Óriásgép új élete kisebb darabokban: újrahasznosítják az Emirates első A380-asát
A bárpult is megvehető, bútorok és ajándéktárgyak készülnek az utasszállítóban használt anyagokból. A sivatagi pusztulás helyett méltó búcsú.
Az Emirates közleményben hozta nyilvánosságra, hogy helyben, Dubajban selejtezi az első Airbus A380-asát. A most 14 éves repülőgépet részben újrahasznosítják, a repülőgép egyes részeit, köztük a bárpultot, bútorokká alakítják át, melyeket később eladnak majd az érdeklődőknek. Az értékesítésből befolyó bevételeket jótékonysági célokra fordítják.
Mindeközben az Emirates teljes gőzzel dolgozik azon, hogy a teljes Airbus A380-as flottája újra a levegőbe emelkedjen, amint a légiközlekedésben a nagy kapacitás iránti kereslet visszatér. Az már bizonyos, hogy a dubaji székhelyű arab óriás néhány repülőgépe sajnos nem áll újra szolgálatba a koruk miatt. Ahelyett, hogy üdítősdobozokká válnának, az Emirates úgy véli, hogy adni kell egy új, patinásabb életre lehetőséget.
A megszokott eljárás a repülőgépek kivonása után a letárolás volt bizonyos repülőtereken, majd egy idő után szétbontásra kerültek, egy külsős, bontásra specializálódott vállalat által. Most úgy tűnik, hogy ez a trend változik. A Finnairtől, a Singapore Airlinesig egyre több légitársaság törekszik arra, hogy a repülőgépek újrahasznosítását házon belül valósítsa meg. Az Emirates szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye kiemeli: a kiörgedett repülőgépek általában egy elhagyatott telepre kerülnek, ahol azokat alkatrészeikre bontják.
A legtöbb esetben csak a nyereségesen újrahasznosítható elemeket használják fel, így a repülőgép jelentős része hulladéklerakóban végzi, vagy évekig a tárolóhelyen marad. A repülőgépek számos alkatrésze nehezen újrahasznosítható, vagy feldolgozható, különösen a tűzálló és a kompozit anyagokból készült elemek. A társaság azonban változtat az eddigi gyakorlaton.
Az Emirates korábban bejelentette, hogy selejtezni fogja az első Airbus A380-ast, amelyet Dubajban vett át 2008. július 29-én, A 14 éves repülőgép volt a 11. óriás, amely az Airbus gyártósoráról legördült, így ez volt az egyik legöregebb A380-as.
A ch-aviation.com adatai szerint az A6-EDA lajstromú gép 49 632 órát (5,66 év) repült, jelenlegi piaci értéke 30,94 millió dollár. Az Emirates adataiból kiderül, hogy a repülőgép 6 ezer 319 repülést teljesített, és 62 repülőtéren járt a világ minden táján, kezdve a Dubaj-New York útvonallal, amely az első kereskedelmi járata volt 2008. augusztus elsején.
A repülőgép 2020. március 8-án teljesítette utolsó kereskedelmi járatát, EK355 járatszámmal Szingapúrból Dubajba szállította az utasokat. Ezután a légitársaság a gépet a Dubai World Central repülőtéren található Emirates Engineering Centerbe küldte. Itt a repülőgép újra felhasználható részeit, például a hajtóműveket, a futóművet és a pilótafülke alkatrészeit kiszerelték a repülőgépből.
A 380-asból mintegy 190 tonna anyagot távolítanak el. A Falcon Aircraft Recycling a törzs és az utastér egyes részeit gyűjtők számára alakítja át ajándéktárgyakká, illetve bútorokat készít belőlük. A Falcon reméli, hogy a repülőgép legtöbb alkatrésze második életre talál majd, ahelyett, hogy a sivatagban maradnának. A hírek szerint például a gépen lévő bárpult is eladóvá válik.Az Emirates elárulta, hogy a repülőgép alkatrészeit több lépcsőben értékesíti majd, bár az értékesítés részleteit még nem jelentették be.
Tim Clark, az Emirates elnöke így nyilatkozott a vállalkozásról: "Ezzel a kezdeményezéssel ügyfeleink és rajongóink hazavihetik a repüléstörténet egy darabját, miközben értékes anyagokat menthetnek meg a hulladéklerakóktól, és az Emirates légitársaság alapítványán keresztül jótékony célokhoz árulhatnak hozzá. Ez elegáns és méltó megoldás ennek az ikonikus repülőgépnek, zászlóshajónknak a nyugdíjazására."
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!