Óriások jönnek és mennek… A380-sorsok egy optimistább világban

iho/repülés   ·   2021.10.11. 09:00
A380_first_delivery_Singapore_Airlines

Az első forgalomba állása után 14 évvel decemberben adják át az utolsó hármat. Visszahoz a forgalomba jónéhányat jónéhány társaság, a Qatar is, amelynek főnöke tavasszal még teljes kivonásról beszélt.

A járvány alaposan összekuszálta a legnagyobb utasszállító globális flottáját. Egészen pontosan – amire manapság kevesen emlékeznek – már a válság előtt voltak légitársságok, amelyek jelezték, nemigen képesek a nagy forgalom ellenére gazdaságosan üzemeltetni az A380-asaikat, az Air France – amely pedig természetesen erősen kötődik az Airbushoz – már akkor bejelentette, kivonja a maga gépeit.

Sok más légicég pedig kifejezetten a járványhoz kötötte a maga példányainak sorsát. Leállítani szinte mindegyiket leállították, amikor a minimálisnál is kevesebb lehetőség volt hosszú nemzetközi járatokra, most viszont mondhatni pezseg a levegő a kétszintes hatalmas madarak körül, annak megfelelően, ahogy javulnak a kilátások, emelkedik az utasszám, jönnek az ünnepek még nagyobb utazási kedv közepette. Már csak a kormányokon múlik, sikerül-e végre olyan, viszonylag egységes, az oltottságon alapuló politikát kialakítani, ami megkönnyítené a mozgást és a határátlépéseket, ezügyben különösen fontos az észak-atlanti könnyítések várhatóan novemberi bevezetése.

Ami mindenképp biztos, az az, hogy az A380-asok gyártása leáll, az utolsó három példányon most végzik a végső simításokat, hogy átadják – mostani hírek szerint a vártnál később, decemberben – ezeket a madarakat, amelyek közül az első mindössze tizennégy évvel ezelőtt került a kibocsátó légitársaság, a Singapore Airlines kötelékébe. Nos, ugyancsak a SIA vont ki először régi példányokat, az elmúlt napok híre, hogy a Changi spotterjei két A380-ast láttak átvontatni egy olyan zónába, ahol minden bizonnyal a szétbontás vár a gépekre. De a kivonások után is megmarad még tizenkettő a SIA színeiben.

Az utolsó legyártott gépek közül egy a japán ANA, kettő az Emirates immár utolérhetetlenül nagy A380-as gépparkját növeli, összesen 118 példányra. Tim Clark, a társaság elnöke néhány hete ismét határozottan megerősítette a légitársaság elkötelezettségét a 380-asai iránt – évtizedekre előre. Az Emirates is kénytelen volt a kétszintesek többségét tavaly leállítani, de most már egyre több és több tér vissza a forgalomba, több mint ötvenet még ebben az évben repültetni fog a cég, jónéhányat hoznak vissza az amerikai járatokra is.

Kicsit furcsán alakul a megítélése a típusnak egy másik légitársaság esetében: a tíz példányt tulajdonló Qatar szókimondó főnöke, Akbar Al Baker év elején még keményen kijelentette, hogy az „előre látható jövőben” a társaság nem fogja használni ezeket a gépeket, többek közt azért, mert a típus egyike a legrosszabbaknak a károsanyag-kibocsátást illetően. Később úgy emlegette a 380-asok beszerzését, mint „a legnagyobb hiba”, és a gépek leparkoltatását a típus alacsony üzemanyag-hatékonyságával indokolta. Ehhez képest néhány napja ugyancsak Akbar Al Baker jelentette be, hogy novemberben a társaság visszahozza öt gépét, később pedig lehet, hogy mind a tízet a flottába. Ezt a vezér most azzal indokolta, hogy még nem teljesen tisztázott – vagy csak festési, vagy komolyabb szerkezeti – problémák miatt számos A350-esét volt kénytelen leállítani.

Ellentmondásosak voltak a hírek a tavaly márciusi nagy leállás óta a Btirish Airways tizenkét A380-asáról, de a jelek szerint ezek vagy ezek többsége is túléli a rossz időket: a társaság már novemberben visszahozza őket, legalábbis hatot biztosan. Először meglepően rövid vonalakon, Londonból Madridba és Frankfurba repülnek a gépek, hogy a személyzetek minél nagyobb számban nyerjék vissza a képesítésüket, aztán december elejétől indulhatnak az igazi, a típushoz „méltó” interkontinentális járatok.

A jelek szerint az egyik legfontosabb európai üzemeltető, a Lufthansa azonban tartja magát a korábbi bejelentésekhez: Frankfurtból az utolsó ott parkolt kétszintes szeptember közepén repült át a spanyolországi Tarbes repülőterére, ahol nem egy kivont A380-ast bontottak már szét.

Ugyancsak kevés az esélye az Etihad  vezérigazgatója szerint annak, hogy a másik emirátusi társaság tíz gépe valaha megint utasokat fog szállítani, az ítélete meglehetősen lakonikus: azok a gépek, amelyeknek kettő helyett négy hajtóművük van, nem versenyképesek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.