, és elsősorban nyilván az iráni rakétafenyegetéssel szemben látszott megfelelő válasznak.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

ITA helyett megint Alitalia?

iho/repülés   ·   2022.01.24. 09:00

Az arculatot a cég tavaly megvette, de az Unió az állami beavatkozást ahhoz kötötte, hogy az új cég ne legyen a régi... Tárgyalások a Lufthansa csoporttal a légitársaság negyven százalékáról.