Nyolcezer repülőgéppel tartozik megrendelőinek az Airbus
Csak 2023 első felében 1044 géppel gyarapodott a gyártó rendelésállománya, ám ebben már benne vannak az indiai légitársaságok elképesztő nagyságrendű megrendelései is. Édes teher... Vagy mégsem?
Alapesetben egy üzletmenet akkor van válságos helyzetben, ha az adott cégnek nincsenek megrendelései. Esetünkben azonban a megállapítás fordítottja érvényes, hiszen az Airbus hátránya jelenleg szinte ledolgozhatatlan ahhoz képest, hogy a jövőben hány gépet kell átadni a megrendelőinek – a június végi állapot szerint 7967-et! Árnyaltabban: ebben vannak olyan repülőgépek, amelyeket az Airbusnak csak nyolc–tíz év múlva kell leszállítani, tovább akadnak szép számmal opcionális előrendelések is, azaz előfordulhat, hogy a vevőjelölt visszalép az üzlet megkötésétől.
Ám akkor is: tegyük fel, ha csak körülbelül nyolcvan repülőgépet raknak össze havonta, akkor is mintegy száz hónapnyi, nyolc évnyi megfeszített munka áll a repülőgépgyártó előtt, és akkor még nem szóltunk az időközben beeső vételi szándékokról! Az Airbus júniusban 72 repülőgépet adott át 48 ügyfélnek, így az első félévi kiszállítások száma 316-ra nőtt – március végén a gyártó még csak 130-nál tartott. Az átadott madarak közül között 25 A220-as, három A319neo, 106 A320neo, 147 A321neo, 14 A330neo és 21 A350-es volt. Az egyfolyosós repülőgépek a kiszállítások 89 százalékát tették ki, átlagosan havi 47 repülőgéppel.
Ugyanakkor az év első hat hónapjában (az Air India 244 és az IndiGo ötszáz repülőgépre szóló megaelőjegyzését is beleértve) az Airbus 1080 gépre kapott megrendelést, ezek közül többet töröltek ki, így jön ki a bevezetőben is jelzett 1044. Az Air India és az IndiGo a adja a rendelésállomány több mint hetven százalékát. További 129 repülőgépet rendeltek nem nevesített ügyfelek, 73-at a Qatar Airways és harmincat az első szaudi fapados, a Flynas. Ezen felül még hat légitársaság jelentette be igényét tíznél több repülőgépre: az Azerbaijan Airlines , a British Airways, a Delta Air Lines, az IAG, a Lufthansa és az Uzbekistan Airways.
A 7967-es összrendelésállomány 7275 egyfolyosós, továbbá 208 A330-as és 484 A350-es szélestörzsűből áll. Nem meglepő módon az egyfolyosós szegmens 2556 A320neót és 4085 A321neót ölel fel, ez a teljes állomány körülbelül 84 százaléka. Az A220-asokból 535, az A319neókból 79 vár előbb gyártásra, majd kiszállításra.
A szélestörzsű kategóriában 484 A350-esre, ezen belül is 39 új A350F teherszállítóra számíthatnak az ügyfelek. A kargógépek legnagyobb vevői az Etihad Airways, a Singapore Airlines és az Air Lease Corporation (hét–hét), az Air France, a CMA CGM, a Martinair (négy–négy) és a Silk Way West Airlines (kettő).
Az ausztrál Qantasnak 12 A350-1000-es megrendelése van a 2025-ben induló Project Sunrise ultra-hosszú távú járataihoz (a légitársaság megállás nélkül repül majd Ausztrália keleti partjáról Londonba, Párizsba és New Yorkba). De még a Qantasnál is figyelemre méltóbb vásárló az A350-1000-esekre vonatkozó megrendelések alapján az Air India (34), a Qatar Airways (húsz), az Iran Air (16), az Etihad Airways (15) és a Japan Airlines (13), aztán következik Lucky Air a maga tíz, továbbá a Philippine Airlines a kilenc 350-esével.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!